Volle opstelterreinen NS

‘Iedere grote Europese stad moet onafhankelijke plek voor treinonderhoud krijgen’

Het opstellen en onderhouden van rollend materieel zijn enkele van de grootste obstakels voor nieuwe aanbieders van internationale treinreizen. “Werkplaatsen en terreinen zijn vrijwel allemaal in handen van de grote nationale vervoerders in overheidshanden, als startup kom je daar niet tussen”, zegt Romain Payet, mede-oprichter van Midnight Trains. Een nieuw bedrijf dat nachttreinen wil laten rijden tussen grote Europese steden.

Payet is een van de 70 opstellers en ondertekenaars van het Europees Startup Manifest voor het Spoor dat dinsdag werd gepresenteerd. In het document staan 35 aanbevelingen voor de Europese Commissie om innovatie op het spoor te stimuleren. Tijdens een online rondetafelgesprek kwamen tien startups aan het woord om een aantal van de 35 ideeën voor te leggen aan Europarlementariër Anna Deparnay-Grunenberg, rapporteur van het Europees Comité voor regio’s Robert van Asten en Carlo Borghini van Shift2Rail.

Rollend materieel

Een van het was Midnight Trains, een nieuwe aanbieder van nachttreinverbindingen die vanaf 2024 vanuit Parijs wil gaan rijden naar steden als Madrid, Barcelona, Rome, Berlijn, Kopenhagen en Edinburgh. Volgens de oprichters ligt de nadruk hierbij op comfort, luxe en privacy. Het Franse bedrijf gaf bij de start in juni aan nog in onderhandeling te zijn met voertuigeigenaren en vervoerders voor materieel en toegang tot het spoor. Maar volgens mede-oprichter Romain Payet blijken voorzieningen om rollend materieel schoon te maken, bevoorraden en onderhouden een minstens even grote uitdaging.

“We hebben hubs nodig in de buurt van de grote steden waar we op willen rijden, maar dit soort terreinen en werkplaatsen zijn veelal in bezit van grote nationale vervoerders in staatseigendom. Deze voorzieningen zouden onafhankelijk moeten zijn zodat alle vervoerders, groot en klein, gevestigd of nieuw er gebruik van kunnen maken. Om de kans op succes van een startup zo groot mogelijk te maken, moeten de investeringen minimaal zijn, net als de financiële risico’s. Het is ondenkbaar dat wij onze eigen onderhoudsbedrijven zouden kunnen bouwen.”

Europese markt

Ook Railcoop, een nieuwe vervoerder die in Frankrijk werkt aan een verbinding tussen onder meer Bordeaux en Lyon, zegt tegen veel beperkingen aan te lopen. Vooral bij het vinden van rollend materieel. “Europa zou daar iets aan kunnen doen”, zegt directeur Nicolas Debaisieux. “Er is geen Europese markt voor rollend materieel. Dit vanwege de verschillende eisen per land. Wij zoeken al twee jaar naar nieuwe treinen om mee in Frankrijk te kunnen. Onder meer bij Duitse, Zwitserse en Italiaanse leveranciers. Het kost vier jaar en enkele miljoenen euro’s om ze te krijgen. Startups en kleinere bedrijven kunnen dat niet betalen.”

Bekijk hier het hele manifest.

Anna Deparnay-Grunenberg van het Europees Parlement stelt voor om een Europese pool voor rollend materieel in te richten en zegt hier ook over in gesprek te zijn met de Europese Investeringsbank. “Het probleem is denk ik ook dat treinenbouwers ingericht zijn op omvangrijke orders voor grote vervoerders in verschillende series. Voor een bestelling van twee treinen gaan ze niets nieuws ontwikkelen. Modulaire platforms zouden hier verandering in kunnen brengen.”

Verloren strijd

Het begint volgens Debaisieux met een Europese technische standaard voor infra en rolling stock. “We kunnen het ons in Europa niet veroorloven om daar nog dertig jaar mee te wachten. Enerzijds voor het halen van duurzaamheidsdoelen, maar ook voor de industrie zelf. De voorsprong die de Europese spoorsector ooit had met de ontwikkeling van communicatiesystemen en ERTMS is inmiddels ingehaald door andere landen, met China voorop. Ik denk dat we er al onze energie in moeten steken om tot een Europese markt voor spoorweguitrusting te komen. Anders verliezen we de strijd in de wereldwijde spoorsector.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Iedere grote Europese stad moet onafhankelijke plek voor treinonderhoud krijgen’ | SpoorPro.nl
Volle opstelterreinen NS

‘Iedere grote Europese stad moet onafhankelijke plek voor treinonderhoud krijgen’

Het opstellen en onderhouden van rollend materieel zijn enkele van de grootste obstakels voor nieuwe aanbieders van internationale treinreizen. “Werkplaatsen en terreinen zijn vrijwel allemaal in handen van de grote nationale vervoerders in overheidshanden, als startup kom je daar niet tussen”, zegt Romain Payet, mede-oprichter van Midnight Trains. Een nieuw bedrijf dat nachttreinen wil laten rijden tussen grote Europese steden.

Payet is een van de 70 opstellers en ondertekenaars van het Europees Startup Manifest voor het Spoor dat dinsdag werd gepresenteerd. In het document staan 35 aanbevelingen voor de Europese Commissie om innovatie op het spoor te stimuleren. Tijdens een online rondetafelgesprek kwamen tien startups aan het woord om een aantal van de 35 ideeën voor te leggen aan Europarlementariër Anna Deparnay-Grunenberg, rapporteur van het Europees Comité voor regio’s Robert van Asten en Carlo Borghini van Shift2Rail.

Rollend materieel

Een van het was Midnight Trains, een nieuwe aanbieder van nachttreinverbindingen die vanaf 2024 vanuit Parijs wil gaan rijden naar steden als Madrid, Barcelona, Rome, Berlijn, Kopenhagen en Edinburgh. Volgens de oprichters ligt de nadruk hierbij op comfort, luxe en privacy. Het Franse bedrijf gaf bij de start in juni aan nog in onderhandeling te zijn met voertuigeigenaren en vervoerders voor materieel en toegang tot het spoor. Maar volgens mede-oprichter Romain Payet blijken voorzieningen om rollend materieel schoon te maken, bevoorraden en onderhouden een minstens even grote uitdaging.

“We hebben hubs nodig in de buurt van de grote steden waar we op willen rijden, maar dit soort terreinen en werkplaatsen zijn veelal in bezit van grote nationale vervoerders in staatseigendom. Deze voorzieningen zouden onafhankelijk moeten zijn zodat alle vervoerders, groot en klein, gevestigd of nieuw er gebruik van kunnen maken. Om de kans op succes van een startup zo groot mogelijk te maken, moeten de investeringen minimaal zijn, net als de financiële risico’s. Het is ondenkbaar dat wij onze eigen onderhoudsbedrijven zouden kunnen bouwen.”

Europese markt

Ook Railcoop, een nieuwe vervoerder die in Frankrijk werkt aan een verbinding tussen onder meer Bordeaux en Lyon, zegt tegen veel beperkingen aan te lopen. Vooral bij het vinden van rollend materieel. “Europa zou daar iets aan kunnen doen”, zegt directeur Nicolas Debaisieux. “Er is geen Europese markt voor rollend materieel. Dit vanwege de verschillende eisen per land. Wij zoeken al twee jaar naar nieuwe treinen om mee in Frankrijk te kunnen. Onder meer bij Duitse, Zwitserse en Italiaanse leveranciers. Het kost vier jaar en enkele miljoenen euro’s om ze te krijgen. Startups en kleinere bedrijven kunnen dat niet betalen.”

Bekijk hier het hele manifest.

Anna Deparnay-Grunenberg van het Europees Parlement stelt voor om een Europese pool voor rollend materieel in te richten en zegt hier ook over in gesprek te zijn met de Europese Investeringsbank. “Het probleem is denk ik ook dat treinenbouwers ingericht zijn op omvangrijke orders voor grote vervoerders in verschillende series. Voor een bestelling van twee treinen gaan ze niets nieuws ontwikkelen. Modulaire platforms zouden hier verandering in kunnen brengen.”

Verloren strijd

Het begint volgens Debaisieux met een Europese technische standaard voor infra en rolling stock. “We kunnen het ons in Europa niet veroorloven om daar nog dertig jaar mee te wachten. Enerzijds voor het halen van duurzaamheidsdoelen, maar ook voor de industrie zelf. De voorsprong die de Europese spoorsector ooit had met de ontwikkeling van communicatiesystemen en ERTMS is inmiddels ingehaald door andere landen, met China voorop. Ik denk dat we er al onze energie in moeten steken om tot een Europese markt voor spoorweguitrusting te komen. Anders verliezen we de strijd in de wereldwijde spoorsector.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.