Stephen van 't Hof met de Comfort Coach

Virtuele passagier geeft bestuurder railvoertuig feedback over comfort

Een virtuele passagier die een bestuurder direct feedback geeft over het reizigerscomfort. Ricardo Rail is de bedenker van een klein metertje met de naam ‘Comfort Coach’ dat in de cabine toont hoe reizigers zich voelen tijdens een rit in een trein, tram of metro. Ook levert het interessante informatie over de infrastructuur en het materieel. In het eerste kwartaal van dit jaar start Ricardo Rail een pilot in samenwerking met stadsvervoerder RET.

Stephen van ‘t Hof van Ricardo Rail is de bedenker van de Comfort Coach. Hij kwam vorig jaar met deze oplossing als winnaar uit de bus bij een interne innovatiewedstrijd van alle Ricardo Rail-vestigingen wereldwijd gericht op het slimmer maken van mobiliteit.

De RET heeft inmiddels interesse getoond in de Comfort Coach. Ricardo heeft in een hackaton een prototype gebouwd, waarmee in het eerste kwartaal van dit jaar een pilot op een metro van de RET zal plaatsvinden. Vlootbeheerder Metro Ben Pilgram van de RET: “RET werkt er hard aan haar klanttevredenheid verder te verhogen. Deze pilot kan ertoe bijdragen beter inzicht te krijgen in het reiscomfort van haar reizigers.”

Tekst loopt verder onder afbeelding.

Impetus 2019 jury en finalisten
Stephen van ’t Hof kwam vorig jaar met de Comfort Coach als winnaar uit de bus bij een interne innovatiewedstrijd van Ricardo Rail.

Comfort Coach

De Comfort Coach is een moderne variant van de meetkoffer, waarmee Ricardo Rail in 2014 in opdracht van spoorvervoerder NS metingen mee uitvoerde om inzicht te krijgen in het reizigerscomfort. Toen moest er nog iemand mee, nu wordt er autonoom gemeten. Net als de meetkoffer meet de Comfort Coach versnellingen over drie assen; voorwaarts, zijwaarts en van boven naar beneden.

“Het verschil met de meetkoffer is dat deze nieuwe tool zo klein is dat je hem in je hand kunt houden. Daarnaast kan de bestuurder direct op het schermpje in de cabine zien hoe de reiziger de rit ervaart en daar op anticiperen. Als er comfortabel wordt gereden, dan kijkt de virtuele passagier blij, als er minder goed wordt gereden heeft hij een boos gezicht.”

Tekst loopt verder onder afbeelding.

Comfort Coach prototype
Op het schermpje van de Comfort Coach is te zien hoe de reiziger de rit ervaart.

Gedrag machinist

“Versnellingen kunnen worden veroorzaakt door het gedrag van de machinist; geeft hij soepel tractie of remt hij soepel? Maar het zegt ook iets over de infrastructuur en het materieel. Als het profiel van een wiel niet goed is, dan uit zich dat in de versnellingen. Datzelfde geldt voor als de baanligging niet goed is.”

Het doel van de pilot die in het eerste kwartaal van dit jaar plaatsvindt is om te kijken hoe de Comfort Coach in de praktijk werkt. “Ik bouw het prototype in het voertuig in. De vervoerder wil drie kastjes testen. Eén kastje voor in de trein en een achter in. Een derde kastje zal voor trainingen worden gebruikt om te kijken of dit kan helpen in de opleiding van bestuurders.”

De Comfort Coach meet continu hoe een rit verloopt. “Het kan bijdragen aan minder verstoringen van het OV en biedt inzicht voor het assetmanagement van materieel en de spoorinfrastructuur”, zegt van ‘t Hof. “En als we bijvoorbeeld merken dat passagiers bij een bepaald wissel door een rijtuig worden geslingerd, dan kan er wellicht voor een andere rijweg worden gekozen.”

Zorgen al die schermpjes (ERTMS, Routelint, enzovoorts) niet voor te veel afleiding van de machinist? Van ‘t Hof denkt van niet: “De bedoeling is dat de machinist niet afgeleid wordt en daar houd ik rekening mee in het ontwerp.”

Online dashboard

De ingewonnen data wordt aan de vervoerder aangeboden via een online dashboard. “Op dit dashboard is een dwarsdoorsnede van locaties te zien met minder comfort of bepaalde materieeltypes waarin minder comfort wordt ervaren. Op basis van deze data kan de vervoerder inzichten krijgen of gegevens met de infrabeheerder delen mochten er in de infrastructuur aanpassingen nodig zijn.”

Lees ook: Slimme meetkoffer meet comfort tijdens treinreis

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Virtuele passagier geeft bestuurder railvoertuig feedback over comfort”

Lex Boersma|27.01.20|18:15

zeker zo handig voor bussen, daar is eens zo veel te doen aan comfortabel rijgedrag !

Goaitsen van der Vliet|28.01.20|00:04

Dit komt door het poppetje over als dure flauwekul. Reizigerscomfort wordt i.h.a. niet bepaald door het ‘gedrag van de machinist’. Wel door drukte in de trein, hard vervormde intercom, vertragingen, viezigheid, irritante medepassagiers, lawaai in de stiltecoupé. Het rijgedrag is mij na jaren treinreizen nog niet één keer opgevallen. Machinist en conducteur merken zelf toch ook wel dat de trein bij bepaalde wissels heen en weer gaat? De vraag is natuurlijk wat er verder met de metingen gebeurt.

Frank Vermeulen|28.01.20|14:58

Voor dit concept kan ook worden gekeken naar onderzoek dat reeds afgerond is door de universiteit Twente. Deze hebben hetzelfde gedaan, maar dan met een interlinked netwerk van mobiele telefoons. (Gebruikt in zowel auto’s als treinen)

Ook is er een project gaande om de machinist uit te rusten met een upgrade van zijn tablet die dezelfde aan versnellingen meet en bij spoorfouten op een knop kan worden gedrukt om lokatie en versnellingen instantaan te rapporteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.