Rood sein, station Tilburg Universiteit

ILT: gevaarlijke situaties door rood sein-passages toegenomen

De spoorveiligheid in Nederland is hoog, maar er hebben zich in 2016 meer gevaarlijke situaties voorgedaan op het moment dat treinen door een rood sein reden. In 2014 en 2015 daalde het aantal STS-passages nog. In 2016 bleef dat aantal met honderd rood sein-passages gelijk aan het jaar daarvoor. Bovendien steeg het aantal keren dat hierbij het gevaarpunt werd bereikt. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het Jaarverslag Spoorveiligheid 2016. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

3 reacties op “ILT: gevaarlijke situaties door rood sein-passages toegenomen”

Henk Angenent|05.01.18|09:10

Toegegeven, sts-passages zijn verkeerd, maar wellicht kunnen de veiligheidsfetisjisten van ILT zich ook eens richten op het wegverkeer. Naar ik heb begrepen zijn er jaarlijks 5000 ongevallen met botsende, omvallende en anderszins ladingverliezende vrachtwagens. Hier ligt nog een hele markt voor vuistdikke veiligheidsrapporten open. Dat houdt de ILT-ambtenaren voorlopig wel aan het werk…

Erik Mulder|08.01.18|10:08

Heel fijn dat het zo veilig is op het spoor.
Aanhakend bij wat Henk schrijft:
Bekijken we het gehele vervoerssysteem, inclusief autoverkeer, dan kon het aantrekkelijker maken van trein t.o.v. auto (door prijs en comfort) weleens een hele kosteneffectieve veiligheidsmaatregel zijn. Op basis van ruwweg bekijken van slachtoffers per reiziger kilometer, lijkt het erop dat elke automobilist die we in de trein weten te krijgen een factor 100 veiliger reist.

John rdam|08.01.18|12:59

aansluitend op Henk: Indien de veiligheidsnormen voor het spoor zouden worden toegepast op het wegverkeer, dan zou dit per direct verboden worden wegens veel te grote risico’s voor gebruikers en omgeving. En vlak ook de grote risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het water niet uit.
Dus goed dat de ILT het spoor in de gaten houdt, maar er zijn dus echt levensgevaarlijke braakliggende terreinen waar de ILT veel grotere resultaten zou kunnen bereiken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ILT: gevaarlijke situaties door rood sein-passages toegenomen | SpoorPro.nl
Rood sein, station Tilburg Universiteit

ILT: gevaarlijke situaties door rood sein-passages toegenomen

De spoorveiligheid in Nederland is hoog, maar er hebben zich in 2016 meer gevaarlijke situaties voorgedaan op het moment dat treinen door een rood sein reden. In 2014 en 2015 daalde het aantal STS-passages nog. In 2016 bleef dat aantal met honderd rood sein-passages gelijk aan het jaar daarvoor. Bovendien steeg het aantal keren dat hierbij het gevaarpunt werd bereikt. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het Jaarverslag Spoorveiligheid 2016. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

3 reacties op “ILT: gevaarlijke situaties door rood sein-passages toegenomen”

Henk Angenent|05.01.18|09:10

Toegegeven, sts-passages zijn verkeerd, maar wellicht kunnen de veiligheidsfetisjisten van ILT zich ook eens richten op het wegverkeer. Naar ik heb begrepen zijn er jaarlijks 5000 ongevallen met botsende, omvallende en anderszins ladingverliezende vrachtwagens. Hier ligt nog een hele markt voor vuistdikke veiligheidsrapporten open. Dat houdt de ILT-ambtenaren voorlopig wel aan het werk…

Erik Mulder|08.01.18|10:08

Heel fijn dat het zo veilig is op het spoor.
Aanhakend bij wat Henk schrijft:
Bekijken we het gehele vervoerssysteem, inclusief autoverkeer, dan kon het aantrekkelijker maken van trein t.o.v. auto (door prijs en comfort) weleens een hele kosteneffectieve veiligheidsmaatregel zijn. Op basis van ruwweg bekijken van slachtoffers per reiziger kilometer, lijkt het erop dat elke automobilist die we in de trein weten te krijgen een factor 100 veiliger reist.

John rdam|08.01.18|12:59

aansluitend op Henk: Indien de veiligheidsnormen voor het spoor zouden worden toegepast op het wegverkeer, dan zou dit per direct verboden worden wegens veel te grote risico’s voor gebruikers en omgeving. En vlak ook de grote risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het water niet uit.
Dus goed dat de ILT het spoor in de gaten houdt, maar er zijn dus echt levensgevaarlijke braakliggende terreinen waar de ILT veel grotere resultaten zou kunnen bereiken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.