Reizigers reden mee met de zelfrijdende trein in Groningen

ProRail: reizigers positief over automatisch rijdende trein Groningen

Reizigers die hebben meegedaan aan de proefritten met Automatic Train Operation (ATO) tussen Groningen en Zuidhorn van 13 tot en met 17 februari hebben positief gereageerd op deze techniek. “Ze hadden moeite om te herkennen of de trein onder ATO reed of dat een machinist het voertuig bestuurde”, zegt projectleider ATO-test Rik van den Band van ProRail.

De trein was uitgerust met Automatic Train Operation Grade of Automation 2, waarbij het systeem een aantal rijtaken overneemt van de machinist. De machinist is nog wel in de cabine aanwezig en is verantwoordelijk voor een goed verloop van de reis.

Testritten met reizigers

Van den Band: “We hebben vijf avonden gereden met maximaal vijftig mensen aan boord. Ruim tweehonderd mensen hebben een enquête ingevuld, waarin vragen werden gesteld over de beleving, sociale acceptatie en comfort. TNO is die reacties nu aan het verzamelen. Dit is onderdeel van een groter onderzoek naar de proefritten in Groningen, waarbij we hebben gekeken naar de techiek zoals optrekken en remmen, stoppen op stations en coasten. Al deze informatie wordt verzameld in een eindrapportage van TNO die later dit jaar wordt gepubliceerd.”

Automatic Train Operation

ATO maakt het mogelijk om treinen korter op elkaar te laten rijden, waardoor er meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. Ook is de verwachting dat een trein uitgerust met ATO preciezer kan stoppen bij een perron, waardoor reizigers sneller in en uit kunnen stappen. Daarnaast kan een automatisch bestuurde trein energiezuiniger rijden, doordat het voertuig geleidelijker aan optrekt en afremt.

Chief Technology Officer Siddhant van Stadler, leverancier van het ATO-systeem: “De ATO-technologie is nieuw en is een toevoeging aan het bestaande beveiligingssysteem en on board-systeem van de trein. De impact op de treinen die we rijden is enorm. We kunnen 20 tot 30 procent meer treinen over het bestaande spoor laten rijden.”

Lees ook:

Eerste ATO-rit met passagiers is ‘historisch moment’
Video: Primeur voor Arriva met eerste zelfrijdende treinrit met passagiers

SpoorPro organiseert op 15 september een SpoorPro Seminar over Automatic Train Operation. Houd onze evenementenwebsite in de gaten voor meer informatie.

Bekijk hier het videoverslag van een van de testritten:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.