Nijmegen_Centraal_Station

Ministerie van IenW zet voorlopig streep door herstel spoorlijn Nijmegen-Kleve

Bron: Wikipedia commons media

Kamervragen die onlangs werden gesteld over het opnieuw in werking stellen van de spoorlijn tussen Nijmegen en het Duitse Kleve ten spijt: Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) zet voorlopig een streep door de plannen die onlangs weer opdoken in het kader van grensoverschrijdend regiovervoer.

Volgens de staatssecretaris is het herstellen van de spoorlijn, die tot 1991 in gebruik was, te duur en zullen er te weinig passagiers gebruik gaan maken van de regioverbinding tussen Nederland en Duitsland.

Kamervragen tevergeefs

CDA-Kamerlid Harry van der Molen diende onlangs Kamervragen in voor het herstel van de spoorlijn, maar Heijnen beroept zich nu ook op “geluiden uit de regio” waaruit zou blijken dat er maar weinig mensen zitten te wachten op het wederom in gebruik nemen van het traject Nijmegen-Kleve.

Heijnen heeft aangegeven dat ze best opnieuw in gesprek wil gaan over grensoverschrijdend regiovervoer tussen Nijmegen en de Duitse grensstad Kleve, maar dat ze voorlopig een streep zet door de plannen, omdat het volgens de staatssecretaris nu simpelweg niet rendabel en financieel onhaalbaar is.

Duitsland wil reactivering spoorlijn

De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen had juist onlangs de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve-Düsseldorf in haar toekomstplannen over de periode van 2032 tot 2040 opgenomen. Heijnen zegt daarover: “Het schetst een ideaalbeeld uit het perspectief van de reiziger, maar reactivering van de verbinding Nijmegen-Kleve wordt daarin niet expliciet genoemd.” Volgens de staatssecretaris is de verbinding tussen Duitsland en Nijmegen slechts opgenomen in een “schematisch overzicht met verbindingen in 2040.”

Lees ook:

Kamervragen over opnieuw in werking stellen spoorlijn Nijmegen-Kleve

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Ministerie van IenW zet voorlopig streep door herstel spoorlijn Nijmegen-Kleve”

Cornelius Koelewijn|07.07.22|12:25

Vrouwtje Heijnen zal wel de nodige telefoontjes uit Gelderland – en vooral Groesbeek – hebben ontvangen…

Cornelius Koelewijn|07.07.22|12:34

De EU heeft onlangs enkele miljarden voor grensoverschrijdende verbindingen uitgekeerd aan Lidstaten. Nederland was daar natuurlijk niet bij. Zolang hier een rechts bewind zit, gebeurt er op het gebied van OV niets (behalve opheffen dan). Het is allemaal vroem, vroem…

Cornelius Koelewijn|07.07.22|12:37

De EU heeft onlangs enkele miljarden uitgekeerd aan de Lidstaten voor grensoverschrijdende verbindingen. Nederland was daar natuurlijk niet bij. Zolang hier een rechts bewind zit, gebeurt er op het gebied van OV helemaal niets (behalve opheffen dan). Het is allemaal vroem, vroem…

Pat Rick|07.07.22|13:50

@Cornelius: Groesbeek is inderdaad tegen de lijn, want ze genieten liever van de rust en lekker genieten op de terrassen in het centrum. Geen boodschap aan belang milieu, bereikbaarheid, landsbelang. Jammer dat Vivianne zich zo het bos in laat sturen en niet kijkt naar het grotere geheel. Van de andere kant: als je niks doet, kun je ook niks fout doen

Marc Busio|08.07.22|10:28

Het is maar zeer de vraag of de elektrificatie van de lijn Nijmegen-Venlo-Roermond, waar jarenlange voorbereidingstijd in is gestoken, uberhaupt ooit zal gaan plaatsvinden, nu ProRail na de zoveelste budgetoverschrijding op de rem heeft getrapt. Dan zou het wel heel vreemd zijn om het voormalige zijlijntje van deze verbinding naar Kleve, waarover al dertig jaar geen trein meer heeft gereden, weer te reactiveren terwijl de lijnbussen naar die stad slechts uiterst matig bezet zijn.

Cornelius Koelewijn|08.07.22|11:03

@Marc Busio – Wie wil er dan ook in een bus zitten? De gemiddelde Nederlander kijkt neer op bussen – die zijn voor arme mensen zonder oto – en stapt liever in zijn SUV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.