Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

Van Veldhoven: kabinet blijft OV-sector ook in 2021 financieel steunen

Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekendgemaakt het openbaar vervoer ook in 2021 te steunen. Daartoe is  voor de eerste helft van het jaar een zogenaamde beschikbaarheidsvergoeding van 740 miljoen vrijgemaakt dat de tekorten van de vervoerders moet dekken. “We trekken de beschikbaarheidsvergoeding in 2021 door die het mogelijk maakt voor OV-bedrijven om te blijven rijden, ook als de inkomsten teruglopen”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven dinsdag in een interview met SpoorPro.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “We hebben afgelopen jaar gezien dat het aantal reizigers afnam doordat wij als overheid adviseerden om thuis te werken en niet onnodig met het openbaar vervoer te reizen. Tegelijkertijd is het openbaar vervoer een vitale sector. Het is voor ontzettend veel mensen van cruciaal belang om naar hun werk, familie of op pad te gaan. Daar hechten wij als kabinet aan en dat vinden wij ook volgend jaar belangrijk.”

Het volledige interview met staatssecretaris Van Veldhoven is woensdag om 14.00 uur te zien in de uitzending van SpoorProTV en is na afloop terug te kijken via het YouTube-kanaal van SpoorPro.

Groeigedreven transitieplan

Als gevolg van dit beleid van het kabinet is de verwachting dat ook de komende tijd het aantal reizigers en de inkomsten van vervoerders naar verwachting achter zullen blijven bij de situatie voor corona. Daarom steunt het kabinet de sector met een beschikbaarheidsvergoeding. Tegelijkertijd geeft het kabinet ook de opdracht om een besparingsgedreven transitieplan te maken.

Rover pleit in een reactie op de bekendmaking van het kabinet om een groeigedreven transitieplan. Volgens de reizigersorganisatie is groei van het gebruik van trein, tram, bus en metro noodzakelijk voor ‘het halen van klimaatdoelen, voor het verminderen van de stikstofuitstoot en voor het leefbaar houden van onze steden’.

Doordat de woningbouw groeit en steeds meer binnensteden autoluw worden is volgens Rover een groei van het openbaar vervoer nodig. Directeur Freek Bos: “Het openbaar vervoer was voor de corona-uitbraak booming business omdat steeds meer reizigers de voordelen van trein en bus zagen. Dat is niet zomaar weg”. De organisatie pleit ervoor dat ook de grootschalige investeringen in spoor en lightrail die zijn voorzien in Toekomstbeeld OV 2040 moeten doorgaan.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.