Vernieuwde VIRM-dubbeldekker van NS bij NedTrain in Haarlem

Onderzoek naar werkplaatscapaciteit voor ERTMS

Het programmabureau ERTMS is een onderzoek gestart naar de benodigde werkplaatscapaciteit voor de inbouw van ERTMS in het rollend materieel. Het is een logistieke puzzel om al het spoorwegmaterieel dat op het Nederlandse spoor rijdt op tijd te voorzien van het nieuwe treinbeïnvloedingssysteem. Dat meldt het programmabureau in haar nieuwsbrief.

Het programmabureau ERTMS werkt daarom aan het Logistiek Ombouw Plan (LOP). Het doel van dit plan om de ombouw van de treinen aan te laten sluiten op de installatie van het Europese systeem in de spoorinfrastructuur. In het LOP wordt gebruik gemaakt van een planningsmodel. Het planningsmodel geeft inzicht in de benodigde werkplaatscapaciteit (zowel fysieke werkplaatsmiddelen en benodigde menscapaciteit) en onttrekking van het treinmaterieel. Er wordt ook gekeken naar werkplaatscapaciteit in omringende landen.

“In het planningsmodel wordt gewerkt met verschillende scenario’s, omdat de scope voor materieelombouw en de planning van de realisatiefase nog niet definitief zijn en omdat nog niet exact duidelijk is hoeveel materieel vervoerders gelijktijdig kunnen onttrekken voor ombouw”, aldus het programmabureau.

Wensen van vervoerders

In de uitwerking wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van vervoerders bij de ombouw. “In de afgelopen maanden zijn deze wensen bij een groot aantal vervoerders geïnventariseerd en ook in de komende periode spreken we met vervoerders over dit onderwerp.” De resultaten van het onderzoek worden verwacht in het laatste kwartaal van 2016.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.