Ongeluk op spoorovergang Hooghalen, bron: ProRail

Akkoord voor tijdelijke noodweg Hooghalen, maximumsnelheid op NABO’s 60 kilometer

Er is een akkoord over het aanleggen van een tijdelijke weg bij twee Niet Actief Beveiligde Overwegen in Hooghalen, waardoor deze overwegen op korte termijn kunnen worden afgesloten. Vrijdag hebben de directies van ProRail en NS samen met de burgemeester van Hooghalen een bezoek gebracht aan de boer die bij de onbewaakte overweg woont waar woensdag een bijna-aanrijding plaatsvond. Tijdens dit gesprek hebben partijen een akkoord bereikt.

Bij Hooghalen liggen twee Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). Op 22 mei 2020 verongelukte een 58-jarige machinist op één van die overwegen bij een aanrijding met een tractor met oplegger. Afgelopen woensdag vond op de andere overweg een bijna-aanrijding plaats met een tractor.

NS en ProRail hebben vrijdag de snelheid op Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) in Hooghalen verder verlaagd naar 60 kilometer per uur. Daarnaast wordt ’s nachts op aanwijzing 40 kilometer uur gereden en zetten de partijen BOA’s en verkeersregelaars in om overstekend verkeer te begeleiden. Dat is het resultaat van overleg vorige week donderdag tussen machinisten, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de burgemeester van Midden-Drenthe.

Tijdelijke weg

Vrijdag gingen de directies van NS en ProRail  en de burgemeester van Hooghalen daarnaast in gesprek met de landeigenaren. Daarbij is afgesproken dat er eerst tijdelijke weg komt waarmee zijn hun grond kunnen bereiken zonder gebruik te maken van deze overwegen. Het ontwerp en de aanleg van de definitieve overweg wordt nu verder uitgewerkt.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en waterstaat noemt het een goed resultaat dat deze overwegen binnenkort worden aangepakt. “Een compliment waard. Met creativiteit en in goed overleg zijn de betrokken boer, NS, ProRail, gemeente Midden-Drenthe en landelijk bemiddelaar overwegen Letty Demmers er uit gekomen. Laat dit ook een aansporing voor ons allemaal zijn. Elk incident op een overweg is er een te veel. We moeten zo snel mogelijk van deze onbeveiligde overwegen af.”

De vakbonden vinden het spijtig ‘dat na een dodelijke ongeluk en jarenlange signalen van de machinisten’ nog steeds ‘een bijna ongeluk nodig was om de partijen in beweging te krijgen’. Ze vinden geen ‘enkel risico meer aanvaardbaar’. Totdat de NABO’s opgeheven zijn vinden zij dat machinisten als zij ‘geen gevoel van veiligheid’ vanuit hun vakmanschap 40 kilometer moeten gaan rijden en indien nodig tyfoneren. De machinist mag daar volgens de bonden niet op aangesproken worden. Gebeurt dat wel, dan vragen de bonden de machinist omdat bij hen te melden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.