Het concept van de Russische hogesnelheidstrein

Russische hogesnelheidstrein gereed in 2028

Rusland’s eigen hogesnelheidstrein, een project van de Russische spoorwegen en een joint venture tussen investeringsmaatschappij Sinara Group en Siemens, zal in 2028 gereed zijn voor gebruik. Dat heeft Sinara-topman Dmitry Pumpyansky tegenover persbureau TASS verklaard.

De hogesnelheidstrein, die vorig jaar in productie is genomen bij Ural Locomotives, moet een topsnelheid halen van 400 kilometer per uur, aldus Pumpyansky. “Rusland is van slechts drie landen in de wereld waar dergelijke treinen worden gebouwd. We staan nu voor de taak om de hogesnelheidstrein te produceren, testen en certificeren voor inzet in 2028.”

Nieuwe hogesnelheidstrein

Op welk traject de hogesnelheidstrein zal gaan rijden, is nog niet bekendgemaakt. Het spoor tussen Moskou en St. Petersburg is de meest voor de hand liggende kandidaat. Daar op dit moment namelijk gewerkt aan de aanleg van twee extra hogesnelheidslijnen, zodat er straks in totaal 6 sporen liggen. Naar verwachting is deze klus in 2027 afgerond. De huidige hogesnelheidstreinen, exemplaren van de Siemens Velaro, rijden er met 250 kilometer per uur.

Ook is er sprake van een nieuwe hogesnelheidslijn tussen Moskou en Kazan. Plannen voor dit 770 kilometer lange tracé bestaan al even, maar mogelijk komt het project dankzij de nieuwe hogesnelheidstrein in een stroomversnelling, al is het lang nog niet zeker dat de Russische trein hier ook daadwerkelijk ingezet zal worden.

De reisduur zou met de inzet van een trein met een topsnelheid van 400 kilometer per uur teruggebracht kunnen worden van 13 tot 3,5 uur. Het Chinese spoorbedrijf CRRC tekende vorig jaar een overeenkomt voor de bouw van een deel van het traject. In 2024 moet dat deel gereed zijn.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.