Spoorwegovergang, Waddinxveen

Jaarverslag spoorveiligheid: meeste ongevallen op overwegen

De meeste spoorwegongevallen gebeuren nog altijd op overwegen. Dat blijkt uit het Jaarverslag Spoorveiligheid 2014 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). In 2014 kwamen 9 personen om het leven op een spoorwegovergang en raakten er 4 zwaargewond. In totaal gebeurden er 28 ongelukken bij een overweg. Er vielen in 2014 geen doden of zwaargewonden onder reizigers, personeel of baanwerkers.

In 2013 kwamen er nog 16 personen om het leven bij een overweg en raakten er 13 zwaargewond. Hoewel de ontwikkeling van de spoorveiligheid positief is in Nederland, blijft het aantal ongevallen op overwegen hoog volgens ILT. “De oorzaak van het hoge aantal is mede te wijten aan risicovol gedrag van overweggebruikers, zoals het oversteken bij een naderende trein of het ‘slalommen’ langs gesloten slagbomen”, zo concludeert de Inspectie.

Het in 2014 gestarte Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) moet zorgen voor minder incidenten bij overwegen. Het LVO loopt tot en met 2028 en het kabinet investeert gedurende deze periode 200 miljoen euro.

Ongevallen

Na een piek in 2013 is het aantal elektrocuties onder baanwerkers afgenomen naar één geval. Ongevallen onder baanwerkers hebben in het verleden geleid tot diverse initiatieven vanuit de sector om de veilig werken op en langs het spoor te verbeteren. Onder meer de stichting RailAlert, een samenwerkingsverband van verschillende spoorondernemingen, draagt met werkvoorschriften bij aan het voorkomen van elektrocuties.

In 2014 waren er 192 suïcides op het spoor. Dit is ongeveer 11 procent van het landelijke totaal in dat jaar. De landelijke trend aan suïcides is licht stijgend. Het jaarlijkse aantal suïcides op het spoor is sinds een aantal jaren constant op ongeveer 200.

Jaarverslag ILT

ILT heeft voor het eerst transferongevallen en bijna-ongevallen opgenomen in haar jaarverslag. Bij transferongevallen ontstaat letsel onder reizigers die in- en uitstappen van een stilstaande trein. In 2014 zijn 699 transferongevallen geregistreerd, waarvan 1 zwaargewonde onder de reizigers en 55 licht gewonden.

Bijna-ongevallen zijn voor de spoorsector belangrijk om probleemsituaties die kunnen leiden tot een ongeluk vroegtijdig te signaleren. In 2014 zijn er 392 geregistreerde bijna-ongevallen. Ook bij de bijna-ongevallen is het aandeel ‘overwegen’ groot. Ongeveer 44 procent van de bijna-ongevallen gebeurde op overwegen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

ILT: geen eenduidigheid over naleving van spoorveiligheid

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.