Maarten Bastian en Hessel-Winkelman van nachttreinexploitant GreenCityTrip

Nieuwe slaaptrein rijdt vanaf oktober vanuit Breda naar zes populaire Europese bestemmingen

Onder de naam GreenCityTrip rijdt vanaf 15 oktober 2021 twee keer per week een nieuwe slaaptrein vanuit Nederland naar populaire bestemmingen als Praag, Wenen, Venetië, Innsbruck, Verona en Milaan. Initiatiefnemer is reisorganisatie Flywise uit Breda. (Wil je het artikel lezen, maar ben je geen abonnee? Klik dan hier.)

GreenCityTrip heeft geen eigen treinen, maar schakelde hiervoor Train Charter Services uit Den Bosch in. “Wij zijn geen spoorvervoerder en hebben ook helemaal geen ervaring met treinreizen”, legt mede-eigenaar Hessel Winkelman uit. “Voor corona uitbrak organiseerden wij alleen goedkope citytrips per vliegtuig. Om in die negatieve tijd toch met iets positiefs bezig te kunnen zijn, bedachten we citytrips per slaaptrein.” Op de achtergrond werkten Winkelman en zijn compagnon Maarten Bastian anderhalf jaar aan hun idee.

Treinpaden

“In vergelijking met het regelen van een chartervliegtuig neemt een trein heel wat meer tijd in beslag vanwege de treinpaden die in de verschillende landen aangevraagd moesten worden en het materieel, maar gelukkig konden we dat uitbesteden aan specialisten. Nu alle systemen ingeregeld zijn, de afspraken met hotels gemaakt zijn en we de treinen hebben geregeld vonden we de tijd rijp om naar buiten te treden.”

Het materieel waar GreenCitytrip gebruik van gaat maken zijn zestien Duitse slaaprijtuigen met 700 bedden die op de plaats van bestemming blijven staan tot de terugreis begint. “Op die manier bieden we de zekerheid dat mensen hoe dan ook weer thuiskomen.” De reizen worden allemaal als pakket verkocht inclusief twee hotelovernachtingen. Reizigers kunnen kiezen uit drie verschillende klassen waarbij coupe’s voor zes tot twee personen geboekt kunnen worden vanaf 199 euro per persoon.

Duurzaam alternatief

Volgens GreenCityTrip is de vraag naar een duurzaam alternatief voor vliegreizen groot en heeft corona de interesse voor slaaptreinen verder aangewakkerd. Zeker als het gaat om bestemmingen die goed bereikbaar zijn per trein. Reizigers kunnen in de avond vertrekken vanuit Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht of Arnhem en arriveren de volgende ochtend op hun bestemming in hartje centrum. “Zonder wachtrijen op luchthavens en je hebt slapend ‘gewerkt’ aan het milieu en zo 700 kilogram CO2 bespaard.”

GreenCitytrip is een van de vele nieuwe initiatieven voor nachttreinen die in de afgelopen maanden zijn gepresenteerd. In mei startte NS in samenwerking met de Oostenrijkse vervoerder ÖBB met een nachttrein naar Wenen. Later dit jaar zou nog een soortgelijke trein naar Zurich kunnen volgen en vanaf volgend jaar verwachten de startups European Sleeper en Midnight Trains hun eerste nachttreinen te kunnen laten rijden.

Lees ook: 

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe slaaptrein rijdt vanaf oktober vanuit Breda naar zes populaire Europese bestemmingen | SpoorPro.nl
Maarten Bastian en Hessel-Winkelman van nachttreinexploitant GreenCityTrip

Nieuwe slaaptrein rijdt vanaf oktober vanuit Breda naar zes populaire Europese bestemmingen

Onder de naam GreenCityTrip rijdt vanaf 15 oktober 2021 twee keer per week een nieuwe slaaptrein vanuit Nederland naar populaire bestemmingen als Praag, Wenen, Venetië, Innsbruck, Verona en Milaan. Initiatiefnemer is reisorganisatie Flywise uit Breda. (Wil je het artikel lezen, maar ben je geen abonnee? Klik dan hier.)

GreenCityTrip heeft geen eigen treinen, maar schakelde hiervoor Train Charter Services uit Den Bosch in. “Wij zijn geen spoorvervoerder en hebben ook helemaal geen ervaring met treinreizen”, legt mede-eigenaar Hessel Winkelman uit. “Voor corona uitbrak organiseerden wij alleen goedkope citytrips per vliegtuig. Om in die negatieve tijd toch met iets positiefs bezig te kunnen zijn, bedachten we citytrips per slaaptrein.” Op de achtergrond werkten Winkelman en zijn compagnon Maarten Bastian anderhalf jaar aan hun idee.

Treinpaden

“In vergelijking met het regelen van een chartervliegtuig neemt een trein heel wat meer tijd in beslag vanwege de treinpaden die in de verschillende landen aangevraagd moesten worden en het materieel, maar gelukkig konden we dat uitbesteden aan specialisten. Nu alle systemen ingeregeld zijn, de afspraken met hotels gemaakt zijn en we de treinen hebben geregeld vonden we de tijd rijp om naar buiten te treden.”

Het materieel waar GreenCitytrip gebruik van gaat maken zijn zestien Duitse slaaprijtuigen met 700 bedden die op de plaats van bestemming blijven staan tot de terugreis begint. “Op die manier bieden we de zekerheid dat mensen hoe dan ook weer thuiskomen.” De reizen worden allemaal als pakket verkocht inclusief twee hotelovernachtingen. Reizigers kunnen kiezen uit drie verschillende klassen waarbij coupe’s voor zes tot twee personen geboekt kunnen worden vanaf 199 euro per persoon.

Duurzaam alternatief

Volgens GreenCityTrip is de vraag naar een duurzaam alternatief voor vliegreizen groot en heeft corona de interesse voor slaaptreinen verder aangewakkerd. Zeker als het gaat om bestemmingen die goed bereikbaar zijn per trein. Reizigers kunnen in de avond vertrekken vanuit Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht of Arnhem en arriveren de volgende ochtend op hun bestemming in hartje centrum. “Zonder wachtrijen op luchthavens en je hebt slapend ‘gewerkt’ aan het milieu en zo 700 kilogram CO2 bespaard.”

GreenCitytrip is een van de vele nieuwe initiatieven voor nachttreinen die in de afgelopen maanden zijn gepresenteerd. In mei startte NS in samenwerking met de Oostenrijkse vervoerder ÖBB met een nachttrein naar Wenen. Later dit jaar zou nog een soortgelijke trein naar Zurich kunnen volgen en vanaf volgend jaar verwachten de startups European Sleeper en Midnight Trains hun eerste nachttreinen te kunnen laten rijden.

Lees ook: 

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.