Spoorwissel, rails, spoor

ProRail schrapt deel plannen voor wisselsanering

ProRail heeft een deel van de plannen voor de sanering van wissels geschrapt. Volgens de NS stonden in het oorspronkelijke plan een aantal cruciale wissels die niet mogen worden weggehaald. 



De Volkskrant schrijft maandag dat de NS vreest door sanering van wissels aan flexibiliteit in te boeten bij calamiteiten. De problemen zouden groter worden als treinen bij een storing of andere calamiteiten niet meer over een ander spoor omgeleid kunnen worden.

Met sanering wordt bedoeld dat wissels die overbodig zijn, worden verwijderd. Ook wissels die niet in gebruik zijn, kunnen vanwege de techniek verstoringen veroorzaken.

Defecte spoorbrug

In de afgelopen weken konden geen hogesnelheidslijnen tussen Amsterdam en Schiphol rijden door een defecte spoorbrug. Doordat een wissel ontbrak konden de Fyra en Thalys niet over een ander spoor rijden.

NS-woordvoerder Eric Trinthamer ontkent dat de NS zich zorgen maakt en stelt dat de flexibiliteit van het spoor is gewaarborgd. “Saneren is geen doel op zich. Het is op dit moment zo dat er veel wissels overbodig zijn en voor verstoringen zorgen. Die worden als eerste weggehaald.”

Saneren wissels

NS en ProRail overleggen momenteel over het saneren van wissels. Het verminderen van wissels moet de betrouwbaarheid van het spoorverkeer vergroten.

ProRail heeft, na onderhandeling, een deel van de plannen voor het saneren van wissels ingetrokken. Een aantal wissels die volgens NS cruciaal zijn, worden nu niet gesaneerd. Woordvoerder Elles in ‘t Hout van ProRail: “Wij verwijderen geen wissels zonder dat de NS hier vanaf weet. Alles gebeurt in goed overleg.”

Dienstregeling niet in gevaar

Volgens In ‘t Hout is er geen sprake van geweest dat de dienstregeling 2013 in gevaar is geweest met de oorspronkelijke plannen voor de sanering. In het artikel in de Volkskrant stond dat logistieke experts van NS stelden dat door de sanering van bepaalde wissels de dienstregeling van 2013 onuitvoerbaar zou worden.

De politieke druk op NS en ProRail om de dienstregeling robuuster te maken is groot. Wissels zorgen vaak voor verstoringen. Daarnaast vertragen wissels het treinverkeer rond stations.

Vereenvoudiging systeem

NS en ProRail menen dat de vereenvoudiging van het systeem kan zorgen tot een verbetering van de betrouwbaarheid van het spoor. In ‘t Hout: “De flexibiliteit is nodig, maar de robuustheid ook. Daar proberen NS en ProRail een middenweg in te vinden.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.