Start spoorverbinding Breda-Antwerpen opnieuw uitgesteld

De directe spoorverbinding tussen Breda en Antwerpen heeft opnieuw vertraging opgelopen. Eerder werd de start van de treindiensten al uitgesteld tot december 2017, omdat het Bombardier niet lukt om de beveiligingssoftware voor de Traxx-locomotieven op tijd te leveren. Nu is bekend dat ook die datum niet wordt gehaald. Dat meldt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

De directe spoorverbinding Breda-Antwerpen maakt onderdeel uit van de IC Brussel, die ook het station van Rotterdam aan doet. De intercity Brussel zal straks twaalf keer per dag starten op Amsterdam Centraal en vier per dag starten op Den Haag Hollands Spoor.

De directe spoordienst Breda-Antwerpen levert een enorme reistijdwinst op. Nu duurt een reis tussen de steden nog 1 uur en 25 minuten. Tegen een duurder tarief kunnen Bredanaren via Rotterdam in één uur naar Antwerpen reizen, met gebruik van de Thalys. Met de nieuwe directe spoorverbinding duurt de reis tussen de steden nog maar 32 minuten, blijkt uit de modeldienstregeling.

Beveiligingssoftware

Bombardier heeft bekendgemaakt dat de beveiligingssoftware pas op 31 juli beschikbaar is. NS heeft de staatssecretaris laten weten dat na de oplevering het nog zes maanden duurt om de IC Brussel “met voldoende kwaliteit over de HSL-Zuid en Lijn 4 in België te laten rijden”. De IC Brussel blijft in de tussentijd via het reguliere traject rijden.

Als de software beschikbaar is, dan zal NS 24 locomotieven voorzien van de nieuwe software. De 12 treinen die NS en NMBS gebruiken, krijgen een tweede locomotief. Dit zorgt ervoor dat er snel kan worden gekeerd op  station Breda en het makkelijker is om te rangeren op twee afwisselende vertrekstations in Nederland.

Introductieplan

Woordvoerder Ton Boon van NS: “We willen maximale druk op de ketel houden om zo snel mogelijk met de treindiensten te starten. Het introductieplan van de treinen loopt. We moeten alle rijtuigen ombouwen. Ook gaan we nadat de software beschikbaar is ons personeel instrueren over hoe zij met de software werken. NS en NMBS liggen op één lijn over hoe we het spoorpersoneel in gaan zetten en de dienstregeling introduceren.”

Dijksma geeft  in haar brief aan “het maximale te hebben gedaan om de levering door Bombardier te bespoedigen”. Zo spraken de bewindsvrouw en NS-directeur Roger van Boxtel meerdere malen met de directeur van Bombardier. Ook zorgde het ministerie dat er extra testcapaciteit op de hogesnelheidslijn beschikbaar kwam.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van SpoorPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “Start spoorverbinding Breda-Antwerpen opnieuw uitgesteld”

Marc Busio|19.06.17|14:03

Dat Bombardier zoveel tijd nodig heeft om die software te ontwikkelen boezemt natuurlijk weinig vertrouwen in. De immer voortdurende malaise met de IC-direct heeft inmiddels wel duidelijk gemaakt dat dit materieel volstrekt ongeschikt is om over een hogesnelheidslijn te laten rijden, zeker als die zo onhandig en complex is aangelegd.Mocht het er in de nabije toekomst toch nog van gaan komen dat er tussen Breda en Antwerpen over de HSL wordt gereden dan wordt dit net zo’n drama als met de Fyra.

Jan-Willem Tinselboer|22.06.17|16:58

Reeds jaren rijdt ieder uur een de landsgrenzen passerende bus tussen Tilburg en Turnhout.
Kopieer dat goede voorbeeld, overwin je schroom en laat vooralsnog ook ieder uur een bus rijden tussen Breda en Noorderkempen (Brecht).
Die snelbusverbinding gerealiseerd en de smaak te pakken?
Laat dan ook ieder uur een bus rijden tussen Eindhoven en Neerpelt of Overpelt.

Marco Schoonhoven|22.06.17|21:01

Per trein van Breda naar Antwerpen kan ook zonder Thalys nu in precies 1 uur, dus niet 1 uur 25 die het volgens het artikel kost.

Aart Roest|22.06.17|21:10

Heeft alleen Nederland last van deze problemen ? Zou het geen tijd worden om op het normale treinennetwerk van Europa aan te sluiten (24.000V AC ?)…? In heel ons land overstappen. Denk eens aan alle voordelen die na de investering ontstaan….. Samenwerking bij aanschaf, onderhoud, uitleen van materieel. Personeel uitwisseling. Echt Europees gaan doen…..

Arco Sierts|23.06.17|00:06

@ Aart Roest: sinds wanneer los je structurele technische incompetentie van 1 specifieke leverancier op door de bovenleidingspanning om te bouwen?
Misschien is het een beter idee om Bombardier eindelijk eens uit te sluiten van alle materieel- en beveiligingsaanbestedingen in Nederland, simpelweg omdat ze structureel alles blijven verprutsen. Bombardier kan gewoon helemaal NIETS voorelkaar krijgen, zodra het moderne spoortechniek betreft. Bombardier is qua hitech net zo’n ramp als Ansaldo-Breda.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.