Trein naar Dortmund op Enschede

‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’

Met een “relatief geringe investering” kan de treinverbinding tussen de Randstad, Zwolle en Twente met zeker een half uur worden teruggebracht. De aanpassingen aan het spoor die hiervoor nodig zijn, geven ook een impuls aan grensoverschrijdende verbindingen.

Die boodschap hadden Nederlandse en Duitse bestuurders donderdag tijdens een bijeenkomst die zij organiseerden voor Kamerleden. De provincie Overijssel pleit al langer voor verbetering van de verbinding tussen Zwolle, Twente en Münster en volgens de betrokkenen is het de hoogste tijd dat de Tweede Kamer en het nieuwe kabinet hier prioriteit aan geven.

In vijf uur naar Berlijn

De reistijdwinst wordt behaald met aanpassingen aan het spoor tussen Zwolle en Twente, zo blijkt uit een quick scan die ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van de provincie Overijssel uitvoerde. Dit vraagt onder meer om verdubbeling van de nu nog grotendeels enkelsporige verbinding, aanpak van het spoorknelpunt bij Wierden en aanpassingen aan de stations. Aan die investeringen hangt een prijskaartje van ongeveer 3,5 miljard euro.

Voor nog eens 100 miljoen euro kunnen ook de treindiensten naar Münster en Dortmund worden geëlektrificeerd en doorgekoppeld. Daardoor kan de overstap in Enschede verdwijnen. Driekwart van de forenzen, studenten en toeristen tussen Enschede en Münster maakt nu een overstap van of naar Nederlandse treinen. Op termijn zou dit alles ook bijdragen aan een extra snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn via Hengelo, bovenop de huidige verbinding. Die reis zou met anderhalf uur kunnen worden verkort tot minder dan vijf uur.

Enkelspoor onbegrijpelijk

De 3,5 miljard werd dus neergezet als een redelijke investering op zowel interregionaal, landelijk als internationaal niveau. Volgens de bestuurders is het onbegrijpelijk en achterhaald dat de verbinding tussen “twee economische topregio’s” nog altijd enkelsporig is. “Vanuit Den Haag hebben we meerdere malen gehoord dat we een betere concurrentiepositie moeten hebben. Maar op de verbindingen naar Duitsland is de afgelopen periode echt niet geïnvesteerd”, stelde de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman. “Als je zegt dat spoor topprioriteit is, dan moet je er ook echt geld voor uittrekken.”

De eerste stap is het opnemen van de verbinding tussen Zwolle, Enschede en Münster in het Europese Comprehensive Network van de Trans-European Networks. Dat is namelijk een belangrijke voorwaarde voor Europese financiering en kan alleen met steun van de Nederlandse en Duitse regering. Voor studie en bouw kan tot 40 procent subsidie kan worden aangevraagd. Voor de resterende financiering wordt ook gekeken naar een mogelijke bijdrage uit het Nationaal Groeifonds.

Update: 30 september 12.30 uur

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’”

Marc Busio|30.09.21|11:15

Moeten we dit bericht echt serieus nemen? Twente dat een halve eeuw na de ondergang van de textielindustrie eindelijk begint op te krabbelen een economische topregio? Bekorting van de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met anderhalf uur door verdubbeling van het spoor in Overijssel? Ik ga er maar vanuit dat dit een laat wensenlijstje is om geld uit Den Haag te krijgen, enkel ingediend omdat de kabinetsformatie toch maar blijft voortduren.

asierts|30.09.21|19:30

Het is toch wer-ke-lijk om je te be-scheuren van het lachen, dit soort opgeblazen onzin. Bestuurders slaan op hol, ambtenaren worden dol en de zakken van de adviesburo’s zitten weer vol.
Zuiderzweeflijn/ HSL-oost/ Niedersachsenbla deel zoveel. De totale incompetentie.

Rob de Jeu|01.10.21|15:04

Maar van Amsterdam reis je toch gewoon via Amersfoort naar Hengelo? Wordt het dan (veel) sneller via Zwolle?

Marc Busio|01.10.21|17:10

Het idee is blijkbaar dat die Berlijntrein dan via de Flevolijn en Hanzelijn naar Zwolle moet rijden en daar dan ook een beetje tijdwinst boekt omdat de Hanzelijn in principe geschikt is voor een maximumsnelheid van tweehonderd kilometer per uur. Vergeten wordt in dit hele verhaal dat die trein zowel in Nederland als Duitsland onderdeel vormt van de ‘gewone’ intercitydienstregeling en uit dat oogpunt ‘versnelling’ al niet ‘im Frage’ is.

asierts|02.10.21|19:37

@marc busio : de route via zwolle is de grootste omweg in kilometers die je maar kunt bedenken, daar kan die 200 km/u nooit tegenop. Het gaat hier om echt ongehoord en zeldzaam slecht advies- en ambtenarenwerk. Je zag resp. ziet dat ook bij alle Nederlandse lightrailprojecten, bij Zwolle-Kampen, de ERTMS-implementatie en bij Zuiderlelylijn & Niedersachsenlijn. Mijn conclusie is al langer dat er een ernstig issue is met de kwaliteit van spoorgerelateerde opleidingen in Nederland.

Jan-Willem Tinselboer|04.10.21|16:15

Voor (slechts) honderd miljoen euro de elektrificaties naar Muenster en naar Dortmund? Met of zonder doorgaand dubbelspoor?
Een koopje vergeleken met de kapitalen, benodigd voor elektrificatie van Roermond – Venlo – Nijmegen. Drie provincies en exploitant Arriva zijn zeer benieuwd naar zo’n aanbieding waarover alleen maar ge-dag-droomd kan worden.
Vanwege de in herfst 2021 in uitvoering zijnde elektrificatie van Wesel – Bocholt rijden daar gedurende vijf maanden helemaal geen reizigerstreinen.

Pat Rick|08.10.21|13:46

@Jan-Willem: in NL worden de projecten extra duur gemaakt, omdat de dure overhead betaald wordt uit een ‘mark-up’ van het budget. Daarom loont het zich om de kosten juist op te drijven. Zie Maaslijn, verdubbeling bij Landgraaf, etc.

@asierts: financiële vaardigheden leggen het bij ProRail af tegen technische/inhoudelijke kennis. Voor Eringa was OV ook een geldschuifoperatie, was zijn belangrijkste taak om meer mobiliteitsbudget voor ProRail los te krijgen. Infrabel is veel kosteneffectiever.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’ | SpoorPro.nl
Trein naar Dortmund op Enschede

‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’

Met een “relatief geringe investering” kan de treinverbinding tussen de Randstad, Zwolle en Twente met zeker een half uur worden teruggebracht. De aanpassingen aan het spoor die hiervoor nodig zijn, geven ook een impuls aan grensoverschrijdende verbindingen.

Die boodschap hadden Nederlandse en Duitse bestuurders donderdag tijdens een bijeenkomst die zij organiseerden voor Kamerleden. De provincie Overijssel pleit al langer voor verbetering van de verbinding tussen Zwolle, Twente en Münster en volgens de betrokkenen is het de hoogste tijd dat de Tweede Kamer en het nieuwe kabinet hier prioriteit aan geven.

In vijf uur naar Berlijn

De reistijdwinst wordt behaald met aanpassingen aan het spoor tussen Zwolle en Twente, zo blijkt uit een quick scan die ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van de provincie Overijssel uitvoerde. Dit vraagt onder meer om verdubbeling van de nu nog grotendeels enkelsporige verbinding, aanpak van het spoorknelpunt bij Wierden en aanpassingen aan de stations. Aan die investeringen hangt een prijskaartje van ongeveer 3,5 miljard euro.

Voor nog eens 100 miljoen euro kunnen ook de treindiensten naar Münster en Dortmund worden geëlektrificeerd en doorgekoppeld. Daardoor kan de overstap in Enschede verdwijnen. Driekwart van de forenzen, studenten en toeristen tussen Enschede en Münster maakt nu een overstap van of naar Nederlandse treinen. Op termijn zou dit alles ook bijdragen aan een extra snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn via Hengelo, bovenop de huidige verbinding. Die reis zou met anderhalf uur kunnen worden verkort tot minder dan vijf uur.

Enkelspoor onbegrijpelijk

De 3,5 miljard werd dus neergezet als een redelijke investering op zowel interregionaal, landelijk als internationaal niveau. Volgens de bestuurders is het onbegrijpelijk en achterhaald dat de verbinding tussen “twee economische topregio’s” nog altijd enkelsporig is. “Vanuit Den Haag hebben we meerdere malen gehoord dat we een betere concurrentiepositie moeten hebben. Maar op de verbindingen naar Duitsland is de afgelopen periode echt niet geïnvesteerd”, stelde de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman. “Als je zegt dat spoor topprioriteit is, dan moet je er ook echt geld voor uittrekken.”

De eerste stap is het opnemen van de verbinding tussen Zwolle, Enschede en Münster in het Europese Comprehensive Network van de Trans-European Networks. Dat is namelijk een belangrijke voorwaarde voor Europese financiering en kan alleen met steun van de Nederlandse en Duitse regering. Voor studie en bouw kan tot 40 procent subsidie kan worden aangevraagd. Voor de resterende financiering wordt ook gekeken naar een mogelijke bijdrage uit het Nationaal Groeifonds.

Update: 30 september 12.30 uur

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’”

Marc Busio|30.09.21|11:15

Moeten we dit bericht echt serieus nemen? Twente dat een halve eeuw na de ondergang van de textielindustrie eindelijk begint op te krabbelen een economische topregio? Bekorting van de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met anderhalf uur door verdubbeling van het spoor in Overijssel? Ik ga er maar vanuit dat dit een laat wensenlijstje is om geld uit Den Haag te krijgen, enkel ingediend omdat de kabinetsformatie toch maar blijft voortduren.

asierts|30.09.21|19:30

Het is toch wer-ke-lijk om je te be-scheuren van het lachen, dit soort opgeblazen onzin. Bestuurders slaan op hol, ambtenaren worden dol en de zakken van de adviesburo’s zitten weer vol.
Zuiderzweeflijn/ HSL-oost/ Niedersachsenbla deel zoveel. De totale incompetentie.

Rob de Jeu|01.10.21|15:04

Maar van Amsterdam reis je toch gewoon via Amersfoort naar Hengelo? Wordt het dan (veel) sneller via Zwolle?

Marc Busio|01.10.21|17:10

Het idee is blijkbaar dat die Berlijntrein dan via de Flevolijn en Hanzelijn naar Zwolle moet rijden en daar dan ook een beetje tijdwinst boekt omdat de Hanzelijn in principe geschikt is voor een maximumsnelheid van tweehonderd kilometer per uur. Vergeten wordt in dit hele verhaal dat die trein zowel in Nederland als Duitsland onderdeel vormt van de ‘gewone’ intercitydienstregeling en uit dat oogpunt ‘versnelling’ al niet ‘im Frage’ is.

asierts|02.10.21|19:37

@marc busio : de route via zwolle is de grootste omweg in kilometers die je maar kunt bedenken, daar kan die 200 km/u nooit tegenop. Het gaat hier om echt ongehoord en zeldzaam slecht advies- en ambtenarenwerk. Je zag resp. ziet dat ook bij alle Nederlandse lightrailprojecten, bij Zwolle-Kampen, de ERTMS-implementatie en bij Zuiderlelylijn & Niedersachsenlijn. Mijn conclusie is al langer dat er een ernstig issue is met de kwaliteit van spoorgerelateerde opleidingen in Nederland.

Jan-Willem Tinselboer|04.10.21|16:15

Voor (slechts) honderd miljoen euro de elektrificaties naar Muenster en naar Dortmund? Met of zonder doorgaand dubbelspoor?
Een koopje vergeleken met de kapitalen, benodigd voor elektrificatie van Roermond – Venlo – Nijmegen. Drie provincies en exploitant Arriva zijn zeer benieuwd naar zo’n aanbieding waarover alleen maar ge-dag-droomd kan worden.
Vanwege de in herfst 2021 in uitvoering zijnde elektrificatie van Wesel – Bocholt rijden daar gedurende vijf maanden helemaal geen reizigerstreinen.

Pat Rick|08.10.21|13:46

@Jan-Willem: in NL worden de projecten extra duur gemaakt, omdat de dure overhead betaald wordt uit een ‘mark-up’ van het budget. Daarom loont het zich om de kosten juist op te drijven. Zie Maaslijn, verdubbeling bij Landgraaf, etc.

@asierts: financiële vaardigheden leggen het bij ProRail af tegen technische/inhoudelijke kennis. Voor Eringa was OV ook een geldschuifoperatie, was zijn belangrijkste taak om meer mobiliteitsbudget voor ProRail los te krijgen. Infrabel is veel kosteneffectiever.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.