Franse startup Midnight Trains wil ‘hotel op rails’ aanbieden

Midnight Trains, een nieuwe aanbieder van nachttreinverbindingen, wil vanaf 2024 vanuit Parijs gaan rijden naar steden als Madrid, Barcelona, ​​Porto, Milaan, Venetië, Florence, Rome, Berlijn, Hamburg, Kopenhagen en Edinburgh. Volgens de oprichters ligt de nadruk hierbij op comfort, luxe en privacy. “Een hotel op rails, met kamers per reisgezelschap.”

Midnight Trains richt zich op afstanden tussen 800 en 1.500 kilometer en verwacht in 2024 te kunnen starten met de eerste verbindingen naar Zuid-Europese steden. Het Franse bedrijf is nog in onderhandeling met voertuigeigenaren en vervoerders voor materieel en toegang tot het spoor. Vooralsnog wil het bedrijf zelf geen vervoerder worden.

SNCF en Thalys

Oprichters Adrien Aumont en Romain Payet hebben geen achtergrond in de spoorsector maar maakten naam in Frankrijk met crowdfunding platform KissKissBankBank. Wel namen zij een aantal voormalige medewerkers van SNCF en Thalys in de arm als adviseurs. Verder is er een artistiek directeur die zich bezighoudt met het ontwerp van de luxe hotelkamers en een restaurant met bar waar gedineerd kan worden, maar ook maaltijden verkrijgbaar zijn om mee te nemen naar de kamer.

bestemmingen Midnight Trains

Privacy, rust en luxe zijn de steekwoorden die Midnight Trains hanteert. In plaats van slapen in een ruimte met vreemden en het delen van sanitair, wil het bedrijf ieder reisgezelschap een eigen kamer bieden met eigen badkamer en on demand films.

Illusie

“De ervaring die wordt verkocht door commerciële luchtvaartmaatschappijen is niet meer up-to-date”, aldus Aumont. “In plaats van snelheid zit deze vol stress en ongemak. De snelheid die ze verkopen is een illusie, want  een vlucht van 1 uur is eigenlijk 4 uur lang van deur tot deur. En nog belangrijker, vliegreizen veroorzaken een hoge CO2-uitstoot.”

Prijzen en de bestemmingen die het eerste beschikbaar zijn, werden nog niet bekendgemaakt door Midnight Trains. Steeds meer bedrijven zien een kans nu vliegen op korte afstanden meer en meer uit de gratie raakt. In korte tijd kwamen onder meer ook European Sleeper  en Moonlight Express op de markt. Het Nederlandse en het Belgische initiatief maakten deze week bekend de krachten te gaan bundelen en verder te gaan onder de naam European Sleeper.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Franse startup Midnight Trains wil ‘hotel op rails’ aanbieden”

Wiebe Goossen|17.06.21|11:44

Een goed en welkom initiatief. Ik ben zeker dat er een (weliswaar kleine) markt voor dergelijke luxe-treinen bestaat. Andere landen (India, Australië, Zuid-Afrika) kennen al lang vrij populaire treinen op dit gebied en het is moeilijk in te zien waarom in Europa zoiets niét mogelijk zou zijn. Hadden wij niet ooit een Oriënt Express, of in Frankrijk Le Train Bleu?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Franse startup Midnight Trains wil ‘hotel op rails’ aanbieden | SpoorPro.nl

Franse startup Midnight Trains wil ‘hotel op rails’ aanbieden

Midnight Trains, een nieuwe aanbieder van nachttreinverbindingen, wil vanaf 2024 vanuit Parijs gaan rijden naar steden als Madrid, Barcelona, ​​Porto, Milaan, Venetië, Florence, Rome, Berlijn, Hamburg, Kopenhagen en Edinburgh. Volgens de oprichters ligt de nadruk hierbij op comfort, luxe en privacy. “Een hotel op rails, met kamers per reisgezelschap.”

Midnight Trains richt zich op afstanden tussen 800 en 1.500 kilometer en verwacht in 2024 te kunnen starten met de eerste verbindingen naar Zuid-Europese steden. Het Franse bedrijf is nog in onderhandeling met voertuigeigenaren en vervoerders voor materieel en toegang tot het spoor. Vooralsnog wil het bedrijf zelf geen vervoerder worden.

SNCF en Thalys

Oprichters Adrien Aumont en Romain Payet hebben geen achtergrond in de spoorsector maar maakten naam in Frankrijk met crowdfunding platform KissKissBankBank. Wel namen zij een aantal voormalige medewerkers van SNCF en Thalys in de arm als adviseurs. Verder is er een artistiek directeur die zich bezighoudt met het ontwerp van de luxe hotelkamers en een restaurant met bar waar gedineerd kan worden, maar ook maaltijden verkrijgbaar zijn om mee te nemen naar de kamer.

bestemmingen Midnight Trains

Privacy, rust en luxe zijn de steekwoorden die Midnight Trains hanteert. In plaats van slapen in een ruimte met vreemden en het delen van sanitair, wil het bedrijf ieder reisgezelschap een eigen kamer bieden met eigen badkamer en on demand films.

Illusie

“De ervaring die wordt verkocht door commerciële luchtvaartmaatschappijen is niet meer up-to-date”, aldus Aumont. “In plaats van snelheid zit deze vol stress en ongemak. De snelheid die ze verkopen is een illusie, want  een vlucht van 1 uur is eigenlijk 4 uur lang van deur tot deur. En nog belangrijker, vliegreizen veroorzaken een hoge CO2-uitstoot.”

Prijzen en de bestemmingen die het eerste beschikbaar zijn, werden nog niet bekendgemaakt door Midnight Trains. Steeds meer bedrijven zien een kans nu vliegen op korte afstanden meer en meer uit de gratie raakt. In korte tijd kwamen onder meer ook European Sleeper  en Moonlight Express op de markt. Het Nederlandse en het Belgische initiatief maakten deze week bekend de krachten te gaan bundelen en verder te gaan onder de naam European Sleeper.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Franse startup Midnight Trains wil ‘hotel op rails’ aanbieden”

Wiebe Goossen|17.06.21|11:44

Een goed en welkom initiatief. Ik ben zeker dat er een (weliswaar kleine) markt voor dergelijke luxe-treinen bestaat. Andere landen (India, Australië, Zuid-Afrika) kennen al lang vrij populaire treinen op dit gebied en het is moeilijk in te zien waarom in Europa zoiets niét mogelijk zou zijn. Hadden wij niet ooit een Oriënt Express, of in Frankrijk Le Train Bleu?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.