Intercity, trein, NS

Arcadis past stationsgebied Nijmegen aan voor PHS

Arcadis werkt in opdracht van ProRail mee aan de aanpassing van station Nijmegen en de sporen daaromheen voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Nijmegen-Schiphol is een van de volgende trajecten waar iedere tien minuten een intercitytrein gaat rijden.

Het doel van PHS is om meer treinen te laten rijden op de drukste trajecten van Nederland, om voldoende capaciteit te creëren voor de verwachte reizigersgroei. Arcadis werkt in een raamcontract de komende zes tot acht jaar mee aan alle facetten die horen bij de planstudiefase tot en met het begeleiden van de projectuitvoering.

Programma Hoogfrequent Spoor

Sinds december 2017 rijden er zes intercity’s per uur tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Voorheen waren dat vier intercity’s. Andere spoorlijnen waar straks hoogfrequent zal worden gereden zijn Rotterdam-Den Haag en Nijmegen-Schiphol. Het is de bedoeling dat het programma in 2028 wordt afgerond.

Station Nijmegen krijgt een andere spoorinfrastructuur, een derde perron en een verlenging van de huidige reizigerstunnel. Ook krijgt het station een nieuwe entree aan de westzijde van het stationsgebied.

“Ik ben heel trots op de verwerving van dit mooie project’’, zegt directeur Gert Kroon van Arcadis. “ProRail en Arcadis brengen onze verschillende kennisgebieden samen om ProRail zo goed mogelijk te helpen om dit complexe project te realiseren. Tijdens het werk blijft het station open en het is een behoorlijke puzzel dat goed te organiseren.’’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.