Treinen passeren op station Den Haag Centraal, foto: ProRail/Rob van Esch

Tienminutentrein vanaf 2022 op trajecten Nijmegen-Schiphol en Schiphol-Rotterdam

Op de trajecten Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol en Schiphol-Leiden-Den Haag-Rotterdam gaan vanaf 2022 iedere tien minuten intercity’s rijden. Daarmee wordt de frequentie verhoogd van vier naar zes treinen per uur. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit is een aanvulling op de hoogfrequente spoorverbinding tussen Eindhoven en Amsterdam die enkele jaren geleden al werd ingevoerd.

Van Veldhoven schrijft in haar brief dat het ondanks het coronavirus belangrijk is om door te bouwen aan ‘de structurele versterking’ van het spoor. “De trein is en blijft voor veel mensen een basisvoorziening om op het werk, bij familie of op school te komen. Tienminutentreinen worden door de reizigers zeer goed gewaardeerd. We zorgen hiermee voor meer treinen op drukke stukken spoor, waar normaal gesproken elke dag honderdduizenden reizigers rijden. In grote delen van Nederland is het spoorboekje in 2022 met deze tienminutentreinen verleden tijd.”

Hoogfrequent spoor

Met de komst van de hoogfrequente intercity-verbinding tussen Den Haag, moet de rechtstreekse treindienst tussen Den Haag en Brussel wijken die nu vier keer per dag tussen de steden rijdt. Reizigers vanaf Den Haag moeten vanaf 2022 overstappen op Rotterdam Centraal of Breda. De totale reistijd naar Brussel wordt voor hen wel een paar minuten korter. Dat was volgens de staatssecretaris ‘een randvoorwaarde’.

Met deze afspraken blijft de internationale bereikbaarheid van Den Haag volgens de bewindsvrouw behouden. “Daarnaast zal hiermee voor de internationale reiziger de frequentie worden verhoogd waarmee de IC Brussel Amsterdam aandoet. In plaats van het huidige bedieningspatroon van de IC Brussel (twaalf keer per dag vanuit Amsterdam, vier keer vanuit Den Haag), zal de IC Brussel vanaf 2022 zestien keer per dag vanuit Amsterdam rijden.”

Betere bereikbaarheid

Volgens wethouder Robert van Asten van Den Haag wordt Den Haag met 48 extra intercity’s van en naar de stad  ‘beter en sneller bereikbaar’ en maakt het de trein een ‘nog aantrekkelijker alternatief voor de auto’. “Internationaal zien we het voordeel van de optimalere, snellere verbinding voor de Haagse reiziger met Brussel, door de eenvoudige overstap op de IC trein in Rotterdam. Ondertussen werken we verder aan de Haagse internationale ambities voor meer rechtstreekse internationale intercity’s, zoals tussen Den Haag en Düsseldorf en Den Haag-Heerlen-Aken.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.