Goederenwagons voor Kamp Vught

Historische wagons voor jodendeportatie Tweede Wereldoorlog gaan naar Vught

Twee historische goederenwagons, die vergelijkbaar zijn met de wagons die tijdens de Tweede Oorlog voor jodendeportatie zijn ingezet, gaan maandag 21 en dinsdag 22 september met een dieplader naar Nationaal Monument Kamp Vught. Volgens directeur Jeroen van den Eijnde van Kamp Vught zijn de wagons “nog altijd een iconisch beeld van vervolging en deportatie”.

De wagons komen tijdelijk op de Van Brederodekazerne in Vught te staan. Daar wordt de reconstructie voltooid, waarna ze geplaatst worden op een stuk spoor nabij Nationaal Monument Kamp Vught. Het is de bedoeling dat de wagons vanaf 4 mei volgend jaar te bekijken zijn. De opname van de wagons bij Nationaal Monument Kamp Vught is mede mogelijk gemaakt door wen bijdrage van het Mondriaan Fonds.

Wagons zijn iconisch beeld van deportatie

Jeroen van den Eijnde, directeur van NM Kamp Vught: “Deze wagons zijn nog altijd een iconisch beeld van vervolging en deportatie. Met de plaatsing van twee wagons op het traject van de voormalige kampspoorlijn benadrukken wij hoe zeer de hele omgeving van de Lunettenlaan een stempel draagt van het concentratiekamp. Bezoekers beseffen nog beter welke betekenisvolle plek zij betreden.”

Herinneringscentrum Kamp Westerbork heeft eerder vanuit Duitsland vijf verschillende wagons naar Nederland gebracht, waarvan er inmiddels twee op het voormalig kampterrein zijn geplaatst. Een personenwagon is doorgeplaatst naar het historische lokaal spoor-station van Groenlo. De resterende goederenwagons zijn geschonken aan Nationaal Monument Kamp Vught. De genie hielp indertijd ook bij de verplaatsing van Duitsland naar Kamp Westerbork.

Goederenwagons voor Kamp Vught

Aanleg spoorlijn

De Duitse bezetters legden eind 1943 bij concentratiekamp Vught een vliegtuigsloperij aan. Om het zware materiaal aan te voeren werd in 1944 door gevangenen een spoorlijn aangelegd. Op het hoogtepunt gingen maandelijks 350 tot 400 wagons met schroot het kamp in en uit. Tevens waren er vanaf mei 1944 over deze lijn vier transporten met gevangenen, die gedeporteerd werden naar Auschwitz, Sachsenhausen en Ravensbrück. Na de oorlog heeft de lijn er nog een tijd ongebruikt gelegen, totdat deze in 1948 werd verwijderd.

Het eerste gevangenentransport via de spoorlijn vond op 24 mei 1944 plaats. Toen werden 650 mannen vanuit Vught gedeporteerd richting concentratiekamp Dachau. Op 2 juni 1944 vertrekt een transport met ‘Philips-joden’ naar Auschwitz. Daarnaast zijn er in de hectiek rond ‘Dolle Dinsdag’ begin september twee ontruimingstransporten van gevangenen naar de kampen Sachsenhausen en Ravensbrück. Op 17 september worden de laatste gevangenen vrijgelaten en nam de ‘Wehrmacht’ het beheer over. De gemeente Vught werd op 26 en 27 oktober 1944 bevrijd.

Het transport van de goederenwagons vanuit het Drentse Hooghalen is een samenwerking tussen Nationaal Monument Kamp Vught, Herinneringscentrum Kamp Westerbork en het Genie Opleidings- en Trainingscentrum van de Koninklijke Landmacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.