Sprinter, Intercity, treinen, NS

Kamermeerderheid voor onderzoek naar reistijd-verbetering

De Tweede Kamer wil dat er onderzoek wordt gedaan naar maatregelen die een substantiële reistijd-verbetering voor treinen vanuit de regio’s naar de Randstad mogelijk maken. Een motie die door Carla Dik-Faber van de ChristenUnie was ingediend, is dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer. Dik-Faber: “De reistijd vanuit bijvoorbeeld Friesland naar de Randstad is de afgelopen 45 jaar nauwelijks verbeterd. Het is tijd voor een kwaliteitssprong op het spoor.”

De ChristenUnie wil dat het in de toekomst mogelijk wordt om vanuit bijvoorbeeld Groningen, Enschede of Maastricht een kwartier sneller in de Randstad te zijn. Dik-Faber: “Dit kan bijvoorbeeld door moderne treinbeveiliging, het inzetten van treinen die sneller kunnen optrekken en door verhoging van de maximum snelheid naar 160 of op sommige stukken zelfs 200 km per uur. Ik wil dat de mogelijkheden op een rij worden gezet zodat we weten hoeveel dit kost en oplevert en heb daarom een motie ingediend.”

De ChristenUnie vindt dat in de zogenaamde Lange Termijn Spooragenda reistijd-verbetering te weinig aandacht krijgt. Dik-Faber: “Er wordt vooral gekeken naar hogere frequenties en dan vooral in de Randstad. Het spoor in de regio’s verdient echter ook een impuls!”

Investeringen

Jan Koning van Movares verklaarde eerder tegenover SpoorPro.nl ook al dat het erop lijkt dat het ministerie zich in de Lange Termijn Spooragenda heeft laten leiden door de hoeveelheid geld die er nu beschikbaar is. “Maar het geld zou alleen het tempo moeten bepalen, niet de visie zelf”, aldus Koning.

De reizigersprognoses in de LTSA laten volgens hem zien dat er een landelijke groei verwacht wordt van tussen de tussen 4 en 27 procent in de periode 2011-2020 en tussen 3 en 12 procent in de periode 2020-2030. Koning: ”Dit betekent dat als de hoge groeicijfers werkelijkheid worden, je juist significant moet investeren. De hogere inkomsten uit de kaartverkoop kunnen daarna weer gedeeltelijk terugvloeien naar de staat”, stelde de spoorexpert.

Systeem vertraagd

Voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV schreef in een column dat het eerder lijkt dat treinen langzamer worden, dan sneller. Als voorbeeld noemde hij de bouw van het station Bleizo. De stoppende treinen op dit station hinderen de Intercity.

Om dit probleem te verhelpen moet de Intercity tussen Den Haag en Gouda een extra stop maken, waardoor de Intercity langzamer wordt. “De reizigers doen straks langer over hun reis, omdat de overheid te gierig is om inhaalsporen aan te leggen”, aldus Spithorst.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Kamermeerderheid voor onderzoek naar reistijd-verbetering”

Thijmen van Iterson|03.07.14|13:09

Laat het spoor nu eens over aan vakdeskundigen en niet aan de politiek.
De politiek is korte termijn denken, zie diverse landen waar de politiek zich terughouden opstelt en niet bemoeit met de exploitatie. Daar wordt achteraf rekenschap gegeven. Bezie de staat van onderhoud van de spoorweg, met de maatstaven van een 30 jaar geleden zou nu een flink deel afgekeurd worden. De baan wordt uitgewoond. Meer dan 120 km/h dient de baan kruisingsvrij te zijn van overig verkeer.

Arco Sierts|10.07.14|14:11

Vakdeskundigen? Zijn dat systeemdenkers die denken in termen van vervoersaanbod, verkeerssystemen, systeemvraagstukken, normen, regels en systeemtechniek? Het is IMHO juist aan de Tweede Kamer te danken dat er nog enige klantgerichte bijsturing op de eenzijdig denkende spoorse technoburocratie zit! Verder is de huidige onderhoudsstaat niet politiek- maar ProRail-gestuurd, en een opmerking als “meer dan 120 km/h dient de baan kruisingsvrij te zijn van overig verkeer” bevestigt het systeemdenken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.