Ondertekening ATO-contract in het ProRail-hoofdkantoor in Utrecht

Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor zelfrijdende treinen

De proef met een zelfrijdende trein op de Betuweroute is weer een stap dichterbij. Alstom en ProRail ondertekenden vorige week een contract, waarin afspraken zijn vastgelegd over de nog uit te voeren proef op de goederenspoorlijn. Rotterdam Rail Feeding (RRF), de goederenvervoerder die Automatic Train Operation (ATO) gaat beproeven, ondertekent het contract deze week. Naar verwachting gaan de drie partijen eind 2018 geautomatiseerd proefrijden op de Betuweroute.

ATO is de techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt. ATO heeft vier levels, ook wel Grades of Automation (GoA) genoemd. De proeven op de Betuweroute betreffen GoA 2, waarbij de machinist zich nog steeds in de cabine van de trein bevindt.

Rijgedrag optimaliseren

Directeur Alwin van Meeteren van Alstom Utrecht was ook bij de ondertekening en licht toe: “Bij GoA 2 vertrekt de machinist en de trein kan vervolgens zijn rijgedrag optimaliseren. Dit is een soort cruise control. Dit heeft als voordelen dat de punctualiteit verbetert en er energiezuiniger kan worden gereden. Daarvoor zorg je ervoor dat de trein precies volgens dienstregeling rijdt, wat in de toekomst helpt bij de optimalisatie hiervan.”

“Ook qua energieverbruik is er een flinke winst te behalen”, legt hij uit. “Je moet je voorstellen dat een zware goederentrein in de paar minuten van het optrekken een flinke piek in energieverbruik heeft.”

Implementatie ATO

Alstom is samen met ProRail verantwoordelijk voor de implementatie van het ATO-systeem wat gekoppeld wordt aan het ERTMS-systeem op de Betuweroute. “We gaan een interface definiĆ«ren tussen het systeem Vervoer Per Trein (VPT) en de ATO infrastructuur.” VPT is het verkeersleidingssysteem dat gegevens van de infrastructuur, het materieel, de dienstregeling en het personeel aanstuurt voor de planning, uitvoering en bijsturing van het treinverkeer in Nederland. “Als deze systemen met elkaar zijn verbonden, dan gaan we ATO aan boord van de trein laten communiceren met de tractie en de remmen. Dit testen we eerst in een proefopstelling voordat we live gaan beproeven op de Betuweroute.”

Het contract werd donderdag ondertekend door ProRail-topman Pier Eringa, operationeel directeur John Voppen van ProRail en senior vice-president van Alstom Europa Gian-Luca Erbacci. Daarbij werd Automatic Train Operation (ATO), de techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt, gedemonstreerd in een simulator.

Automatisch ritsen op het spoor

Een andere plek op het Nederlandse spoor waar ATO volgens Van Meeteren voordelen kan bieden is de A2-corridor tussen Amsterdam en Eindhoven. “Daar moeten de goederentreinen invlechten met reizigerstreinen. Met automatisch rijden kun je beter mikken op een tijdslot die open staat voor een goederentrein. Dit wordt ook wel ‘automatisch ritsen’ genoemd.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor zelfrijdende treinen”

Simon Osinga|22.01.18|17:50

En dan komt de duitse grens???

Arco Sierts|22.01.18|18:55

@Simon: dat is nou precies het voordeel van ERTMS als technische basis van Automatic Train Operation.

Zowel DB Netze, SBB als Infrabel kunnen dit in de toekomst ook op hun netwerkdeel implementeren, zonder dat het technische wiel weer opnieuw uitgevonden moet worden. Dat was ook exact wat we in gedachten hadden binnen de Railforum-werkgroep ‘Dotteren Groene Golf’: innovatie van Traffic Management binnen ERTMS-kaders. Daarmee wordt ERTMS eindelijk wat de 3e en 4e letter altijd al beoogden.

Simon Osinga|23.01.18|00:49

Begrijp mij niet verkeerd ben zelf nl/dld mcn maar zolang wij nog worden geconfronteerd met armseinen en eilandjes met fahrdienstleiters met hun eigen zienswijze denk ik dat het bij de grens klaar is moet er toch een mcn mee voor venlo kaldenkirchen of zevenaar emmerich.
Dat het met ects cq lzb mogelijk is trein zonder mcn te rijden is duidelijk maar ben bang dat dit nog heel lang gaat duren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.