Lineas-HLR-77-rangeerlocomotief

Lineas gaat 88 locomotieven uitrusten met ETCS

Spoorgoederenvervoerder Lineas verwacht medio 2024 zijn eerste rangeerlocomotief in gebruik te nemen met ETCS aan boord. In totaal worden er 88 exemplaren van het type HLR 77 geretrofit met ETCS. Eind 2025 moeten alle 88 locomotieven zijn uitgerust met de techniek die het rijden op ERTMS-trajecten mogelijk maakt.

Op dit moment werkt The Signalling Company aan een haalbaarheidsstudie voor de ETCS-installatie. The Signalling Company is een joint venture van de Belgische leverancier van spoorwegsystemen ERTMS Solutions en Lineas. Daarnaast werken de bedrijven samen met het Brusselse technologiebedrijf Transurb.

TBL1+

Transurb installeerde voor het onderzoek een hardware-benchmarkframe met experimentele ETCS-componenten in een van de Lineas-locomotieven. Volgens de projectspecificaties moeten de 88 voertuigen ook compatibel zijn met het Belgische TBL1 + treinbeïnvloedingsysteem.

Voor de nieuwe technologie worden beproefde locomotieven ingezet, want de HLR 77 rangeerlocomotieven vinden hun oorsprong in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Ze werden geproduceerd door Vossloh Group in de Maschinenbau Kiel (MaK) -fabriek in het Duitse Kiel. Deze serie is gebaseerd op de rangeerlocs van de MaK G1200-serie die in de jaren zeventig door MaK werd ontwikkeld. De fabrikant is uiteindelijk overgenomen door de Vossloh Group.

De locomotieven uit de G1200-serie en hun afgeleiden rijden rond in verschillende Europese landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Nederland, Zweden en Noorwegen. In België worden ze ingezet sinds de eerste helft van de jaren 2000. Momenteel heeft Lineas 170 exemplaren van het type HLR 77 in gebruik. Ze worden gebruikt voor rangeeractiviteiten en hoofddiensten, meestal met meerdere tegelijk in een in trein.

Met deze voertuigen gaat Lineas ook in samenwerking met Alstom en ProRail testen doen met automatisch rangeren. Deze tests gaan dit jaar nog van start en lopen door tot 2021.

Lees ook:

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.