Treinen, Deutsche Bahn, station Mainz, Duitsland

Deutsche Bahn: ‘Inzet vrachttrein van 1,5 kilometer binnen vijftien jaar mogelijk’

Deutsche Bahn denkt over tien tot vijftien jaar met vrachttreinen van anderhalve kilometer lang over het Duitse spoornet te kunnen rijden. Dat laat topman Karl-Friedrich Rausch van de divisie logistiek in het Duitse blad Wirtschaftswoche weten. “Het idee is nog visionair”, aldus Rausch. “Maar het is uitvoerbaar.”

“We hebben langere treinen nodig. Alleen al uit ecologisch oogpunt”, zo stelde de topman. “Het is een kwestie van techniek, zoals de verdeling van de remkracht. Maar het is ook een geldkwestie. Zo hebben we extra opstelsporen nodig. Maar in tien tot vijftien jaar kunnen we met treinen van 1.500 meter gaan rijden.”

Spoor

Volgens de topman van de logistieke divisie, is het zaak om op ingezette ontwikkelingen in te spelen. “De transportroutes zijn korter. En de volumes verschuiven van lucht naar het spoor en schip. Het is dus zaak om nog flexibeler dan de concurrenten op nieuwe trends reageren.”

Deutsche Bahn rijdt tussen Hamburg en Denemarken sinds december 2012 met goederentreinen van 835 meter lang. In februari van dit jaar werd de vijfhonderdste trein ‘uitgezwaaid’. Op alle andere routes zijn maximumlengtes van 740 meter toegestaan. “We hebben de bezettingsgraad van onze bestaande treinen op de route van Hamburg naar Denemarken met 22 procent vergroot. Het transportvolume is daarnaast met 25 procent toegenomen, waardoor het aantal ingezette treinen per jaar met 200 vermindert” zo stelde Markus Hunkel van DB Schenker Rail begin dit jaar.

Goederenvervoer

De kosten voor de noodzakelijke aanpassingen in de infrastructuur van die 210 kilometer lange route, bedroegen zo’n 10 miljoen euro. “Mar de staal-, automobiel-, chemische en commerciële goederenindustrieën plukken er de vruchten van”, zo liet Hunkel weten.

Al langer was bekend dat Deutsche Bahn de lengte van de goederentreinen op het traject geleidelijk aan wilde verdubbelen. Naar de mogelijkheden van 1.500 meter lange treinen op bepaalde trajecten is onderzoek gedaan.

Tests

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF voerde samen met spoorbeheerder RFF in januari van dit jaar al tests uit met een trein van 1,5 kilometer lang. Bekijk hieronder de beelden:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.