Sprinter, Intercity, treinen, NS

Kamermeerderheid voor onderzoek naar reistijd-verbetering

De Tweede Kamer wil dat er onderzoek wordt gedaan naar maatregelen die een substantiële reistijd-verbetering voor treinen vanuit de regio’s naar de Randstad mogelijk maken. Een motie die door Carla Dik-Faber van de ChristenUnie was ingediend, is dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer. Dik-Faber: “De reistijd vanuit bijvoorbeeld Friesland naar de Randstad is de afgelopen 45 jaar nauwelijks verbeterd. Het is tijd voor een kwaliteitssprong op het spoor.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Kamermeerderheid voor onderzoek naar reistijd-verbetering”

Thijmen van Iterson|03.07.14|13:09

Laat het spoor nu eens over aan vakdeskundigen en niet aan de politiek.
De politiek is korte termijn denken, zie diverse landen waar de politiek zich terughouden opstelt en niet bemoeit met de exploitatie. Daar wordt achteraf rekenschap gegeven. Bezie de staat van onderhoud van de spoorweg, met de maatstaven van een 30 jaar geleden zou nu een flink deel afgekeurd worden. De baan wordt uitgewoond. Meer dan 120 km/h dient de baan kruisingsvrij te zijn van overig verkeer.

Arco Sierts|10.07.14|14:11

Vakdeskundigen? Zijn dat systeemdenkers die denken in termen van vervoersaanbod, verkeerssystemen, systeemvraagstukken, normen, regels en systeemtechniek? Het is IMHO juist aan de Tweede Kamer te danken dat er nog enige klantgerichte bijsturing op de eenzijdig denkende spoorse technoburocratie zit! Verder is de huidige onderhoudsstaat niet politiek- maar ProRail-gestuurd, en een opmerking als “meer dan 120 km/h dient de baan kruisingsvrij te zijn van overig verkeer” bevestigt het systeemdenken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamermeerderheid voor onderzoek naar reistijd-verbetering | SpoorPro.nl
Sprinter, Intercity, treinen, NS

Kamermeerderheid voor onderzoek naar reistijd-verbetering

De Tweede Kamer wil dat er onderzoek wordt gedaan naar maatregelen die een substantiële reistijd-verbetering voor treinen vanuit de regio’s naar de Randstad mogelijk maken. Een motie die door Carla Dik-Faber van de ChristenUnie was ingediend, is dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer. Dik-Faber: “De reistijd vanuit bijvoorbeeld Friesland naar de Randstad is de afgelopen 45 jaar nauwelijks verbeterd. Het is tijd voor een kwaliteitssprong op het spoor.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Kamermeerderheid voor onderzoek naar reistijd-verbetering”

Thijmen van Iterson|03.07.14|13:09

Laat het spoor nu eens over aan vakdeskundigen en niet aan de politiek.
De politiek is korte termijn denken, zie diverse landen waar de politiek zich terughouden opstelt en niet bemoeit met de exploitatie. Daar wordt achteraf rekenschap gegeven. Bezie de staat van onderhoud van de spoorweg, met de maatstaven van een 30 jaar geleden zou nu een flink deel afgekeurd worden. De baan wordt uitgewoond. Meer dan 120 km/h dient de baan kruisingsvrij te zijn van overig verkeer.

Arco Sierts|10.07.14|14:11

Vakdeskundigen? Zijn dat systeemdenkers die denken in termen van vervoersaanbod, verkeerssystemen, systeemvraagstukken, normen, regels en systeemtechniek? Het is IMHO juist aan de Tweede Kamer te danken dat er nog enige klantgerichte bijsturing op de eenzijdig denkende spoorse technoburocratie zit! Verder is de huidige onderhoudsstaat niet politiek- maar ProRail-gestuurd, en een opmerking als “meer dan 120 km/h dient de baan kruisingsvrij te zijn van overig verkeer” bevestigt het systeemdenken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.