Trein naar Dortmund op Enschede

‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’

Foto: Inge

Met een “relatief geringe investering” kan de treinverbinding tussen de Randstad, Zwolle en Twente met zeker een half uur worden teruggebracht. De aanpassingen aan het spoor die hiervoor nodig zijn, geven ook een impuls aan grensoverschrijdende verbindingen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’”

Marc Busio|30.09.21|11:15

Moeten we dit bericht echt serieus nemen? Twente dat een halve eeuw na de ondergang van de textielindustrie eindelijk begint op te krabbelen een economische topregio? Bekorting van de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met anderhalf uur door verdubbeling van het spoor in Overijssel? Ik ga er maar vanuit dat dit een laat wensenlijstje is om geld uit Den Haag te krijgen, enkel ingediend omdat de kabinetsformatie toch maar blijft voortduren.

asierts|30.09.21|19:30

Het is toch wer-ke-lijk om je te be-scheuren van het lachen, dit soort opgeblazen onzin. Bestuurders slaan op hol, ambtenaren worden dol en de zakken van de adviesburo’s zitten weer vol.
Zuiderzweeflijn/ HSL-oost/ Niedersachsenbla deel zoveel. De totale incompetentie.

Rob de Jeu|01.10.21|15:04

Maar van Amsterdam reis je toch gewoon via Amersfoort naar Hengelo? Wordt het dan (veel) sneller via Zwolle?

Marc Busio|01.10.21|17:10

Het idee is blijkbaar dat die Berlijntrein dan via de Flevolijn en Hanzelijn naar Zwolle moet rijden en daar dan ook een beetje tijdwinst boekt omdat de Hanzelijn in principe geschikt is voor een maximumsnelheid van tweehonderd kilometer per uur. Vergeten wordt in dit hele verhaal dat die trein zowel in Nederland als Duitsland onderdeel vormt van de ‘gewone’ intercitydienstregeling en uit dat oogpunt ‘versnelling’ al niet ‘im Frage’ is.

asierts|02.10.21|19:37

@marc busio : de route via zwolle is de grootste omweg in kilometers die je maar kunt bedenken, daar kan die 200 km/u nooit tegenop. Het gaat hier om echt ongehoord en zeldzaam slecht advies- en ambtenarenwerk. Je zag resp. ziet dat ook bij alle Nederlandse lightrailprojecten, bij Zwolle-Kampen, de ERTMS-implementatie en bij Zuiderlelylijn & Niedersachsenlijn. Mijn conclusie is al langer dat er een ernstig issue is met de kwaliteit van spoorgerelateerde opleidingen in Nederland.

Jan-Willem Tinselboer|04.10.21|16:15

Voor (slechts) honderd miljoen euro de elektrificaties naar Muenster en naar Dortmund? Met of zonder doorgaand dubbelspoor?
Een koopje vergeleken met de kapitalen, benodigd voor elektrificatie van Roermond – Venlo – Nijmegen. Drie provincies en exploitant Arriva zijn zeer benieuwd naar zo’n aanbieding waarover alleen maar ge-dag-droomd kan worden.
Vanwege de in herfst 2021 in uitvoering zijnde elektrificatie van Wesel – Bocholt rijden daar gedurende vijf maanden helemaal geen reizigerstreinen.

Pat Rick|08.10.21|13:46

@Jan-Willem: in NL worden de projecten extra duur gemaakt, omdat de dure overhead betaald wordt uit een ‘mark-up’ van het budget. Daarom loont het zich om de kosten juist op te drijven. Zie Maaslijn, verdubbeling bij Landgraaf, etc.

@asierts: financiële vaardigheden leggen het bij ProRail af tegen technische/inhoudelijke kennis. Voor Eringa was OV ook een geldschuifoperatie, was zijn belangrijkste taak om meer mobiliteitsbudget voor ProRail los te krijgen. Infrabel is veel kosteneffectiever.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’ | SpoorPro.nl
Trein naar Dortmund op Enschede

‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’

Foto: Inge

Met een “relatief geringe investering” kan de treinverbinding tussen de Randstad, Zwolle en Twente met zeker een half uur worden teruggebracht. De aanpassingen aan het spoor die hiervoor nodig zijn, geven ook een impuls aan grensoverschrijdende verbindingen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Treinreis tussen Randstad, Twente en Duitsland kan veel sneller’”

Marc Busio|30.09.21|11:15

Moeten we dit bericht echt serieus nemen? Twente dat een halve eeuw na de ondergang van de textielindustrie eindelijk begint op te krabbelen een economische topregio? Bekorting van de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met anderhalf uur door verdubbeling van het spoor in Overijssel? Ik ga er maar vanuit dat dit een laat wensenlijstje is om geld uit Den Haag te krijgen, enkel ingediend omdat de kabinetsformatie toch maar blijft voortduren.

asierts|30.09.21|19:30

Het is toch wer-ke-lijk om je te be-scheuren van het lachen, dit soort opgeblazen onzin. Bestuurders slaan op hol, ambtenaren worden dol en de zakken van de adviesburo’s zitten weer vol.
Zuiderzweeflijn/ HSL-oost/ Niedersachsenbla deel zoveel. De totale incompetentie.

Rob de Jeu|01.10.21|15:04

Maar van Amsterdam reis je toch gewoon via Amersfoort naar Hengelo? Wordt het dan (veel) sneller via Zwolle?

Marc Busio|01.10.21|17:10

Het idee is blijkbaar dat die Berlijntrein dan via de Flevolijn en Hanzelijn naar Zwolle moet rijden en daar dan ook een beetje tijdwinst boekt omdat de Hanzelijn in principe geschikt is voor een maximumsnelheid van tweehonderd kilometer per uur. Vergeten wordt in dit hele verhaal dat die trein zowel in Nederland als Duitsland onderdeel vormt van de ‘gewone’ intercitydienstregeling en uit dat oogpunt ‘versnelling’ al niet ‘im Frage’ is.

asierts|02.10.21|19:37

@marc busio : de route via zwolle is de grootste omweg in kilometers die je maar kunt bedenken, daar kan die 200 km/u nooit tegenop. Het gaat hier om echt ongehoord en zeldzaam slecht advies- en ambtenarenwerk. Je zag resp. ziet dat ook bij alle Nederlandse lightrailprojecten, bij Zwolle-Kampen, de ERTMS-implementatie en bij Zuiderlelylijn & Niedersachsenlijn. Mijn conclusie is al langer dat er een ernstig issue is met de kwaliteit van spoorgerelateerde opleidingen in Nederland.

Jan-Willem Tinselboer|04.10.21|16:15

Voor (slechts) honderd miljoen euro de elektrificaties naar Muenster en naar Dortmund? Met of zonder doorgaand dubbelspoor?
Een koopje vergeleken met de kapitalen, benodigd voor elektrificatie van Roermond – Venlo – Nijmegen. Drie provincies en exploitant Arriva zijn zeer benieuwd naar zo’n aanbieding waarover alleen maar ge-dag-droomd kan worden.
Vanwege de in herfst 2021 in uitvoering zijnde elektrificatie van Wesel – Bocholt rijden daar gedurende vijf maanden helemaal geen reizigerstreinen.

Pat Rick|08.10.21|13:46

@Jan-Willem: in NL worden de projecten extra duur gemaakt, omdat de dure overhead betaald wordt uit een ‘mark-up’ van het budget. Daarom loont het zich om de kosten juist op te drijven. Zie Maaslijn, verdubbeling bij Landgraaf, etc.

@asierts: financiële vaardigheden leggen het bij ProRail af tegen technische/inhoudelijke kennis. Voor Eringa was OV ook een geldschuifoperatie, was zijn belangrijkste taak om meer mobiliteitsbudget voor ProRail los te krijgen. Infrabel is veel kosteneffectiever.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.