De WINK-trein van Arriva, foto: De Vries Media

ACM: Arriva mag drie treindiensten op hoofdrailnet rijden

Arriva mag van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vanaf 2023 drie nieuwe treindiensten op het hoofdrailnet gaan rijden. Het gaat om twee nachttreinen die eens per week tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol rijden. Een dienst rijdt vijfmaal per dag tussen Apeldoorn en Amersfoort. Het gaat om de eerste opentoegangsdiensten voor het spoor in Nederland.

De marktautoriteit heeft de diensten getoetst aan Europese wetgeving. Deze diensten vallen niet onder een door de overheid gegunde spoorconcessie, zoals voor het hoofdrailnet wel het geval is.

Dergelijke diensten mogen op basis van Europese wetgeving sinds 2021 als zogenoemde opentoegangsdienst worden aangeboden op voorwaarde dat ze geen aanzienlijke negatieve impact hebben op een bestaande concessie. De ACM concludeert na onderzoek dat daarvan geen sprake is: de maximale negatieve impact op de winstmarge van de hoofdrailnetconcessie, die wordt geëxploiteerd door de NS, is 0,03 procentpunt.

Spoorvervoerders mogen opentoegangsdiensten aanbieden

Spoorvervoerders kunnen opentoegangsdiensten melden bij de ACM, waarna houders van bestaande spoorconcessies en de verleners van die concessies de gelegenheid krijgen de ACM te vragen om te onderzoeken of er sprake is van een aanzienlijke negatieve impact. Het onderzoek van ACM is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ACM: Arriva mag drie treindiensten op hoofdrailnet rijden”

Loek van der Heide|16.09.21|13:35

Het is te wensen, dat er ook nachttreinen gaan rijden tussen Schiphol-ASD ‘Sloterdijk’ Hanze/Lelyroute-Zwll-lWd en Harlingennn Haven // Hlg’haven’-LWD-Groningen-Bremen nr Scandinavië/ St Petersburg….. Ik baseer mij op SW-Plannen uit 1845 door de Ing. Tarte en Du Portail “Chemin du fer a la mer du nord'(…) a Utrecht; a Harlingue a Bréme a St. Petersburg… Harlingen naast Amsterdam als schakel tussen Engeland en Eur-Azië….

Loek van der Heide|16.09.21|13:42

Het is te wensen dat de nachttreinen ook vice vice versa gaan rijden v. Schiphol/ ASD ‘Sloterdijk’ via Lely/ Hanze route naar Harlingen Haven over Zwolle&Leeuwarden, AF Harlingen ofwel met nachtboot nr Engeland ofwel over de 162-b staatslijn LWD-Groningen naar Bremen, Scandinavië en St Petersburg…. Al in 1845 waren hiervoor al plannen door de Waalse inieurs Arte en Du Portail “Chemnin du fer a la mer du Nord Paris à Utrecht à Harlingue à Brème à Sankt Pieterburge (St Petersburg)….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.