Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

NMBS krijgt 3,9 miljoen euro extra subsidie voor ERTMS-upgrade

Spoorvervoerder NMBS krijgt zo’n 3,9 miljoen euro subsidie voor de upgrade van ERTMS in ruim 150 treinen. De subsidie wordt verstrekt door het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie. Eind vorig jaar verstrekte deze instelling ook al 2,4 miljoen euro voor een ERTMS-upgrade.

De subsidie is bedoeld voor de uitrusting van 155 M7-stuurposten met ERTMS level 2, baseline 3. Het gaat daarbij concreet om 65 Bdx (stuurposten zonder tractie, red.) en 90 Bmx (stuurposten met tractie, red.). Deze werden besteld in het kader van de raamovereenkomst voor M7-dubbeldektreinen die werd afgesloten met het consortium Bombardier/Alstom.

Aanvankelijk bedoeld voor binnenlands verkeer

Deze stuurposten de komende twee jaar geleverd worden en zijn bedoeld om in België te rijden, maar kunnen op termijn ook de grens oversteken naar Luxemburg, Nederland en Duitsland. Zij zullen ingezet worden ter vervanging van oude stuurposten die omwille van technische of economische redenen, niet kunnen worden uitgerust met een meer geschikt ERTMS-systeem.

De vervoerder kreeg eind vorig jaar ook al een subsidie van 2,4 miljoen euro toegekend van INEA voor ERTMS. Deze financiële steun was bedoeld voor de upgrade van vier verschillende (niet M7-) voertuigentypes naar ERTMS level 2, Baseline 3. Het ging daarbij om een T18-19 locomotief, een Siemens Desiro-treinstel en een M6 en I11 rijtuig die nu ERTMS Baseline 2 aan boord hebben.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NMBS krijgt 3,9 miljoen euro extra subsidie voor ERTMS-upgrade | SpoorPro.nl
Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

NMBS krijgt 3,9 miljoen euro extra subsidie voor ERTMS-upgrade

Spoorvervoerder NMBS krijgt zo’n 3,9 miljoen euro subsidie voor de upgrade van ERTMS in ruim 150 treinen. De subsidie wordt verstrekt door het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie. Eind vorig jaar verstrekte deze instelling ook al 2,4 miljoen euro voor een ERTMS-upgrade.

De subsidie is bedoeld voor de uitrusting van 155 M7-stuurposten met ERTMS level 2, baseline 3. Het gaat daarbij concreet om 65 Bdx (stuurposten zonder tractie, red.) en 90 Bmx (stuurposten met tractie, red.). Deze werden besteld in het kader van de raamovereenkomst voor M7-dubbeldektreinen die werd afgesloten met het consortium Bombardier/Alstom.

Aanvankelijk bedoeld voor binnenlands verkeer

Deze stuurposten de komende twee jaar geleverd worden en zijn bedoeld om in België te rijden, maar kunnen op termijn ook de grens oversteken naar Luxemburg, Nederland en Duitsland. Zij zullen ingezet worden ter vervanging van oude stuurposten die omwille van technische of economische redenen, niet kunnen worden uitgerust met een meer geschikt ERTMS-systeem.

De vervoerder kreeg eind vorig jaar ook al een subsidie van 2,4 miljoen euro toegekend van INEA voor ERTMS. Deze financiële steun was bedoeld voor de upgrade van vier verschillende (niet M7-) voertuigentypes naar ERTMS level 2, Baseline 3. Het ging daarbij om een T18-19 locomotief, een Siemens Desiro-treinstel en een M6 en I11 rijtuig die nu ERTMS Baseline 2 aan boord hebben.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.