De Siemens Velaro e320 van Eurostar

Eurostar rijdt eerste rit Londen-Brussel met e320-hogesnelheidstrein

In Brussel is dinsdag de eerste nieuwe e320-hogesnelheidstrein van Eurostar vanuit Londen aangekomen. Dat gebeurde onder grote belangstelling van de internationale pers en diverse hoogwaardigheidsbekleders. Eurostar heeft in totaal zeventien e320-treinen besteld, waarvan de eerste vanaf zondag officieel tussen de twee steden gaan rijden. De aankoop van het materieel is onderdeel van een investeringsprogramma van ruim één miljard euro. 

Bekijk hier de fotoreportage die SpoorPro in Brussel maakte.

Aan het einde van dit jaar start Eurostar met een directe treindienst Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Londen. Hoewel er eerder een tussenstop op Schiphol is overwogen, is deze vanwege de vereiste paspoort- en veiligheidscontrole geschrapt. De spoorvervoerder wil straks minstens twee keer per dag van Amsterdam via Rotterdam en Brussel naar Londen op en neer rijden. Om deze treindiensten mogelijk te maken voerden NS en Siemens vorig jaar al diverse tests uit met de nieuwe hogesnelheidstreinen op het Nederlandse spoor.

Directeur Marjon Kaper van NS International: “Voor NS en alle partners is vandaag een bijzondere dag, omdat met het rijden van de nieuwe trein van Londen naar Brussel de ‘Amsterdam route’ letterlijk dichterbij komt. We zien enorm veel belangstelling en potentieel voor deze snelle verbinding tussen deze topbestemmingen.”

Concurreren met de luchtvaart

Eurostar wil met de verbinding tussen Brussel en Londen de concurrentie met de luchtvaart aangaan. Hoewel de reis tussen deze steden ongeveer vier uur duurt, zijn er een aantal voordelen ten opzichte van een vliegreis. Zo rijden de treinen vanuit Brussel naar station Pancras, in hartje Londen. Daarnaast hoeven reizigers maar een half uur voor vertrek aanwezig te zijn, waar voor een vliegreis binnen Europa twee uur wordt aangeraden. Elke passagiers mag tot twee koffers meenemen en één stuk handbagage, zonder gewichtsbeperking. Verder hebben ze ruime zitplaatsen en kunnen ze gebruikmaken van gratis WiFi en een entertainmentprogramma.

Directeur Nicolas Petrovic van Eurostar: “De vraag naar reizen per hogesnelheidstrein in plaats van per vliegtuig is in opmars, dus wij maken ons op om ons netwerk tot Amsterdam en Rotterdam uit te breiden. De introductie van onze nieuwe, rechtstreekse dienst op deze drukke route betekent een belangrijke groeimogelijkheid voor ons bedrijf.”

(Tekst gaat door onder foto)Siemens Velaro e320 van EurostarReizigers hebben ruime zitplaatsen en kunnen gebruikmaken van uitklapbare tafels.

Velaro e320

De e320 van het type Velaro heeft zestien rijtuigen en is bijna vierhonderd meter lang. Deze lengte is nodig om te voldoen aan de veiligheidsregels van de Kanaaltunnel. De hogesnelheidstrein kan, zoals de naam al zegt, een maximale snelheid van 320 kilometer per uur bereiken. Een machinist van Eurostar, die uitleg geeft in de cabine van de trein, vertelt dat slechts een maximumsnelheid van 300 kilometer mogelijk is op de huidige infrastructuur van de verschillende hogesnelheidstrajecten. Op het conventioneel spoor rijden de treinen met een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur.

De e320 is ontworpen door het Italiaanse designhuis Pininfarina, dat internationaal bekend is vanwege zijn iconische auto-ontwerpen. De hogesnelheidstreinen rijden al sinds november 2015 tussen Londen en Parijs. Ze worden volgens Eurostar door de reizigers tussen deze twee steden erg gewaardeerd vanwege van de verbeterde functies en de nieuwe technologie.

Neil Roberts, manager Entertainment bij Eurostar: “We hebben een entertainmentprogramma voor de reizigers met tv-programma’s, films en spelletjes. Ook zijn we een samenwerking met Google aangegaan met ‘Snaps to Road’. Reizigers krijgen daarbij op hun scherm een kaart te zien, waarop staat waar ze zich op dat moment bevinden op de route. Uit onderzoek onder onze reizigers blijkt dat bijna zeventig procent van de passagiers gebruikmaakt van het entertainmentprogramma.”

(Tekst gaat verder onder foto)Entertainmentprogramma in de Siemens Velaro e320 van EurostarReizigers kunnen gebruikmaken van een gratis entertainmentprogramma.

Machinisten

De ongeveer honderd machinisten van Eurostar zijn zeer ervaren. Dat is ook nodig, want tijdens een grensoverschrijdende treindienst wisselen zij meerdere malen van bovenleidingsspanning en beveiligingssysteem. “Na tien jaar ervaring te hebben opgedaan als machinist op het conventionele spoor, is het mogelijk om een opleiding te volgen als machinist van een hogesnelheidstrein zoals de TGV of de Thalys”, vertelt de machinist van Eurostar die uitleg geeft tijdens de rondleiding in de nieuwe trein. “Als je voor Eurostar wil gaan rijden, dien je daarna een aanvullende opleiding te volgen.” Om de Velaro e320 beter te leren kennen, volgden de machinisten een opleiding van vijftien dagen.

De rit van ongeveer twintig minuten door de vijftig kilometer lange Kanaaltunnel tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is volgens de machinist “erg speciaal in het begin”. De machinisten zijn ook getraind hoe te moeten handelen bij een calamiteit in de spoortunnel. “Bij een calamiteit moeten we proberen door te rijden tot buiten de Kanaaltunnel. Mocht dat niet lukken, dan zijn er in de tunnel evacuatiemogelijkheden voor treinreizigers en is er ruimte voor technisch personeel om de trein in de tunnel te bereiken en technische problemen zo snel mogelijk op te losssen.”

Ontwikkelingen Eurostar

De introductie van de e320 op de route Brussel-Londen volgt op een uitvoerige renovatie van de Eurostar-terminal in Brussel-Zuid. De vertrekhal is uitgebreid en de incheckruimte is efficiënter gemaakt. Zo zorgen elektronische paspoortlezers met gezichtsherkenning ervoor dat de passagiersafhandeling sneller gaat. In de komende anderhalf jaar gaat Eurostar stapsgewijs alle zeventien nieuwe hogesnelheidstreinen in dienst stellen. Oudere treinen gaan een renovatietraject in waarbij zij onder andere met het entertainmentprogramma worden uitgerust voor de reiziger.

Eurostar is in 1994 opgericht als een partnership tussen exploitanten SNCF, NMBS en LCR (London and Continental Railways). In 2010 is Eurostar verzelfstandigd met drie aandeelhouders: SNCF, NMBS en LCR. In 2014 is de LCR-holding overgedragen aan de Britse overheid. De Britse overheid heeft de holding in 2015 verkocht aan een consortium dat bestaat uit Caisse de Dépôt et Placement de Québec en Hermes Infrastructure. SNCF bezit 55 procent van de aandelen, Caisse de Dépôt et Placement de Québec 30 procent, Hermes Infrastructure 10 procent en NMBS 5 procent.

Spoorverbinding Londen-Brussel-Rotterdam-Amsterdam, bron: Google MapsEurostar start aan het einde van dit jaar de treindienst Londen-Brussel-Rotterdam-Amsterdam. Bron: Google Maps

Lees ook:

NS test Siemens Velaro e320-hogesnelheidstrein

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “Eurostar rijdt eerste rit Londen-Brussel met e320-hogesnelheidstrein”

Benjamin Jacobs|24.05.17|12:31

De getekende route lijkt verdacht veel op de route via de autoweg. Alle Eurostar-treinen rijden via Rijsel.

Wiebe Goossen|24.05.17|13:28

De route op het kaartje zal ook wel niet helemaal kloppen. Maar het is wel goed nieuws dat met één trein binnenkort van Amsterdam naar Londen kan worden gereisd! Ik hou me vast aanbevolen!

Wim Winter|24.05.17|20:08

De hogesnelheidstrein vanaf Brussel-midi was in het verleden een regelrechte ramp.
Op de Lijn Nederland/Brussel was veel vertraging en er vielen ook ‘gewoon!’treinen uit.
Mogelijk dat deze direkte verbinding wel kan concurreren met de ‘budget-vluchten’.
Ik ben benieuwd! Verder hoop ik dat gratis wifi ook echt gratis is en dat het niet alleen
geldt voor de duurdere kaartjes zoals mij is overkomen bij de Thalis
De e230-H-trein zal dus echt de concurrentie moeten aangaan met de ‘budget-vluchten’.

Marieke van Gompel|26.05.17|10:28

Beste lezers,

De oorspronkelijke kaart gaf inderdaad de route over de autoweg weer, omdat Eurostar nog geen dergelijke kaart beschikbaar heeft gesteld. Nu staat er een kaart bij met de goede route via Rijsel. Bedankt voor het meedenken!

Marc Busio|29.05.17|15:34

In de concurrentie met de luchtvaart hadden de hogesnelheidstreinen de afgelopen jaren al vaak het nakijken, maar nu ook hier veiligheidscontroles worden ingevoerd – en daarmee het reistijdverschil nog ongunstiger wordt – is hun positie helemaal kansloos aan het worden. En dan heb ik het nog niet eens over de notoir onbetrouwbare HSL-Zuid, waar ook deze echte hogesnelheidstrein regelmatig zijn weg geblokkeerd zal gaan zien door een gestrande Intercity-Defect.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.