Een goederentrein van DB Cargo en een NS-trein op station Rotterdam centraal

ProRail publiceert netverklaring voor 2023

ProRail heeft vrijdag de Netverklaring voor 2023 gepubliceerd. In de Netverklaring staan alle diensten met de tarieven van ProRail. 

In Nederland maken zo’n vijftig verschillende vervoerders gebruik van het spoor. De Netverklaring is de producten- en dienstencatalogus van ProRail. Deze bevat informatie over de aard en het gebruik van de hoofdspoorweg infrastructuur, alsmede over de toegangsvoorwaarden, de diensten en de bijbehorende tarieven.

Spoortarieven

Daarbij kan gedacht worden aan tarieven voor het gebruik van treinpaden, perrons, transfervoorzieningen en opstel- en rangeersporen. Ook vallen hieronder diensten zoals de mogelijkheid om met buitengewoon vervoer te rijden of de toegang tot informatie- en ICT-diensten.

Eerder publiceerde ProRail al de concept Netverklaring. Hierop zijn veel reacties gekomen van gerechtigden, waarvan enkele nog hebben geleid tot aanpassingen in de definitieve versie. Vooral goederenvervoerders maakten van deze mogelijkheid gebruik, omdat zij in de consultatieronde aangaven te maken te krijgen met veel hogere kosten. Staatsecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat een tijdelijke subsidieregeling inrichten om deze kostenverhoging te compenseren. De spoorgoederenvervoerders noemen deze subsidie ‘een sigaar uit eigen doos’.

Op basis van de Netverklaring sluit ProRail met alle gerechtigden een toegangs- of capaciteitsovereenkomst. Hierin staat bijvoorbeeld over welk deel van het spoor de vervoerder gaat rijden en welke diensten een vervoerder van ProRail afneemt.

Gebruikersvergoeding spoor

Onderdeel van de Netverklaring is de zogenoemde gebruiksvergoeding. Spoorvervoerders betalen voor het gebruik van het spoor. Vervoerders betalen aan ProRail een vergoeding voor bijvoorbeeld het gebruik van het spoor, bovenleidingen, perrons en opstel- en rangeersporen.

ProRail heeft een nieuwe methodiek ontwikkeld voor het vaststellen van de gebruiksvergoeding. Het nieuwe stelsel gaat in vergelijking met de vorige methodiek volgens de spoorbeheerder meer uit van het principe ‘de gebruiker betaalt’ waarbij de tarieven beter aansluiten bij de werkelijke kosten. “Belangrijk om te vermelden is dat er per saldo aan gebruiksvergoeding niet meer in rekening wordt gebracht dan het huidige bedrag, zijnde ongeveer 375 miljoen euro, exclusief extra heffing.”

Lees hier de Netverklaring 2023.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail publiceert netverklaring voor 2023 | SpoorPro.nl
Een goederentrein van DB Cargo en een NS-trein op station Rotterdam centraal

ProRail publiceert netverklaring voor 2023

ProRail heeft vrijdag de Netverklaring voor 2023 gepubliceerd. In de Netverklaring staan alle diensten met de tarieven van ProRail. 

In Nederland maken zo’n vijftig verschillende vervoerders gebruik van het spoor. De Netverklaring is de producten- en dienstencatalogus van ProRail. Deze bevat informatie over de aard en het gebruik van de hoofdspoorweg infrastructuur, alsmede over de toegangsvoorwaarden, de diensten en de bijbehorende tarieven.

Spoortarieven

Daarbij kan gedacht worden aan tarieven voor het gebruik van treinpaden, perrons, transfervoorzieningen en opstel- en rangeersporen. Ook vallen hieronder diensten zoals de mogelijkheid om met buitengewoon vervoer te rijden of de toegang tot informatie- en ICT-diensten.

Eerder publiceerde ProRail al de concept Netverklaring. Hierop zijn veel reacties gekomen van gerechtigden, waarvan enkele nog hebben geleid tot aanpassingen in de definitieve versie. Vooral goederenvervoerders maakten van deze mogelijkheid gebruik, omdat zij in de consultatieronde aangaven te maken te krijgen met veel hogere kosten. Staatsecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat een tijdelijke subsidieregeling inrichten om deze kostenverhoging te compenseren. De spoorgoederenvervoerders noemen deze subsidie ‘een sigaar uit eigen doos’.

Op basis van de Netverklaring sluit ProRail met alle gerechtigden een toegangs- of capaciteitsovereenkomst. Hierin staat bijvoorbeeld over welk deel van het spoor de vervoerder gaat rijden en welke diensten een vervoerder van ProRail afneemt.

Gebruikersvergoeding spoor

Onderdeel van de Netverklaring is de zogenoemde gebruiksvergoeding. Spoorvervoerders betalen voor het gebruik van het spoor. Vervoerders betalen aan ProRail een vergoeding voor bijvoorbeeld het gebruik van het spoor, bovenleidingen, perrons en opstel- en rangeersporen.

ProRail heeft een nieuwe methodiek ontwikkeld voor het vaststellen van de gebruiksvergoeding. Het nieuwe stelsel gaat in vergelijking met de vorige methodiek volgens de spoorbeheerder meer uit van het principe ‘de gebruiker betaalt’ waarbij de tarieven beter aansluiten bij de werkelijke kosten. “Belangrijk om te vermelden is dat er per saldo aan gebruiksvergoeding niet meer in rekening wordt gebracht dan het huidige bedrag, zijnde ongeveer 375 miljoen euro, exclusief extra heffing.”

Lees hier de Netverklaring 2023.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.