Intercity, trein, NS

Langere treinen tussen Nijmegen en Schiphol in najaar 2019

Door de aanleg van een extra wissel op station Nijmegen kan NS op het hele traject Nijmegen-Schiphol in najaar 2019 met langere treinen gaan rijden. Nu kunnen er treinen van tien rijtuigen lang rijden, dat worden straks twaalf rijtuigen. Zo komen er 200 zitplekken per trein bij. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten.

Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een van de drukste bereden sporen in Nederland en het aantal reizigers op dit traject neemt alleen maar toe. In de huidige situatie kan er op het traject tussen Schiphol en Nijmegen, waar de stations Amsterdam-Zuid en Utrecht onderdeel van uitmaken, alleen met treinen van tien rijtuigen worden gereden.

Er kunnen treinen met twaalf rijtuigen rijden door de aanleg van een extra wissel, waardoor het zijperron beter wordt benut. “Nu wordt veel afgehandeld via het zogeheten eilandperron,” legt ProRail-woordvoerder René Vegter uit. “Dit is lang genoeg voor twaalf bakken, maar niet als er steeds twee treinen staan. Een deel van het treinverkeer gaat na aanleg van het wissel gebruikmaken van het zijperron. Daardoor is er op het eilandperron weer voldoende ruimte om langere treinen te laten stoppen.”

Steeds meer treinreizigers

“Het aantal treinreizigers groeit hard,” zegt de staatssecretaris. “De trein is dus voor steeds meer mensen aantrekkelijk, maar we moeten er alles aan doen om dit zo te houden. Want staan in de trein doet iedereen natuurlijk het liefst zo min mogelijk. Met NS en ProRail zijn we hard bezig om de komende jaren meer treinen per uur te laten rijden op alle drukke stukken spoor. Maar door langere treinen in te zetten, kunnen we ook voordat al die treinen rijden al iets betekenen voor reizigers die nu te maken hebben met drukte.”

Op verzoek van staatssecretaris Stientje Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland vervroegt ProRail het aanleggen van een extra wissel op station Nijmegen met drie jaar. De aanleg gaat plaatsvinden in de herfstvakantie van 2019 in een vijfdaagse buitendienststelling.

Programma Hoogfrequent Spoor

Deze aanpassing aan station Nijmegen is onderdeel van Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Hierdoor kunnen op het traject tussen Schiphol en Nijmegen extra treinen per uur gaan rijden. Dit omvat ook de aanleg van een extra perron, het doortrekken van een perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. De werkzaamheden vinden plaats tussen 2022 en 2026. Het ministerie heeft hier 135 miljoen euro voor beschikbaar gesteld.

Lees ook:

Arcadis past stationsgebied Nijmegen aan voor PHS

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Langere treinen tussen Nijmegen en Schiphol in najaar 2019”

Pat Rick|08.11.18|12:32

Huidige perron in Nijmegen zou snel kunnen verlengd worden via een metalen platform. Dit zorgt voor betere benutting van de Schipholtunnel. Eigenlijk moet men alleen maar treinen laten rijden met maximale lengte zolang de frequentie hier niet onder lijdt.

Station Nijmegen krijgt zelfs een nieuw eilandperron, dus 2 perrons had ik begrepen. Dit mag wel voor zo’n groot station

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.