Een trein van Thalys en NS op station Rotterdam Centraal

‘Kosteneffectiviteit spoor belangrijk om te concurreren met luchtvaart’

Automatisering kan ervoor zorgen dat de operationele en onderhoudskosten van het treinvervoer dalen, waardoor het spoor beter kan concurreren met de luchtvaart. Dat stelt Kimmo Oostermeyer van RebelGroup. Hij geeft op 28 maart een presentatie tijdens een internationaal congres over Voorspellend Onderhoud als onderdeel van RailTech Europe 2019.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

4 reacties op “‘Kosteneffectiviteit spoor belangrijk om te concurreren met luchtvaart’”

Pat Rick|13.03.19|11:31

Kostenverlaging moet over de hele levenscyclus, dus ook met de bouw: aanleg van spoor per km is vreselijk duur (zo kost aanleg spoorverdubbeling bij Didam tientallen miljoenen voor 4 km). Er wordt veel ge-engineerd, net als bij de wegenbouw waar de prijs per km (snel)weg ook vreselijk hoog is. Ook veel prodecureeel werk, wat de doorlooptijd lang maakt en het project nog duurder.

HSL-spoor aanleg is zo duur dat treinkaartjes eeuwig duur blijven. Hoe kan dit goedkoper? is de vraag

Herman Wilmer|14.03.19|13:40

Och, wat dachten we van de ontwikkelingskosten van vliegvelden, Schiphol voorop?

Pat Rick|14.03.19|17:39

Aanleg van een vliegveld is duur: 10 miljard. Maar daar krijg je in Nederland slechts 1 of 2 spoorlijnen voor, en geen netwerk. De Betuweroute kostte ongeveer dat bedrag.

Als je een vliegveld hebt, heb je meteen een groot potentieel netwerk

Gert-Jan Hondelink|16.03.19|14:24

De aanleg van de Betuweroute kostte 4,7 miljard, dus ongeveer de helft van hetgeen Pat Rick beweert. Is o.a. zo duur geworden doordat voor circa 1 miljard aan de vervulling van wensen van gemeentebesturen is besteed, want de treinen over de Betuweroute produceren natuurlijk veel meer geluid dan het wegverkeer over de parallel verlopende A15…..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Kosteneffectiviteit spoor belangrijk om te concurreren met luchtvaart’ | SpoorPro.nl
Een trein van Thalys en NS op station Rotterdam Centraal

‘Kosteneffectiviteit spoor belangrijk om te concurreren met luchtvaart’

Automatisering kan ervoor zorgen dat de operationele en onderhoudskosten van het treinvervoer dalen, waardoor het spoor beter kan concurreren met de luchtvaart. Dat stelt Kimmo Oostermeyer van RebelGroup. Hij geeft op 28 maart een presentatie tijdens een internationaal congres over Voorspellend Onderhoud als onderdeel van RailTech Europe 2019.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

4 reacties op “‘Kosteneffectiviteit spoor belangrijk om te concurreren met luchtvaart’”

Pat Rick|13.03.19|11:31

Kostenverlaging moet over de hele levenscyclus, dus ook met de bouw: aanleg van spoor per km is vreselijk duur (zo kost aanleg spoorverdubbeling bij Didam tientallen miljoenen voor 4 km). Er wordt veel ge-engineerd, net als bij de wegenbouw waar de prijs per km (snel)weg ook vreselijk hoog is. Ook veel prodecureeel werk, wat de doorlooptijd lang maakt en het project nog duurder.

HSL-spoor aanleg is zo duur dat treinkaartjes eeuwig duur blijven. Hoe kan dit goedkoper? is de vraag

Herman Wilmer|14.03.19|13:40

Och, wat dachten we van de ontwikkelingskosten van vliegvelden, Schiphol voorop?

Pat Rick|14.03.19|17:39

Aanleg van een vliegveld is duur: 10 miljard. Maar daar krijg je in Nederland slechts 1 of 2 spoorlijnen voor, en geen netwerk. De Betuweroute kostte ongeveer dat bedrag.

Als je een vliegveld hebt, heb je meteen een groot potentieel netwerk

Gert-Jan Hondelink|16.03.19|14:24

De aanleg van de Betuweroute kostte 4,7 miljard, dus ongeveer de helft van hetgeen Pat Rick beweert. Is o.a. zo duur geworden doordat voor circa 1 miljard aan de vervulling van wensen van gemeentebesturen is besteed, want de treinen over de Betuweroute produceren natuurlijk veel meer geluid dan het wegverkeer over de parallel verlopende A15…..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.