Een trein van Thalys en NS op station Rotterdam Centraal

‘Kosteneffectiviteit spoor belangrijk om te concurreren met luchtvaart’

Automatisering kan ervoor zorgen dat de operationele en onderhoudskosten van het treinvervoer dalen, waardoor het spoor beter kan concurreren met de luchtvaart. Dat stelt Kimmo Oostermeyer van RebelGroup. Hij geeft op 28 maart een presentatie tijdens een internationaal congres over Voorspellend Onderhoud als onderdeel van RailTech Europe 2019.

Veel passagiers die tussen Parijs en Amsterdam reizen, zullen merken dat de kosten van een treinkaartje soms lager zijn dan die van een vliegticket. Volgens Oostermeyer ligt het prijsverschil in de kosten van de transportmodaliteiten.

Onderzoek

De RebelGroup heeft een onderzoek uitgevoerd, waarbij al de vluchten op de verbinding tussen Parijs en Amsterdam worden vervangen door hogesnelheidstreinen. De onderzoekers ontdekten enkele opmerkelijke feiten. “In de vergelijking tussen een trein en vliegtuig op de verbinding Amsterdam-Parijs hebben we gezien dat de operationele en onderhoudskosten voor de trein minder dan de helft zijn van die voor het vliegtuig. Toch zijn de totale kosten voor de trein ongeveer 60 procent hoger. Deze worden veroorzaakt door de gebruikersvergoedingen voor het spoor”, aldus Oostermeyer.

De transportexpert is van mening dat hogesnelheidstreinen nog steeds een kans hebben om te concurreren met de vliegtuigen. Om de strijd met de luchtvaart te winnen, dient de spoorsector echter verschillende maatregelen te nemen.

Kosten verlagen

Volgens Oostermeyer kunnen spoorvervoerders hun operationele en onderhoudskosten verlagen met behulp van automatisering. “Geautomatiseerde en via beeldherkenning uitgevoerde inspectietechnieken zijn nuttige hulpmiddelen om de werklast overdag beter te verdelen en daarmee de productiviteit van onderhoudspersoneel te verhogen. Toepassing van ‘best practices’ kunnen de kosten aanzienlijk verlagen.”

Tegelijkertijd benadrukte Kimmo Oostermeyer dat de spoortarieven moeilijk aan te passen zijn vanwege de verplichtingen van infrastructuurbeheerders. “De infrastructuurbeheerders moeten het netwerk onderhouden. De complexiteit en overtolligheid van het netwerk door het ontwerp hebben een grote invloed op de onderhoudskosten en de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor, “zei hij.

Verbeteren effectiviteit

Desondanks vindt hij dat de infrastructuurbeheerders ook moeten werken aan het verbeteren van hun effectiviteit als onderhoudsorganisatie. Uiteindelijk zal hun doeltreffendheid kansen creëren om de prijs van de toegangsrechten voor het spoor te verlagen, verwacht Oostermeyer.

Lees ook:

Kimmo Oostermeyer van RebelGroup geeft op 28 maart een presentatie tijdens een congres over Voorspellend Onderhoud als onderdeel van het grotere spoorevenement RailTech Europe. Ga naar de conferentiewebsite voor meer informatie.

Auteur: Mykola Zasiadko

4 reacties op “‘Kosteneffectiviteit spoor belangrijk om te concurreren met luchtvaart’”

Pat Rick|13.03.19|11:31

Kostenverlaging moet over de hele levenscyclus, dus ook met de bouw: aanleg van spoor per km is vreselijk duur (zo kost aanleg spoorverdubbeling bij Didam tientallen miljoenen voor 4 km). Er wordt veel ge-engineerd, net als bij de wegenbouw waar de prijs per km (snel)weg ook vreselijk hoog is. Ook veel prodecureeel werk, wat de doorlooptijd lang maakt en het project nog duurder.

HSL-spoor aanleg is zo duur dat treinkaartjes eeuwig duur blijven. Hoe kan dit goedkoper? is de vraag

Herman Wilmer|14.03.19|13:40

Och, wat dachten we van de ontwikkelingskosten van vliegvelden, Schiphol voorop?

Pat Rick|14.03.19|17:39

Aanleg van een vliegveld is duur: 10 miljard. Maar daar krijg je in Nederland slechts 1 of 2 spoorlijnen voor, en geen netwerk. De Betuweroute kostte ongeveer dat bedrag.

Als je een vliegveld hebt, heb je meteen een groot potentieel netwerk

Gert-Jan Hondelink|16.03.19|14:24

De aanleg van de Betuweroute kostte 4,7 miljard, dus ongeveer de helft van hetgeen Pat Rick beweert. Is o.a. zo duur geworden doordat voor circa 1 miljard aan de vervulling van wensen van gemeentebesturen is besteed, want de treinen over de Betuweroute produceren natuurlijk veel meer geluid dan het wegverkeer over de parallel verlopende A15…..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.