Een trein van NS en Arriva op station Groningen

Staatssecretaris en Kamermeerderheid keren zich tegen spoorconcurrentie

Regionale vervoerders waaronder Arriva hebben reeds een kortgeding aangespannen tegen de staat over de onderhandse gunning. 2021, Marieke van Gompel / ProMedia

Een overgrote meerderheid van de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat (IW) is nog altijd tegen meer concurrentie op het spoor. Dat bleek dinsdagavond tijdens het Commissiedebat Hoofdrailnetconcessie. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen sloot zich aan bij de commissie en stelde de Kamerleden gerust door te stellen dat ze in de voortzetting van de onderhandse gunning voor het alleenrecht nog steeds kiest voor NS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Staatssecretaris en Kamermeerderheid keren zich tegen spoorconcurrentie”

A C F Sierts|03.11.22|06:52

Regering en Tweede Kamer hebben in de voorgaande 25 jaar in ruime meerderheid voor concurrentie en marktwerking gekozen, de wet- en regelgeving daarvoor ligt al vele vele vele jaren vast. Als de Kamer het bij nader inzien anders had gewilt, dan had men al veel eerder de wet moeten aanpassen. Reeds 10 jaar terug (vorige HR-concessie-discussie) was al duidelijk dat dat vrijwel zeker de laatste keer zou zijn. Als je dan 10 jaar niks doet, dan sta je anno nu voor een wettelijk feit. Wet = wet.

A C F Sierts|03.11.22|07:17

Het is overduidelijk dat regering en Tweede Kamer nu bezig zijn met (m.i. bijna lachwekkende) blamestorming richting Brussel. Nee beste beleidsmakers, bestuurders en volksvertegenwoordigers: dit is wat U wilde, dit is wat U decennialang in meerderheid heeft gesteund & niet meer heeft teruggedraaid. Lees de beleidsdocumenten, de Handelingen en oude media-artikelen er maar op na. Ter vergelijk: in Belgie wilde men dit niet. De feiten spreken voor zich.

Illya Vaes|03.11.22|14:15

En intussen mag NS dus verderklooien wat het wil, de lakse concessie wordt niet gehandhaafd (laat staan dichtgetimmerd zoals de provincies wel doen bij alle anderen dan NS) en men weet nu zéker dat men overal mee wegkomt. Echt superonderhandelingsstrategie hoor, regering en tweede kamer.

Pat Rick|04.11.22|10:59

Men heeft heeft ‘marktwerking’ verwisseld met ‘bedrijfsmatig werken’. Dat laatste is goed voor het algemeen belang en Nederland. Dat eerste wordt gepromoot door buitenlandse spoorbedrijven die hier winst willen maken. Men zou ProRail moeten inrichten als de waterleidingbedrijven, zodat de beste kwaliteit geleverd wordt tegen de laagste kosten. Het OV moet ook saai worden en doen wanneer je het nodig heeft. Zonder veel managers maar met veel inhoudelijke mensen die wel bijdragen.

Pat Rick|04.11.22|10:59

Men moet weer naar een integraal OV-systeem. Hierbij is het beter als de regionale lijnen teruggaan naar NS (want de regionale vervoerders als dochters van buitenlandse staatsbedrijven maken er soms een potje van, en opereren te versnipperd). Geeft een betere aansluiting op de IC-lijnen en buitenlandse lijnen. Veel sprinterlijnen in de Randstad kunnen dan naar Randstadrail, die met hogere frequenties (en lagere kosten) kan rijden en men kan beter aansluiten op metro, tram, bus.

A C F Sierts|07.11.22|10:11

@ pat rick : ik begrijp uw betoog niet.

1) De zeer succesvolle regionale spoorlijnen moeten volgens u terug naar NS, omdat ze er soms een potje van maken ? Graag nadere toelichting wat u bedoelt met “ze er soms een potje van maken”.

2) Ook de opmerking “sprinterlijnen in de Randstad kunnen dan naar Randstadrail” is onhelder. Waarom kan dat dan ineens ? En wat is Randstadrail volgens u ? Is dat RET of HTM ? Een specifiek NS-product, zoals deS-bahn? Of moet dit juist wel aanbesteed worden ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris en Kamermeerderheid keren zich tegen spoorconcurrentie | SpoorPro.nl
Een trein van NS en Arriva op station Groningen

Staatssecretaris en Kamermeerderheid keren zich tegen spoorconcurrentie

Regionale vervoerders waaronder Arriva hebben reeds een kortgeding aangespannen tegen de staat over de onderhandse gunning. 2021, Marieke van Gompel / ProMedia

Een overgrote meerderheid van de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat (IW) is nog altijd tegen meer concurrentie op het spoor. Dat bleek dinsdagavond tijdens het Commissiedebat Hoofdrailnetconcessie. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen sloot zich aan bij de commissie en stelde de Kamerleden gerust door te stellen dat ze in de voortzetting van de onderhandse gunning voor het alleenrecht nog steeds kiest voor NS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Staatssecretaris en Kamermeerderheid keren zich tegen spoorconcurrentie”

A C F Sierts|03.11.22|06:52

Regering en Tweede Kamer hebben in de voorgaande 25 jaar in ruime meerderheid voor concurrentie en marktwerking gekozen, de wet- en regelgeving daarvoor ligt al vele vele vele jaren vast. Als de Kamer het bij nader inzien anders had gewilt, dan had men al veel eerder de wet moeten aanpassen. Reeds 10 jaar terug (vorige HR-concessie-discussie) was al duidelijk dat dat vrijwel zeker de laatste keer zou zijn. Als je dan 10 jaar niks doet, dan sta je anno nu voor een wettelijk feit. Wet = wet.

A C F Sierts|03.11.22|07:17

Het is overduidelijk dat regering en Tweede Kamer nu bezig zijn met (m.i. bijna lachwekkende) blamestorming richting Brussel. Nee beste beleidsmakers, bestuurders en volksvertegenwoordigers: dit is wat U wilde, dit is wat U decennialang in meerderheid heeft gesteund & niet meer heeft teruggedraaid. Lees de beleidsdocumenten, de Handelingen en oude media-artikelen er maar op na. Ter vergelijk: in Belgie wilde men dit niet. De feiten spreken voor zich.

Illya Vaes|03.11.22|14:15

En intussen mag NS dus verderklooien wat het wil, de lakse concessie wordt niet gehandhaafd (laat staan dichtgetimmerd zoals de provincies wel doen bij alle anderen dan NS) en men weet nu zéker dat men overal mee wegkomt. Echt superonderhandelingsstrategie hoor, regering en tweede kamer.

Pat Rick|04.11.22|10:59

Men heeft heeft ‘marktwerking’ verwisseld met ‘bedrijfsmatig werken’. Dat laatste is goed voor het algemeen belang en Nederland. Dat eerste wordt gepromoot door buitenlandse spoorbedrijven die hier winst willen maken. Men zou ProRail moeten inrichten als de waterleidingbedrijven, zodat de beste kwaliteit geleverd wordt tegen de laagste kosten. Het OV moet ook saai worden en doen wanneer je het nodig heeft. Zonder veel managers maar met veel inhoudelijke mensen die wel bijdragen.

Pat Rick|04.11.22|10:59

Men moet weer naar een integraal OV-systeem. Hierbij is het beter als de regionale lijnen teruggaan naar NS (want de regionale vervoerders als dochters van buitenlandse staatsbedrijven maken er soms een potje van, en opereren te versnipperd). Geeft een betere aansluiting op de IC-lijnen en buitenlandse lijnen. Veel sprinterlijnen in de Randstad kunnen dan naar Randstadrail, die met hogere frequenties (en lagere kosten) kan rijden en men kan beter aansluiten op metro, tram, bus.

A C F Sierts|07.11.22|10:11

@ pat rick : ik begrijp uw betoog niet.

1) De zeer succesvolle regionale spoorlijnen moeten volgens u terug naar NS, omdat ze er soms een potje van maken ? Graag nadere toelichting wat u bedoelt met “ze er soms een potje van maken”.

2) Ook de opmerking “sprinterlijnen in de Randstad kunnen dan naar Randstadrail” is onhelder. Waarom kan dat dan ineens ? En wat is Randstadrail volgens u ? Is dat RET of HTM ? Een specifiek NS-product, zoals deS-bahn? Of moet dit juist wel aanbesteed worden ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.