Berging ontspoorde trein Dalfsen, foto: ProRail

Alarm moet machinist waarschuwen voor blokkering overweg

Er moet een alarmsysteem komen waarmee bestuurders van zware en langzame voertuigen treinmachinisten kunnen waarschuwen als zij vast komen staan op een spoorwegovergang. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport naar aanleiding van het treinongeluk op 23 februari in Dalfsen. Toen botste een trein van Arriva op een onbewaakte spoorwegovergang op een overstekende hoogwerker. De treinmachinist kwam daarbij om het leven.

In andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn dergelijke waarschuwingssystemen wel aanwezig.

Bij het ongeluk in Dalfsen ontspoorde de trein en kwam op zijn zijkant terecht. Twee inzittenden van de trein raakten lichtgewond. De hoogwerker werd volledig verwoest. De bedienaar van de hoogwerker had geen mogelijkheid om met ProRail te overleggen en kon op het laatste moment ook niet waarschuwen. De machinist kreeg geen enkele waarschuwing dat de overweg was geblokkeerd.

Treincabine verwoest

Bij het ongeval in Dalfsen werd de cabine van de trein volledig vernield, terwijl het daarachter gelegen reizigerscompartiment wel intact bleef. Het is niet bekend of de machinist in reactie op de ongevalsdreiging geprobeerd heeft om vanuit de cabine weg te vluchten naar het daarachter gelegen reizigerscompartiment. Hij bevond zich nog in de cabine op het moment van de botsing. De machinist kon, vanwege de snelheid van de trein en een onoverzichtelijke boog in het spoor, het ongeval pas vier seconden voor de botsing zien aankomen.

In de toelatingseisen voor de botsbestendigheid van treinen wordt volgens de Raad wel rekening gehouden met een dergelijke vluchtmanoeuvre. Er moet voldoende overlevingsruimte voor de machinist overblijven in de cabine zelf of in een aangrenzende ruimte als die toegankelijk is.

Het rapport meldt verder dat de crashconstructie van de cabine van een trein niet bestand is tegen de krachten die vrijkomen bij een zware botsing zoals in Dalfsen het geval was. De norm voor botsbestendigheid gaat ook niet uit van dergelijke zware botsingen. 

De Onderzoeksraad meldt dat de trein die betrokken was bij het ongeval in Dalfsen deel uitmaakt van een serie van 88 treinen waarbij de crashconstructie in de cabine lasgebreken vertoont, waardoor de botsbestendigheid lager ligt. Bij het ongeval in Dalfsen waren de krachten echter zo groot dat ook een cabine zonder lasgebreken zou zijn bezweken.

Alarmeringssysteem

De Onderzoeksraad vindt dat ProRail een procedure moet inrichten om overweggebruikers, die zonder extra informatie niet veilig kunnen oversteken, dit binnen een redelijke termijn te laten doen. Ook bestuurders van bijzondere voertuigen moeten zich extra bewust zijn van de risico’s van het oversteken van een overweg en daarop gewezen worden via opleidingen en huurcontracten.

De Raad beveelt ProRail aan om een alarmeringssysteem te implementeren, waarmee een overweggebruiker in problemen alarm kan slaan en dat machinisten gewaarschuwd worden voor een geblokkeerd spoor. 

Verder geeft de organisatie staatssecretaris Dijksma het advies om de huidige norm voor botsbestendigheid van treinen aan te scherpen, omdat machinisten bij een dreigende botsing er niet op kunnen rekenen dat zij tijd hebben om uit de cabine te vluchten.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Alarm moet machinist waarschuwen voor blokkering overweg”

Arco Sierts|28.05.20|16:34

Verbazingwekkend dat de OVV zo’n technisch-detaillistische aanbeveling doet. De Raad had beter kunnen wijzen op de wettelijke ALARP-verplichting van de infrabeheerder in relatie tot de Veilige Rijweg. Want het is de infrabeheerder die verantwoordelijk is voor een adequaat beveiligde rijweg. Dat je vroeger redelijkerwijs alleen kon toetsen op ‘treinvrij zijn’ plus beperkte detectie van spoorstaafbreuk, is geen reden om dit altijd zo te laten.
Het ontbreekt ProRail en I&W aan innovatie-visie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.