DB trekt 3D-printen naar zich toe voor sneller en eenvoudiger treinonderhoud

Deutsche Bahn (DB) heeft voor het eerst zijn eigen grootformaat 3D-printmachines in gebruik genomen. De 3D-printers zullen worden gebruikt in de onderhoudswerkplaatsen in Neurenberg en Neumünster. Op die manier wil DB minder afhankelijk worden van derden. De printers moeten bovendien het werk aan treinen verkorten.

Zo wil DB onderdelen waar het doorgaans lang op moet wachten voortaan zelf gaan produceren. Dat is volgens de vervoerder anno 2021 van groot belang, gezien de wereldwijde druk op aanvoerlijnen. Doordat onderdelen sneller en eenvoudiger gemonteerd kunnen worden, hoeven de treinen minder lang in de onderhoudswerkplaats door te brengen.

DB heeft al 26.000 treinonderdelen geprint

De afgelopen jaren heeft DB 26.000 onderdelen laten printen, die 300 verschillende toepassingen hebben. Met de eigen printers wordt het aantal onderdelen verder uitgebreid. In de onderhoudswerkplaats in Neumünster gaat DB kunststof reserveonderdelen voor haar treinen vervaardigen. Denk daarbij aan ventilatieroosters, handgrepen of afdekkingen.

In de onderhoudswerkplaats in Neurenberg ligt het accent op het vervaardigen van hulpmiddelen voor onderhoudsmedewerkers. Daarmee wordt bepaalde werkzaamheden vereenvoudigd, wat tevens tijdsbesparingen mogelijk maakt. Zo kan volgens DB op het proces van het lijmen van stoelnummers in de opgewaardeerde ICE 1-treinen 730 uur gewonnen worden.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB trekt 3D-printen naar zich toe voor sneller en eenvoudiger treinonderhoud | SpoorPro.nl

DB trekt 3D-printen naar zich toe voor sneller en eenvoudiger treinonderhoud

Deutsche Bahn (DB) heeft voor het eerst zijn eigen grootformaat 3D-printmachines in gebruik genomen. De 3D-printers zullen worden gebruikt in de onderhoudswerkplaatsen in Neurenberg en Neumünster. Op die manier wil DB minder afhankelijk worden van derden. De printers moeten bovendien het werk aan treinen verkorten.

Zo wil DB onderdelen waar het doorgaans lang op moet wachten voortaan zelf gaan produceren. Dat is volgens de vervoerder anno 2021 van groot belang, gezien de wereldwijde druk op aanvoerlijnen. Doordat onderdelen sneller en eenvoudiger gemonteerd kunnen worden, hoeven de treinen minder lang in de onderhoudswerkplaats door te brengen.

DB heeft al 26.000 treinonderdelen geprint

De afgelopen jaren heeft DB 26.000 onderdelen laten printen, die 300 verschillende toepassingen hebben. Met de eigen printers wordt het aantal onderdelen verder uitgebreid. In de onderhoudswerkplaats in Neumünster gaat DB kunststof reserveonderdelen voor haar treinen vervaardigen. Denk daarbij aan ventilatieroosters, handgrepen of afdekkingen.

In de onderhoudswerkplaats in Neurenberg ligt het accent op het vervaardigen van hulpmiddelen voor onderhoudsmedewerkers. Daarmee wordt bepaalde werkzaamheden vereenvoudigd, wat tevens tijdsbesparingen mogelijk maakt. Zo kan volgens DB op het proces van het lijmen van stoelnummers in de opgewaardeerde ICE 1-treinen 730 uur gewonnen worden.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.