Traxx-locomotief NS tussen Eindhoven en Den Haag, foto: NS

‘Prestaties op hsl verslechteren door introductie nieuwe treindiensten’

De introductie van twee nieuwe treindiensten op de HSL-Zuid kunnen vanaf april dit jaar voor zorgen dat de prestaties op de spoorlijn verslechteren. Dat blijkt uit een studie die Railistics en Triple Bridge in opdracht van ProRail en NS hebben uitgevoerd. Om de prestaties op de hogesnelheidslijn te verbeteren, is volgens de onderzoekers een systeemsprong nodig.

Het treinverkeer op de HSL-Zuid neemt de komende jaren toe door de komst van de Intercity Brussel en de Eurostar-treinen die vanaf april tussen Amsterdam en Londen gaan rijden. Hoewel ProRail en NS in 2016 een verbeterprogramma zijn gestart, is volgens de onderzoekers ‘de rek eruit’ om hier de komende jaren nog grote stappen in te maken.

Om dit wel te kunnen doen, zijn volgens NS en ProRail forse investeringen nodig. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur maakte dinsdag bekend zestig miljoen euro extra te reserveren voor investeringen in de hsl-infrastructuur. Verder geeft ze aan in afwachting te zijn van een langetermijnvisie van ProRail en NS voor de HSL-Zuid.

Complexe infrastructuur

Een van de redenen die het bemoeilijkt om de prestaties op de hogesnelheidslijn verder te verbeteren, is volgens de onderzoekers de complexe hsl-infrastructuur. Het traject bestaat deels uit conventioneel en deels uit hogesnelheidsspoor. Dat betekent dat treinen op de spoorlijn moeten overschakelen naar verschillende stroom- en beveiligingssystemen. Ongunstige locatie van spanningssluizen zorgen er bijvoorbeeld voor dat als er bij de wisseling van beveiligingssystemen iets mis gaat, treinen komen stil te staan.

De hoge belasting van het hoofdrailnet in relatie tot de beperkte capaciteit is ook een pijnpunt. Dit is volgens de onderzoekers met name merkbaar tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Breda en de aansluiting Zevenbergschenhoek. De kans op grote vertraging bij kleine verstoringen is hier aanzienlijk.

Twee spoorbeheerders

De verdeling van het beheer en onderhoud over twee partijen, ProRail en Infraspeed, wordt verder ‘niet efficiënt’ genoemd. Infraspeed heeft “geen andere prikkel dan de financiële prikkel” om aan haar verplichtingen te voldoen. Wanneer iets gevraagd wordt dat buiten de prestatie-eisen ligt en waardoor het risicoprofiel van Infraspeed zou wijzigen, is volgens de onderzoekers Infraspeed terughoudend. “Daarom zijn wijzigingen op het deel dat in beheer is bij Infraspeed moeizaam te realiseren”, zo stellen zij.

Ook het treinmaterieel dat op de hsl wordt ingezet zorgt voor tegenvallende prestaties. De Traxx-locomotief, als alternatief voor de Fyra-treinen, is volgens de onderzoekers minder geschikt om over een hogesnelheidslijn te rijden. De Traxx-locomotief rijdt met een snelheid van maximaal 160 kilometer per uur, terwijl de spoorlijn voor snelheden van 200 tot 300 kilometer per uur is ontworpen. Daarnaast hebben de rijtuigen smalle deuren en een hoge instap, waardoor bij het in- en uitstappen een langere halteertijd nodig is dan in de dienstregeling is opgenomen.

Functioneren spoorsysteem

Het functioneren van een spoorsysteem is afhankelijk van de integratie van infrastructuur en materieel. “Naast het feit dat de infrastructuur complex is en het materieel minder geschikt om op een hogesnelheidslijn te rijden, is ook de integratie tussen baan en trein problematisch gebleken.”

Om de prestaties te verbeteren, doen de onderzoekers diverse aanbevelingen. ProRail en NS dienen een langetermijnvisie te formuleren voor de HSL-Zuid, waarin ze aangeven wat er nodig is om een systeemsprong te kunnen maken. De geplande vervanging van het huidige materieel door de Intercity Nieuwe Generatie en uitbreiding of vereenvoudiging van de infrastructuur kunnen hiertoe bijdragen.

Vertrektijden

Op korte termijn dienen de spoorbedrijven om nog scherper te sturen op vertrektijden. Door de drukke dienstregeling is er geen ruimte om kleine vertragingen bij vertrek later op het traject in te halen. Voor de lange termijn adviseren de onderzoekers om de uitrol van de ERTMS-standaard Baseline 3, Release 2 op de spoorlijn naar voren te halen om problemen met het beveiligingssysteem op te lossen. Verder adviseren zij om Amsterdam Centraal als begin- en eindstation van de hsl te heroverwegen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Prestaties op hsl verslechteren door introductie nieuwe treindiensten’”

Marc Busio|29.03.18|10:34

Dit bericht laat aan duidelijkheid niets te wensen over: er bestaat geen enkel vertrouwen in de nieuwe dienstregeling voor de Beneluxtrein over de HSL die 8 april a.s. zal ingaan. Niet bij de professionals, maar ook niet bij de reizigers. De onbetrouwbaarheid die de ICD de afgelopen jaren heeft laten zien zal zich alleen maar in versterkte mate gaan manifesteren bij Beneluxtrein. Ik hoor ze aan de andere kant van de grens al lachen als het Fyra-debacle zich weer gaat herhalen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.