NS-directeur Roger van Boxtel

NS-topman: Nieuwe verhouding NS en ProRail leidde tot ‘verkeerde energie’

De aankomende deprivatisering van ProRail van bv tot zbo leidde in het begin tot “een verkeerde energie” tussen NS en ProRail. Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel in reactie op het wetsvoorstel dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. “Bij de vorming van nieuwe wetgeving gaat iedereen in zijn eigen optimum zitten, waarbij er een soort sfeer van duwen en trekken komt. We zijn uiteindelijk met ProRail om tafel gegaan om te kijken hoe we onder de nieuwe omstandigheden er het beste van kunnen maken.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “NS-topman: Nieuwe verhouding NS en ProRail leidde tot ‘verkeerde energie’”

Wiebe Goossen|20.02.20|12:30

Op Jan Publiek komt e.e.a. over als een verandering alleen omdat alweer een aantal jaren niks is veranderd. In plaats van dat het OV een flinke stimulans krijgt door nieuwe en/of verbeterde lijnen, gaat men weer eens zitten pielen in regeltjes en afspraakjes. Is dit nu krachtdadig beleid?

Georg Schenk|20.02.20|13:38

De opmerking van wiebe Goossen kan ik ondersteunen. Wij, Jan Publiek, zien de overheid volop bezig met het aanharken van het veld en het wassen van de gordijnen, in-laats van principiële verbeteringen in de structuren aanbrengen. Ook verbaal zijn zij redelijk goed maar kunnen hun beloften niet houden noch waarmaken. De beloften worden niet gedaan uit kennis van zaken. Na een aantal jaren van samenwerking tussen NS en ProRail was er een goed team ontstaan.De Overheid had geen invloed meer. Dus ?

Georg Schenk|20.02.20|13:44

Gaan ze de twee scheiden. In plaats van zich richten op de werkelijke vraagstukken. Hoe krijgen wij in Nederland het vervoer op orde? Weten wij dat de baanvakken verouderd zijn ? De energie voorziening moet verzwaard worden. De spoorbeveiligingssystemen moet van een beter systeem voorzien worden. Maatregelen tegen de overmatige geluidhinder en trillinghinder moeten genomen worden. De leefomgeving is verschrikkelijk en ook gevaar dreigt met die gevaarlijke stoffen transporten door de dorpen .

Georg Schenk|20.02.20|13:51

Tweede Kamer en Ministerie ga daar wat aan doen. Houw het Team overeind en werk aan de verbetering van de baanvakken en de energievoorziening. Zorg dat de leefomgeving goed wordt. De vele zware treinen door de dorpen zijn hopeloos. Doe iets aan verbeteringen tegen geluid en trillingen. Jan Publiek zou U heel dankbaar zijn. Stop met het aanharken van Nederland en schoonhouden van de vitrage. Nederland heeft meer wezenlijke investeringen nodig. Jan Publiek is trots op zijn land. Het is aan U.

Ton Spies|20.02.20|14:03

Wat? Denken jullie het – net als de Raad van State – beter te weten dan de overheid?
Kijk hoe er met een hoog Bromsnor-gehalte opgetreden wordt bij de Belastingdienst, het UWV, met de milieumaatregelen, de zorg, het onderwijs en het Schadeherstel in Groningen.
Ja, wacht maar af want ook ProRail verschijnt straks in deze opsomming.

Pat Rick|21.02.20|12:17

ProRail moet geen bedrijf zijn, want er geldt gedwongen winkelnering. Het hoeft niet te concurreren maar zo goed mogelijk omgaan met de middelen die het aanbiedt (dus geen CEO, CFO, spotjes op de radio). Het is dus een DIENST en kan beter aangestuurd worden als een drinkwaterbedrijf (schoolvoorbeeld hoe het wel moet). En eigenlijk is ProRail dus een technische dienst.

Eringa had al toegegeven dat er te weinig technische kennis in ProRail, dus moeten technici weer de boventoon gaan voeren

Pat Rick|21.02.20|12:20

Een technische dienst aansturen is veel moeilijker dan een ander bedrijf, want het legt meer verantwoordelijkheid bij NS (of andere operatoren). Blijkbaar kan Van Boxtel dat niet aan en praat hij liever met een andere BV over luchtfietserij zoals het versnellen van de trein naar Berlijn. Weer te weinig van kennis van zaken en weer te veel politiek. D66, waar hij vandaan komt, heeft te veel last van wensdenken en moet echt meer realistischer zijn. Zie ook Uithoflijn-debacle

ruud beijer|21.02.20|20:33

Alles wordt in Nederland kapotgemaakt.
De ellende is begonnen met de privatisering

Wibe van Gent|22.02.20|17:27

Moeilijk om wakker te worden en in te zien dat dit alleen maar kosmetische oplossingen zijn De 2de kamer en de monister zijn het probleem. Niet de spoorsector. En verdere privatisering van het spoor stoppen. Is alleen een politieke hobby. Leidt niet tot beter ooenbaar vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS-topman: Nieuwe verhouding NS en ProRail leidde tot ‘verkeerde energie’ | SpoorPro.nl
NS-directeur Roger van Boxtel

NS-topman: Nieuwe verhouding NS en ProRail leidde tot ‘verkeerde energie’

De aankomende deprivatisering van ProRail van bv tot zbo leidde in het begin tot “een verkeerde energie” tussen NS en ProRail. Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel in reactie op het wetsvoorstel dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. “Bij de vorming van nieuwe wetgeving gaat iedereen in zijn eigen optimum zitten, waarbij er een soort sfeer van duwen en trekken komt. We zijn uiteindelijk met ProRail om tafel gegaan om te kijken hoe we onder de nieuwe omstandigheden er het beste van kunnen maken.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “NS-topman: Nieuwe verhouding NS en ProRail leidde tot ‘verkeerde energie’”

Wiebe Goossen|20.02.20|12:30

Op Jan Publiek komt e.e.a. over als een verandering alleen omdat alweer een aantal jaren niks is veranderd. In plaats van dat het OV een flinke stimulans krijgt door nieuwe en/of verbeterde lijnen, gaat men weer eens zitten pielen in regeltjes en afspraakjes. Is dit nu krachtdadig beleid?

Georg Schenk|20.02.20|13:38

De opmerking van wiebe Goossen kan ik ondersteunen. Wij, Jan Publiek, zien de overheid volop bezig met het aanharken van het veld en het wassen van de gordijnen, in-laats van principiële verbeteringen in de structuren aanbrengen. Ook verbaal zijn zij redelijk goed maar kunnen hun beloften niet houden noch waarmaken. De beloften worden niet gedaan uit kennis van zaken. Na een aantal jaren van samenwerking tussen NS en ProRail was er een goed team ontstaan.De Overheid had geen invloed meer. Dus ?

Georg Schenk|20.02.20|13:44

Gaan ze de twee scheiden. In plaats van zich richten op de werkelijke vraagstukken. Hoe krijgen wij in Nederland het vervoer op orde? Weten wij dat de baanvakken verouderd zijn ? De energie voorziening moet verzwaard worden. De spoorbeveiligingssystemen moet van een beter systeem voorzien worden. Maatregelen tegen de overmatige geluidhinder en trillinghinder moeten genomen worden. De leefomgeving is verschrikkelijk en ook gevaar dreigt met die gevaarlijke stoffen transporten door de dorpen .

Georg Schenk|20.02.20|13:51

Tweede Kamer en Ministerie ga daar wat aan doen. Houw het Team overeind en werk aan de verbetering van de baanvakken en de energievoorziening. Zorg dat de leefomgeving goed wordt. De vele zware treinen door de dorpen zijn hopeloos. Doe iets aan verbeteringen tegen geluid en trillingen. Jan Publiek zou U heel dankbaar zijn. Stop met het aanharken van Nederland en schoonhouden van de vitrage. Nederland heeft meer wezenlijke investeringen nodig. Jan Publiek is trots op zijn land. Het is aan U.

Ton Spies|20.02.20|14:03

Wat? Denken jullie het – net als de Raad van State – beter te weten dan de overheid?
Kijk hoe er met een hoog Bromsnor-gehalte opgetreden wordt bij de Belastingdienst, het UWV, met de milieumaatregelen, de zorg, het onderwijs en het Schadeherstel in Groningen.
Ja, wacht maar af want ook ProRail verschijnt straks in deze opsomming.

Pat Rick|21.02.20|12:17

ProRail moet geen bedrijf zijn, want er geldt gedwongen winkelnering. Het hoeft niet te concurreren maar zo goed mogelijk omgaan met de middelen die het aanbiedt (dus geen CEO, CFO, spotjes op de radio). Het is dus een DIENST en kan beter aangestuurd worden als een drinkwaterbedrijf (schoolvoorbeeld hoe het wel moet). En eigenlijk is ProRail dus een technische dienst.

Eringa had al toegegeven dat er te weinig technische kennis in ProRail, dus moeten technici weer de boventoon gaan voeren

Pat Rick|21.02.20|12:20

Een technische dienst aansturen is veel moeilijker dan een ander bedrijf, want het legt meer verantwoordelijkheid bij NS (of andere operatoren). Blijkbaar kan Van Boxtel dat niet aan en praat hij liever met een andere BV over luchtfietserij zoals het versnellen van de trein naar Berlijn. Weer te weinig van kennis van zaken en weer te veel politiek. D66, waar hij vandaan komt, heeft te veel last van wensdenken en moet echt meer realistischer zijn. Zie ook Uithoflijn-debacle

ruud beijer|21.02.20|20:33

Alles wordt in Nederland kapotgemaakt.
De ellende is begonnen met de privatisering

Wibe van Gent|22.02.20|17:27

Moeilijk om wakker te worden en in te zien dat dit alleen maar kosmetische oplossingen zijn De 2de kamer en de monister zijn het probleem. Niet de spoorsector. En verdere privatisering van het spoor stoppen. Is alleen een politieke hobby. Leidt niet tot beter ooenbaar vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.