NS, trein, bij Castricum

Weerstand tegen plannen voor opstelterrein treinen

ProRail overweegt om in Castricum een opstelterrein voor Sprinters aan te leggen. Dit terrein zal volgens de spoorbeheerder onder andere worden gebruikt voor de schoonmaak van treinen. In Castricum is er weerstand tegen de plannen, omdat reizigers in de Castricummerpolder nu nog genieten van het groen. Tegenstanders menen dat de entree van Castricum met de komst van een opstelterrein een stuk minder aantrekkelijk wordt. Ook de gemeente en provincie willen de landbouwbestemming van het gebied handhaven.

ProRail onderzoekt op dit moment een aantal mogelijke locaties voor het opstelterrein. “Er zijn nu zes varianten in beeld, waarvan twee locaties in Castricum zijn. Op 11 september organiseren we een workshop voor direct belanghebbenden, zoals omwonenden en belangengroepen. Alle voor- en tegenargumenten worden daar zorgvuldig besproken”, aldus woordvoerder Mercedes Grootscholten van ProRail.

Besluit

Op basis van het onderzoek en de gesprekken met belanghebbenden brengt ProRail een advies uit aan het ministerie. Daarover zal aan het einde van het jaar een besluit vallen. De plannen voor het opstelterrein komen voort uit het Programma Hoogfrequent Spoor. Dit programma is gestart om treinen op belangrijke corridors van het Nederlandse spoor met een hogere frequentie te laten rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Weerstand tegen plannen voor opstelterrein treinen”

Opstelterrein NEE|29.08.14|20:12

Dat de groene entree met de komst van een opstelterrein in Castricum verandert in een poort van ijzer en staal, is het minste bezwaar. Beide mogelijke locaties bevinden zich in de Castricummerpolder, een polder waar archeologische vondsten zijn gedaan uit 200 voor Christus. De polder bestaat in zijn huidige vorm al vanaf 1200, maakt deel uit van de ecologische hoofdstructuur en het stroomgebied van het OerIJ. Kortom, er zijn ook ecologische, archeologische en cultuur-historische bezwaren.

Paul Lamote|30.08.14|13:05

Hysterische bezwaren tegen het gebruik van een dood ordinair stuk weiland. In Nederland is er overal wel een actiegroep tegen.

Louis Bruinewoud|09.09.14|15:31

Mensen willen in een schone trein zitten.
Je moet vaak kiezen tussen tegenstrijdige belangen.
Een zendmast mag overal staan, alleen niet in mijn voortuin of achtertuin.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Weerstand tegen plannen voor opstelterrein treinen | SpoorPro.nl
NS, trein, bij Castricum

Weerstand tegen plannen voor opstelterrein treinen

ProRail overweegt om in Castricum een opstelterrein voor Sprinters aan te leggen. Dit terrein zal volgens de spoorbeheerder onder andere worden gebruikt voor de schoonmaak van treinen. In Castricum is er weerstand tegen de plannen, omdat reizigers in de Castricummerpolder nu nog genieten van het groen. Tegenstanders menen dat de entree van Castricum met de komst van een opstelterrein een stuk minder aantrekkelijk wordt. Ook de gemeente en provincie willen de landbouwbestemming van het gebied handhaven.

ProRail onderzoekt op dit moment een aantal mogelijke locaties voor het opstelterrein. “Er zijn nu zes varianten in beeld, waarvan twee locaties in Castricum zijn. Op 11 september organiseren we een workshop voor direct belanghebbenden, zoals omwonenden en belangengroepen. Alle voor- en tegenargumenten worden daar zorgvuldig besproken”, aldus woordvoerder Mercedes Grootscholten van ProRail.

Besluit

Op basis van het onderzoek en de gesprekken met belanghebbenden brengt ProRail een advies uit aan het ministerie. Daarover zal aan het einde van het jaar een besluit vallen. De plannen voor het opstelterrein komen voort uit het Programma Hoogfrequent Spoor. Dit programma is gestart om treinen op belangrijke corridors van het Nederlandse spoor met een hogere frequentie te laten rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Weerstand tegen plannen voor opstelterrein treinen”

Opstelterrein NEE|29.08.14|20:12

Dat de groene entree met de komst van een opstelterrein in Castricum verandert in een poort van ijzer en staal, is het minste bezwaar. Beide mogelijke locaties bevinden zich in de Castricummerpolder, een polder waar archeologische vondsten zijn gedaan uit 200 voor Christus. De polder bestaat in zijn huidige vorm al vanaf 1200, maakt deel uit van de ecologische hoofdstructuur en het stroomgebied van het OerIJ. Kortom, er zijn ook ecologische, archeologische en cultuur-historische bezwaren.

Paul Lamote|30.08.14|13:05

Hysterische bezwaren tegen het gebruik van een dood ordinair stuk weiland. In Nederland is er overal wel een actiegroep tegen.

Louis Bruinewoud|09.09.14|15:31

Mensen willen in een schone trein zitten.
Je moet vaak kiezen tussen tegenstrijdige belangen.
Een zendmast mag overal staan, alleen niet in mijn voortuin of achtertuin.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.