Een onbewaakte spoorwegovergang in Hilversum

VVMC: Arriva neemt zorgen treinpersoneel over NABO’s ‘niet serieus’

Spoorvakbond VVMC heeft naar aanleiding van het dodelijke ongeval in Hooghalen in mei vorig jaar aan spoorvervoerder Arriva gevraagd welke veiligheidsmaatregelen er genomen worden op spoortrajecten met Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). Volgens de spoorvakbond verloopt het overleg hierover ronduit ‘slecht en stroperig’.

Op 23 maart van dit jaar heeft VVMC hier opnieuw vragen over gesteld aan Arriva. De vakbond vraagt Arriva onder meer om veiligheidsvoorstellen, waaronder het instellen van een Tijdelijke Snelheidsbeperking (TSB), alsnog in de praktijk te implementeren. Ook wil VVMC dat Arriva in gesprek gaat met ProRail over het versneld  opheffen van NABO’s op de trajecten waar de vervoerder rijdt en dat er naar de botsveiligheid van treinmaterieel wordt gekeken die hier ingezet worden.

Volgens VVMC heeft Arriva in een korte reactie op de vragen aangegeven dat de spoorvervoerder “constructief in gesprek is met ProRail”. Omdat de spoorvervoerder verder niet inhoudelijk ingaat op de vragen is de spoorvakbond van mening dat de zorgen van machinisten en stewards over de veiligheid op de Niet Actief Beveiligde Overwegen “niet serieus worden genomen”.

Nieuwe cijfers ProRail

Uit navraag bij ProRail blijkt dat in 2020 en 2021 in totaal 70 van 277 NABO’s op het reizigersnet zijn opgeheven, waarvan enkelen zijn omgebouwd naar een AHOB. De spoorbeheerder geeft aan met de vervoerders in gesprek te zijn over de aanpak van particuliere NABO’s die niet openbaar toegankelijk zijn. ProRail geeft daarbij de voorkeur aan opheffen.

ProRail en NS maakten in maart van dit jaar bekend naar aanleiding van een door hen ingesteld onderzoek naar het ongeluk in Hooghalen per direct maatregelen te nemen om de risico’s van NABO’s in te dammen. In het rapport kwam naar voren dat er op bepaalde NABO’s voor lange en zware voertuigen te weinig tijd is om over te steken.

Kaart met NABO's in Nederland
Klik op de kaart om de Niet Actief Beveiligde Overwegen in Nederland te bekijken. Bron: ProRail

Tijdelijke snelheidsbeperking

Een van de maatregelen die werd genomen is een Tijdelijke Snelheidsbeperking rondom NABO’s. In het onderzoek werden 137 onbeveiligde spoorwegovergangen geïdentificeerd waar deze situatie zich kan voordoen. Van dat aantal komt de NS komt er 109 tegen. 28 NABO’s liggen op trajecten waar de regionale vervoerders rijden. Op 37 NABO’s van de 137 geïdentificeerde overwegen zijn tijdelijke of permanente beheersmaatregelen genomen. ProRail meldt dat van deze 37 maatregelen 4 NABO’s op een baanvak van Arriva liggen.

Een zestal van deze overwegen op NS-trajecten werden per direct opgeheven, bij andere NS-trajecten werd per direct en Tijdelijke Snelheidsbeperking (TSB) ingesteld. Bij een van de locaties kan een boer alleen nog onder begeleiding van een zogeheten “procedure bijzondere oversteek” met zwaar wegverkeer van de overgang gebruik maken. VVMC wil dat ook op de trajecten waar Arriva rijdt een TSB wordt ingesteld.

Brief VVMC

Arriva gaf deze week niet in de media te willen reageren op de brief van VVMC, maar binnenkort een reactie aan de vakbond te sturen.

In maart meldde het spoorbedrijf al wel naar aanleiding van de maatregelen ingesteld door ProRail en NS in een TSB niet de oplossing te zien. Volgens de vervoerder bepaalt “het gedrag van weggebruikers grotendeels het ontstaan van incidenten, ook na het instellen van een TSB”. In de TSB zou daarom niet de oplossing liggen. “Op deze wijze wordt de verantwoordelijkheid ten aanzien van de veiligheid afgeschoven op menselijk handelen terwijl het juist de bedoeling is om het systeem veilig te maken”, aldus de spoorvervoerder. Daarnaast zou een TSB ook negatieve gevolgen hebben voor de treindienstregeling en rood sein-naderingen.

Volgens Eilert is dat onbegrijpelijk, want het maakt volgens hem “wel degelijk uit met welke snelheid wordt gereden”. “Het gaat om leven of overleven”, benadrukt hij. “Het gaat om de veiligheid van de mensen die voorin de trein zitten.”

Lees ook:

SpoorPro houdt op 25 mei een seminar over veiligheid op spoorwegovergangen. Daar komen sprekers aan het woord zoals gasthoogleraar John Stoop van de TU Delft, regiodirecteur Noordoost Dorothé Wennekendonk bij ProRail, vakbondsbestuurder en voormalig NS-machinist Rob de Groot, hoofd Quality, Health, Safety and Environment Sacha Göddeke bij NS en teamleider Robbert Broere van de politie landelijke eenheid. Bezoek de website van het evenement om het volledige programma te bekijken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.