NS, VIRM, Molens

Allrail: geen verrassing dat EU Nederland berispt over toegang spoormarkt

Onlangs heeft de Europese Commissie bij Nederland en Denemarken aangedrongen op betere toegang tot de spoormarkt. Welke argumenten in de verzonden brieven worden aangevoerd is niet openbaar, maar het is geen verrassing dat deze twee landen werden berispt, zegt Nick Brooks, secretaris-generaal van AllRail, dat nieuwe toetreders op de spoormarkt vertegenwoordigt.

AllRail is op de hoogte van de inbreukprocedure, zegt Nick Brooks in reactie aan zustertitel RailTech.com op het nieuws. “Uiteindelijk zijn wij niet de Europese Commissie, en we kennen de argumenten die zij aanvoeren niet. Maar wat ze ook zijn, we zijn helemaal niet verrast. Vooral Nederland en Denemarken staan er om ​​bekend dat ze de neiging hebben om de Single Rail Area in de EU als eenrichtingsverkeer te beschouwen”, zegt hij.

Twee maten

Volgens Brooks zit er een “ongelooflijk 27-jarig verschil tussen de opening van Nederland en het betreden van andere EU-markten door NS.” Al in 2008 nam NS Abellio in Duitsland over en kon het bieden op alle PSO (Public Service Obligation) -contracten in het land. Ondertussen is, door toedoen van de Nederlandse overheid, de concessie van het Hoofdrailnet tot 2035 gesloten voor alle andere vervoerders. “Als dit gebeurt, dan wordt er 27 jaar lang met twee maten gemeten”, zegt Brooks.

In Denemarken is er een vergelijkbare situatie met bijvoorbeeld het S-tog-railsysteem in Kopenhagen, zegt hij. Dit werd tot het einde van de jaren 2030 rechtstreeks gegund aan de zittende vervoerder DSB, hoewel DSB sinds 2010 PSO-dochter Vias in Duitsland heeft. “Er zal waarschijnlijk ook hier vele jaren met twee maten worden gemeten.”

Mogelijke volgende stappen

Aangezien het gaat om een nog lopende zaak, kan de Europese Commissie geen inhoudelijke informatie verstrekken over de details van de aanmaningsbrief. Denemarken en Nederland hebben twee maanden de tijd om te reageren. Anders kan het EU-orgaan een met argumenten ondersteund advies sturen, een formeel verzoek om te voldoen aan het EU-recht. Indien nodig zal de Commissie de zaak vervolgens doorsturen naar het Europees Hof van Justitie.

Of de brief in het geval van Nederland te maken heeft met de nachtreinverbinding tussen Amsterdam en Wenen waarvoor de overheid subsidie verstrekte aan de NS is niet duidelijk, maar wel aannemelijk. AllRail is ook betrokken bij de bezwaarprocedure tegen deze subsidieverlening.

“We zullen de onterechte onderhandse gunning aan NS & ÖBB Nightjet via alle mogelijke juridische kanalen blijven aanvechten”, zegt Brooks. “Het slaat nergens op dat RegioJet/European Sleeper Nederland kan bedienen zonder subsidie, en zelfs een SBB/ÖBB Nightjet-trein vanuit Zürich naar Nederland rijdt zonder subsidie, maar een nachttrein Wenen-Amsterdam dit wel nodig heeft. Misschien kunnen NS & ÖBB Nightjet beter gaan uitzoeken hoe ze klanten kunnen winnen.”

Lees verder:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.