Stephen van 't Hof met de Comfort Coach

Virtuele passagier geeft bestuurder railvoertuig feedback over comfort

Een virtuele passagier die een bestuurder direct feedback geeft over het reizigerscomfort. Ricardo Rail is de bedenker van een klein metertje met de naam ‘Comfort Coach’ dat in de cabine toont hoe reizigers zich voelen tijdens een rit in een trein, tram of metro. Ook levert het interessante informatie over de infrastructuur en het materieel. In het eerste kwartaal van dit jaar start Ricardo Rail een pilot in samenwerking met stadsvervoerder RET.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Virtuele passagier geeft bestuurder railvoertuig feedback over comfort”

Lex Boersma|27.01.20|18:15

zeker zo handig voor bussen, daar is eens zo veel te doen aan comfortabel rijgedrag !

Goaitsen van der Vliet|28.01.20|00:04

Dit komt door het poppetje over als dure flauwekul. Reizigerscomfort wordt i.h.a. niet bepaald door het ‘gedrag van de machinist’. Wel door drukte in de trein, hard vervormde intercom, vertragingen, viezigheid, irritante medepassagiers, lawaai in de stiltecoupé. Het rijgedrag is mij na jaren treinreizen nog niet één keer opgevallen. Machinist en conducteur merken zelf toch ook wel dat de trein bij bepaalde wissels heen en weer gaat? De vraag is natuurlijk wat er verder met de metingen gebeurt.

Frank Vermeulen|28.01.20|14:58

Voor dit concept kan ook worden gekeken naar onderzoek dat reeds afgerond is door de universiteit Twente. Deze hebben hetzelfde gedaan, maar dan met een interlinked netwerk van mobiele telefoons. (Gebruikt in zowel auto’s als treinen)

Ook is er een project gaande om de machinist uit te rusten met een upgrade van zijn tablet die dezelfde aan versnellingen meet en bij spoorfouten op een knop kan worden gedrukt om lokatie en versnellingen instantaan te rapporteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Virtuele passagier geeft bestuurder railvoertuig feedback over comfort | SpoorPro.nl
Stephen van 't Hof met de Comfort Coach

Virtuele passagier geeft bestuurder railvoertuig feedback over comfort

Een virtuele passagier die een bestuurder direct feedback geeft over het reizigerscomfort. Ricardo Rail is de bedenker van een klein metertje met de naam ‘Comfort Coach’ dat in de cabine toont hoe reizigers zich voelen tijdens een rit in een trein, tram of metro. Ook levert het interessante informatie over de infrastructuur en het materieel. In het eerste kwartaal van dit jaar start Ricardo Rail een pilot in samenwerking met stadsvervoerder RET.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Virtuele passagier geeft bestuurder railvoertuig feedback over comfort”

Lex Boersma|27.01.20|18:15

zeker zo handig voor bussen, daar is eens zo veel te doen aan comfortabel rijgedrag !

Goaitsen van der Vliet|28.01.20|00:04

Dit komt door het poppetje over als dure flauwekul. Reizigerscomfort wordt i.h.a. niet bepaald door het ‘gedrag van de machinist’. Wel door drukte in de trein, hard vervormde intercom, vertragingen, viezigheid, irritante medepassagiers, lawaai in de stiltecoupé. Het rijgedrag is mij na jaren treinreizen nog niet één keer opgevallen. Machinist en conducteur merken zelf toch ook wel dat de trein bij bepaalde wissels heen en weer gaat? De vraag is natuurlijk wat er verder met de metingen gebeurt.

Frank Vermeulen|28.01.20|14:58

Voor dit concept kan ook worden gekeken naar onderzoek dat reeds afgerond is door de universiteit Twente. Deze hebben hetzelfde gedaan, maar dan met een interlinked netwerk van mobiele telefoons. (Gebruikt in zowel auto’s als treinen)

Ook is er een project gaande om de machinist uit te rusten met een upgrade van zijn tablet die dezelfde aan versnellingen meet en bij spoorfouten op een knop kan worden gedrukt om lokatie en versnellingen instantaan te rapporteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.