Minister Wopke Hoekstra van Financiën, foto: ANP

Hoekstra: NS moet besluit nemen over aantallen treinen

De NS kan zonder aanvullende steun niet met deze aantallen treinen blijven rijden. Hierover moet het vervoersbedrijf met het ministerie van Infrastructuur besluiten nemen, zegt minister van Financiën Wopke Hoekstra. Het volhouden van de dienstregeling “lijkt op termijn financieel gezien niet vol te houden”, leest de bewindsman in de jaarcijfers van het vervoersbedrijf, waarvan de Staat de enige aandeelhouder is. Hij is met het bedrijf in gesprek over eventuele verdere staatssteun.

NS maakte donderdag bekend in 2020 door de coronacrisis een fors nettoverlies te hebben geleden van 2,6 miljard euro. President-directeur Marjan Rintel zegt in een toelichting daarop dat de NS meer geld nodig heeft van de overheid. Over aanvullende steun is Hoekstra in gesprek, maar “het is aan de NS om de organisatie op termijn weer financieel gezond te maken”. Dat is volgens de bewindsman broodnodig. Mensen reizen veel minder met de trein door de coronamaatregelen, en ook de komende jaren verwacht de vervoerder minder reizigers.

Afbouwen dienstregeling

Over het afbouwen van de dienstregeling moet de NS zelf beslissingen nemen, benadrukt Hoekstra. Dat gebeurt wel in overleg met het ministerie van Infrastructuur. Verder moet het bedrijf verder aan de slag met bezuinigingen. Een eerder samengesteld pakket moet al 1,4 miljard aan bezuinigingen opleveren. Daardoor zullen ongeveer 2300 banen verdwijnen, zonder dat hierbij gedwongen ontslagen vallen.

Begin deze maand maakte het kabinet bekend de beschikbaarheidsvergoeding tot en met september 2021 te verlengen die OV-bedrijven sinds vorig jaar ontvangen om tijdens de coronacrisis te blijven rijden. Voor de verlenging wordt 370 miljoen euro gereserveerd.

Rode cijfers

De tegenvallende jaarcijfers van NS zijn het gevolg van de lage reizigersaantallen vorig jaar en lagere prognoses voor de komende jaren. De Nederlandse hoofdrailnetconcessie is volgens NS tot en met 2024 zwaar verlieslatend. Door deze verwachte verliezen zag de vervoerder zich genoodzaakt tot een bijzondere waardevermindering van 1,6 miljard euro voor de HRN-concessie. Dat neemt niet weg dat op lange termijn investeringen in het spoor nodig zijn om Nederland bereikbaar te houden, benadrukt Rintel.

NS vervoerde vorig jaar slechts 580.000 reizigers, ruim 55 procent minder vergeleken met het recordjaar 2019. De omzet kwam vorig jaar uit op met 6.601 miljoen euro. Dat is vrijwel evenveel als vorig jaar, maar 30 procent van deze opbrengsten betreft de beschikbaarheidsvergoeding van de Nederlandse en Britse overheid. Vanuit Nederland ontving NS 818 miljoen euro, de Britse overheid betaalde 1.195 miljoen.

(Bron: MvG/ANP)

Lees ook:

NS lijdt miljardenverlies door coronacrisis
Ministerie van IenW houdt situatie Eurostar in de gaten
OV-bedrijven kunnen opnieuw op steun van kabinet rekenen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Hoekstra: NS moet besluit nemen over aantallen treinen”

Roland Scholten|26.02.21|11:15

Het rondrijden met vrijwel lege (IC) treinen met dikwijls gekoppelde treinstellen in een 10 minuten frequentie heeft natuurlijk niets te maken met het OV-systeem in stand houden.
Dáárvoor geld vragen aan de belastingbetaler is van den gekke.
Ga gewoon voor een basisnet in 30 minuten frequentie en verleng de treinen eerst tot de maximum lengte voordat je overgaat op een hogere frequentie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.