Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

Stadler gaat ETCS bouwen in Drielandentreinen Arriva

Vervoerder Arriva Nederland en de Zwitserse treinenbouwer Stadler ondertekenden deze week een contract voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in zesendertig Arriva-treinen. Hieronder vallen ook de acht Drielandentreinen in Limburg.

Naast het inbouwen van ETCS bestaat deze opdracht ook uit het begeleiden van de toelating van de treinen met het nieuwe systeem GUARDIA in Nederland, België en Duitsland. Arriva is hiermee de eerste regionale vervoerder in Nederland die opdracht geeft om zijn treinstellen geschikt te maken voor het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De eerste treinen met het nieuw ingebouwde systeem zullen in 2022 gereed zijn voor ingebruikname.

Drielandentrein

Stadler zal zesendertig FLIRT treinen van Arriva, rijdend in Limburg, van het ETCS-veiligheidssysteem GUARDIA voorzien. Acht van deze treinen werden speciaal gebouwd voor de inzet op het grensoverschrijdende traject in Limburg (RE18) met Duitsland en België. Om deze reden is ook de zogenaamde homologatie van het systeem in alle betrokken landen onderdeel van deze opdracht.

Stadler wordt verantwoordelijk voor de gehele uitvoering van het project. Dat wil zeggen ontwikkeling, engineering en de homologatie. De installatie van GUARDIA in de treinen wordt gedaan door Stadlers Service Center in Nederland. Deze opdracht wordt uitgevoerd tussen 2020-2024. De eerste treinen die voorzien zijn van het systeem, komen in 2022 beschikbaar zodat die ingezet kunnen worden voor de Drielandentrein.

Meer landen

Anne Hettinga, voorzitter van de Raad van Bestuur van  Arriva Nederland: “Met deze ondertekening maken we nog maar eens duidelijk dat wij als Arriva veel waarde hechten aan veiligheid en innovatie. Het is mooi om in dit landelijke én Europese programma als regionale vervoerder koploper te zijn.”

Jürg Gygax, directeur van de service-divisie van Stadler: “Dat wij deze treinen met het GUARDIA-systeem voorzien en met die inbouw van een ETCS-systeem meteen voor meer landen aan de toelating werken, is voor ons een belangrijke mijlpaal. Wij verheugen ons op deze meerjarige opdracht met Arriva als partner.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.