Twee metrovoertuigen van het GVB in Amsterdam, foto: GVB Verbindt

Gaan die extra miljarden voor infrastructuur er ooit komen?

ANALYSE – Het blijft onduidelijk of de al jaren durende roep om veel meer geld voor infrastructuur uiteindelijk iets oplevert. En dat terwijl de boodschap van branche- en belangenorganisaties heel duidelijk is: als dat geld er niet komt, worden de problemen met het onderhouden van al die wegen, bruggen, sluizen en andere objecten alleen maar groter.

De Mobiliteitsalliantie deed deze week nog maar eens een duit in het zakje. Er moet structureel meer geld komen voor infrastructuur, schrijft het samenwerkingsverband in een brandbrief aan de onderhandelaars voor een nieuw kabinet. Zij praten in samenhang over zaken als klimaat, stikstof, wonen en infrastructuur. Die integrale aanpak juicht de mobiliteitssector toe, want met eenmalige investeringen in infrastructuur gaat het niet goed komen. Die tendens is er echter wel. “Dat baart ons grote zorgen. De aard van de mobiliteitsopgave is namelijk ongekend.”

Tekorten voor beheer, onderhoud en vervanging

Er zijn nu al tekorten voor beheer, onderhoud, vervanging en renovatie van bestaande infrastructuur. Daarnaast komen er heel veel woningen bij die allemaal bereikt moeten worden. Verder spelen er uitdagingen op het gebied van verduurzaming en stikstof en zal de mobiliteit in Nederland de komende decennia met tientallen procenten toenemen. Dat vraagt allemaal niet alleen om nieuwe infrastructuur, maar zeker ook om onderhoud van wegen en objecten die in groten getale aan het einde van hun levensduur komen. Dat kost jaarlijks miljarden euro’s meer dan er nu beschikbaar zijn. De constatering dat er voor dat alles veel te weinig geld is, is bepaald niet nieuw.

Lees de volledige analyse bij zusteruitgave Infrasite.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur van zusteruitgave Infrasite.

1 reactie op “Gaan die extra miljarden voor infrastructuur er ooit komen?”

asierts|19.10.21|19:07

Nee, die komen er voor wat betreft spoor zeker niet. En dat is terecht. Het miljarden-geclaim in deze sector is tenenkrommend. Leer eerst es klant/marktgericht werken en kom dan nog maar es terug. We zijn toch zeker Sinterklaas niet?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gaan die extra miljarden voor infrastructuur er ooit komen? | SpoorPro.nl
Twee metrovoertuigen van het GVB in Amsterdam, foto: GVB Verbindt

Gaan die extra miljarden voor infrastructuur er ooit komen?

ANALYSE – Het blijft onduidelijk of de al jaren durende roep om veel meer geld voor infrastructuur uiteindelijk iets oplevert. En dat terwijl de boodschap van branche- en belangenorganisaties heel duidelijk is: als dat geld er niet komt, worden de problemen met het onderhouden van al die wegen, bruggen, sluizen en andere objecten alleen maar groter.

De Mobiliteitsalliantie deed deze week nog maar eens een duit in het zakje. Er moet structureel meer geld komen voor infrastructuur, schrijft het samenwerkingsverband in een brandbrief aan de onderhandelaars voor een nieuw kabinet. Zij praten in samenhang over zaken als klimaat, stikstof, wonen en infrastructuur. Die integrale aanpak juicht de mobiliteitssector toe, want met eenmalige investeringen in infrastructuur gaat het niet goed komen. Die tendens is er echter wel. “Dat baart ons grote zorgen. De aard van de mobiliteitsopgave is namelijk ongekend.”

Tekorten voor beheer, onderhoud en vervanging

Er zijn nu al tekorten voor beheer, onderhoud, vervanging en renovatie van bestaande infrastructuur. Daarnaast komen er heel veel woningen bij die allemaal bereikt moeten worden. Verder spelen er uitdagingen op het gebied van verduurzaming en stikstof en zal de mobiliteit in Nederland de komende decennia met tientallen procenten toenemen. Dat vraagt allemaal niet alleen om nieuwe infrastructuur, maar zeker ook om onderhoud van wegen en objecten die in groten getale aan het einde van hun levensduur komen. Dat kost jaarlijks miljarden euro’s meer dan er nu beschikbaar zijn. De constatering dat er voor dat alles veel te weinig geld is, is bepaald niet nieuw.

Lees de volledige analyse bij zusteruitgave Infrasite.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur van zusteruitgave Infrasite.

1 reactie op “Gaan die extra miljarden voor infrastructuur er ooit komen?”

asierts|19.10.21|19:07

Nee, die komen er voor wat betreft spoor zeker niet. En dat is terecht. Het miljarden-geclaim in deze sector is tenenkrommend. Leer eerst es klant/marktgericht werken en kom dan nog maar es terug. We zijn toch zeker Sinterklaas niet?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.