Testritten met meerdere metro's op de Hoekse Lijn, bron Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Hoekse Lijn vanaf 30 september open voor passagiers

De eerste reizigers kunnen naar alle waarschijnlijkheid vanaf 30 september gebruikmaken van de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn. Dat meldt de Rotterdamse wethouder Arjen van Gils donderdag. “Natuurlijk zijn we ook afhankelijk van een aantal andere partijen. En er bestaat een kans dat er iets onverwachts gebeurt waardoor er nog wat vertraging optreedt, maar daar ga ik niet vanuit.”

Na lange vertragingen is de nieuwe metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland bijna klaar voor de passagiersdienst. De Hoekse Lijn is de oude spoorlijn van Rotterdam Centraal via Schiedam, Vlaardingen en Maassluis naar Hoek van Holland. Op 31 maart 2017 reed de laatste trein over de lijn. Sindsdien wordt de verbinding omgebouwd. Zo krijgt Maassluis een extra station. Over een paar jaar komt er een nieuwe eindhalte aan het strand van Hoek van Holland.

Beveiligingssoftware

De metroverbinding had al in september 2017 klaar moeten zijn, maar er waren problemen met vergunningen en met de levering van beveiligingssoftware, er waren storingen met bruggen en een vuilniswagen reed op een overweg een stuk bovenleiding en installaties kapot. De lijn kost 462 miljoen euro, 90 miljoen meer dan begroot. In de afgelopen zes weken zijn al ongeveer 750 testritten over de lijn uitgevoerd.

Rotterdam wil voorzichtig beginnen met de metroritten. Eerst rijden alleen de reguliere metrostellen. Pas na ongeveer een maand moeten extra spitsritten worden toegevoegd. De afgelopen jaren reden vervangende bussen tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Voor de zekerheid blijven die in de beginperiode van de nieuwe Hoekse Lijn rijden.

Bron: ANP

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

3 reacties op “Hoekse Lijn vanaf 30 september open voor passagiers”

Marc Busio|20.07.19|11:59

Mochten er nog gemeentes of provincies zijn die lightrailplannen hadden dan zal dit project aanleiding zijn om daar in de toekomst van af te zien. Dat het ombouwen van een spoorlijn tot metrolijn twee jaar moet uitlopen laat wel zien dat het mobiliteitsvraagstuk in Nederland op deze manier niet opgelost zal worden. En dat de beveiligingssoftware daarvan een belangrijke oorzaak was doet het ergste vermoeden met betrekking tot de aanstaande introductie van ERTMS op het nationale spoorwegnet.

Theo Kuster|22.07.19|21:24

Boude stelling. Wacht eerst maar eens af, tot deze lijn een jaar in gebruik is.
En het was niet de beveiligingssoftware op zich zelf, maar het buitengewoon ingewikkelde eisenpakket dat de opdrachtgever had opgesteld voor de beveiliging.

Eric Horst|31.07.19|10:05

Snap nog steeds niet waarom men hier ooit aan begonnen is.Van 1e klas treinreiziger naar ‘legbatterij’ in de metro,wat een vooruitgang…….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.