Arriva trein in Limburg

Prestaties Limburgse spoorlijnen nog niet op orde

Vervoersbedrijf Arriva presteerde op verschillende Limburgse spoorlijnen in het eerste halfjaar van 2018 nog steeds onder de norm, zij het dat op een aantal lijnen de treinen al beter op tijd rijden dan in 2017, het eerste concessiejaar. Dat blijkt uit een overzicht dat het Limburgse provinciebestuur naar Provinciale Staten heeft gestuurd.

Vooral de Maaslijn, de veelgeplaagde spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen, scoort slecht en blijft achter bij de andere lijnen. De afgelopen maand kwam de lijn weer uitgebreid in het nieuws door verschillende storingen, onder meer vanwege een kapotte kabel en spookstoringen. Ook in de eerste twee kwartalen van dit jaar kampte de lijn met veel problemen, zo blijkt uit de rapportage van de provincie.

Punctualiteit

In het eerste twee maanden van dit jaar bleef de punctualiteit van de Maaslijn steken onder de 85 procent; tussen maart en juni schommelde die percentages tussen de 85 en 90 procent, terwijl de norm voor deze lijn 92 procent is. Langdurige verstoringen in de infrastructuur, het enkelspoor en het dieselmateriaal hebben geleid tot uitval en vertragingen. Het traject tussen Venray en Nijmegen had met name te kampen met een hogere rituitval. Dat percentage liep zelfs op tot 9 procent in januari, terwijl afgesproken is dat 0,2 procent van de treinen mag uitvallen. Oorzaak is het oudere treinmateriaal (LINT-treinstellen), dat hier wordt ingezet.

Uit het rapport komt naar voren dat het op korte termijn lastig is om de problemen te verhelpen. Er zijn geen extra dieseltreinen beschikbaar voor de Maaslijn. Er wordt nu gekeken naar andere oplossingen. Zo loopt er proef sinds september om te proberen meer spreiding te krijgen in de aanvangstijden van de lesuren van de onderwijsinstellingen in Nijmegen. Dat moet leiden tot een gespreider reizigersaanbod en daardoor minder oponthoud bij het in- en uitstappen in de ochtendspits. Daarnaast kijkt concessiehouder Arriva samen met ProRail naar mogelijkheden om verstoringen op de Maaslijn aan te pakken.

Andere lijnen scoren beter

De andere treinverbindingen doen het beter dan in 2017 als het gaat om punctualiteit. De S2 (MaastrichtRoermond), S3 (Sittard-Kerkrade C) en de S4 (stoptrein Heerlen-Maastricht) scoren fors boven de norm: 93 procent voor S2 en S3 en 95 procent voor S4. Dat geldt niet voor de S5 (sneltrein Heerlen-Maastricht). Deze verbinding haalt de norm (95 procent) net niet. De lijn krijgt daarom extra aandacht, ook vanwege de nieuwe Drielandentrein die de S5 deels gaat vervangen vanaf december 2018. Het percentage rituitval is stabiel gebleven, maar voldoet nog niet overal aan de norm. Dit blijft voor de S2 en S4 een zeer belangrijk aandachtspunt voor de rest van 2018 en voor de periodes erna.

Volgens Arriva is de hogere uitval is veroorzaakt door incidentele defecten aan bepaalde materieelsoorten in het voorjaar. De problemen zouden immers aangepakt zijn. De provincie gaat na of dat ook structureel het geval is, aan de hand van de voorlopige cijfers uit september en oktober. Als dat nodig is worden aanvullende maatregelen genomen in overleg met Arriva, zo laat de provincie weten in de rapportage. Dat gebeurt aan de hand van systeemgericht contractbeheer. Op basis van prestatiecijfers gaan provincie en Arriva in gesprek over verbeteringen per bus- of treinlijn om de betrouwbaarheid verder te verbeteren.

Lees ook:

Maaslijn geteisterd door storingen

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “Prestaties Limburgse spoorlijnen nog niet op orde”

Pat Rick|05.12.18|17:24

In de Randstad wordt zoiets niet gepikt. ProRail moet snel komen met echte oplossingen (en zich niet bezig houden met Hyperloop-stations). Dat geldt ook voor Arriva, die gewoon meer geld moet investeren ipv met lapmiddelen te komen. Zij denken in prijsverhogingen, terwijl de dienstverlening achteruit holt. Ze moeten creatief zijn om aan extra materieel te komen: want Arriva rijdt ook LINT-treinen in Denemarken. Het moederbedrijf DB rijdt ze zelf ook in die Heimat.

Wiebe Goossen|06.12.18|12:33

Al met al een geweldige vooruitgang hoor! Want ‘gelukkig’ zijn ze nu van NS af, daar in het zuiden…

Pieter Michiels|07.12.18|09:15

Even vergeten dat de lijn in NS-tijd met sluiting bedreigd werd en in de daluren soms nog een uurdienst kende?

Pat Rick|07.12.18|12:24

@Pieter Michiels: Dat was nog met Plan U materieel uit begin jaren 60. Die diesels waren echt oncomfortabel en konden niet mee. De Buffels waren een hele verbetering.
Maar met Plan U werd de Maaslijn zelfs doorgetrokken tot Arnhem.

Probleem is dat er nu een zak geld tegenaan moet, maar DB wil Arriva juist verkopen. Ook heeft de Maaslijn geen prio voor ProRail (de problemen in de Schipholtunnel waren in een korte tijd opgelost, want dat kwam dagelijks in het nieuws)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.