Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

‘Kennisoverdracht is de sleutel tot een veilig spoor’

Hoe kan het toch dat treinen met volle snelheid rijden en zonder ongelukken op tijd stil staan? ERTMS-deskundige Michiel Veltman van Royal HaskoningDHV vroeg het zich af als junior aan het begin van zijn loopbaan. Maar nu kan hij het zich nauwelijks nog voorstellen dat hij dat toen niet wist. Een valkuil als het gaat om het overdragen van kennis op nieuwe medewerkers. Veltman pleit er daarom in zijn column voor om informatie over het vak zoveel mogelijk te delen. 

COLUMN – In het spoor is kennis een belangrijk goed. Ik werd geïnspireerd door een artikel op Managementsite.nl waar aandacht werd besteed aan het delen van kennis. Wat blijkt, kennis kan helemaal niet gedeeld worden. Want, zo staat er in het artikel, kennis is de individuele vertaling van informatie. Om toch íets te kunnen delen, moet kennis omgezet worden naar informatie. Maar hoe? Zie het als autorijden; het gaat niet alleen om het volgen van de verkeersregels maar juist om het begrijpen ervan, zodat je veilig rijdt.

Het voordeel van informatie is dat het kan worden overgedragen. Dat kan door tekst, foto’s, presentaties en wat al meer. Maar ook kortstondig, bijvoorbeeld door het bijwonen of zien van een gebeurtenis. De hamvraag is natuurlijk of de informatie ook begrepen wordt. Dan pas heeft er een vertaling naar kennis plaatsgevonden. Maar let op, dat kan alleen als de ontvanger beschikt over voldoende ervaring én vaardigheid maar zeker ook interesse om de informatie op waarde te begrijpen.

Haakjes

Enthousiasme en leergierigheid zijn belangrijke vaardigheden om informatie te wíllen begrijpen. Ervaring is een belangrijk aspect om informatie ook daadwerkelijk te kúnnen begrijpen. Bij jonge medewerkers ontbreekt het meestal aan ervaring. Als ik het visualiseer dan zie ik ervaring als ‘haakjes’ waar nieuwe informatie aan ‘opgehangen’ wordt om zo eenvoudig omgezet te worden naar kennis. Zonder haakjes is de informatie gewoon droge stof en niet verteerbaar, en dat is jammer! Het is aan de vakdeskundigen om hulp te bieden en deze ‘haakjes’ aan te reiken.

Waarom inspireert mij dit? Omdat veiligheid in het spoor een belangrijk goed is. En kennisborgen is immers veiligheid borgen. Als ik vanuit mijn eigen vakgebied treinbeveiliging en ERTMS spreek, zie ik graag passie én hoge kwaliteit. In mijn herinnering naar de tijd toen ik nog junior was, was treinbeveiliging iets magisch. Hoe kan het toch dat treinen met volle snelheid rijden, en dat zonder ongelukken? Dat ‘ding’ staat toch nooit op tijd stil? Ga ik weer naar nú, dan snap ik niet waarom ik dat toen niet wist. Ai, dat is gelijk een valkuil. Heb je kennis, dan is het zo vanzelfsprekend. Het is onmogelijk het niet te begrijpen. En dat geldt ook voor die nieuwe medewerker. Je bent vrij snel vergeten hoeveel uren je zelf hebt gewijd aan jouw vak.

Zelfoverschatting

Trouwens, een tweede veel grotere valkuil is zelfoverschatting. Wel eens gehoord van het Dunning-Kruger-effect? Het blijkt te zijn aangetoond dat mensen met kennis overtuigd zijn nog meer kennis te hebben. Laten we elkaar alsjeblieft blijven aanspreken! Dus om informatie te kunnen vertalen naar kennis en daarmee te blijven borgen is hulp nodig. In de branche worden diverse initiatieven genomen. Binnen de eigen organisatie, maar ook samen. En volgens mij gaat dat echt met passie. Ik geloof dat we het als branche samen moeten doen. Wordt kennis als macht gebruikt, dan is de zaak verloren.

De kracht schuilt juist in openheid van het delen van informatie en elkaar helpen de informatie te vertalen naar kennis. Ik doe dat door bij ieder project nieuwe junior medewerkers mee te nemen. De vragen die vervolgens aan mij gesteld worden zijn vaak zo verrassend dat er sprake is van een win-winsituatie. En als je het vak dan uitlegt aan de junior medewerker, is het dan niet zo dat je je zelf soms verrast met nieuwe kennis? Wij staan voor veiligheid van het spoor. De duizenden reizigers per dag vertrouwen daar volledig op. Onbewust, maar toch. Kennisborging is daarvoor de sleutel voor nu en in de toekomst. Begrijpen van informatie is de kracht. Ik roep dan ook iedereen op schaamteloos, maar met respect kennis te delen.

Lees ook:

Auteur: Michiel Veltman

Michiel Veltman is senior consultant spoorbeveiliging bij Royal HaskoningDHV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Kennisoverdracht is de sleutel tot een veilig spoor’ | SpoorPro.nl
Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

‘Kennisoverdracht is de sleutel tot een veilig spoor’

Hoe kan het toch dat treinen met volle snelheid rijden en zonder ongelukken op tijd stil staan? ERTMS-deskundige Michiel Veltman van Royal HaskoningDHV vroeg het zich af als junior aan het begin van zijn loopbaan. Maar nu kan hij het zich nauwelijks nog voorstellen dat hij dat toen niet wist. Een valkuil als het gaat om het overdragen van kennis op nieuwe medewerkers. Veltman pleit er daarom in zijn column voor om informatie over het vak zoveel mogelijk te delen. 

COLUMN – In het spoor is kennis een belangrijk goed. Ik werd geïnspireerd door een artikel op Managementsite.nl waar aandacht werd besteed aan het delen van kennis. Wat blijkt, kennis kan helemaal niet gedeeld worden. Want, zo staat er in het artikel, kennis is de individuele vertaling van informatie. Om toch íets te kunnen delen, moet kennis omgezet worden naar informatie. Maar hoe? Zie het als autorijden; het gaat niet alleen om het volgen van de verkeersregels maar juist om het begrijpen ervan, zodat je veilig rijdt.

Het voordeel van informatie is dat het kan worden overgedragen. Dat kan door tekst, foto’s, presentaties en wat al meer. Maar ook kortstondig, bijvoorbeeld door het bijwonen of zien van een gebeurtenis. De hamvraag is natuurlijk of de informatie ook begrepen wordt. Dan pas heeft er een vertaling naar kennis plaatsgevonden. Maar let op, dat kan alleen als de ontvanger beschikt over voldoende ervaring én vaardigheid maar zeker ook interesse om de informatie op waarde te begrijpen.

Haakjes

Enthousiasme en leergierigheid zijn belangrijke vaardigheden om informatie te wíllen begrijpen. Ervaring is een belangrijk aspect om informatie ook daadwerkelijk te kúnnen begrijpen. Bij jonge medewerkers ontbreekt het meestal aan ervaring. Als ik het visualiseer dan zie ik ervaring als ‘haakjes’ waar nieuwe informatie aan ‘opgehangen’ wordt om zo eenvoudig omgezet te worden naar kennis. Zonder haakjes is de informatie gewoon droge stof en niet verteerbaar, en dat is jammer! Het is aan de vakdeskundigen om hulp te bieden en deze ‘haakjes’ aan te reiken.

Waarom inspireert mij dit? Omdat veiligheid in het spoor een belangrijk goed is. En kennisborgen is immers veiligheid borgen. Als ik vanuit mijn eigen vakgebied treinbeveiliging en ERTMS spreek, zie ik graag passie én hoge kwaliteit. In mijn herinnering naar de tijd toen ik nog junior was, was treinbeveiliging iets magisch. Hoe kan het toch dat treinen met volle snelheid rijden, en dat zonder ongelukken? Dat ‘ding’ staat toch nooit op tijd stil? Ga ik weer naar nú, dan snap ik niet waarom ik dat toen niet wist. Ai, dat is gelijk een valkuil. Heb je kennis, dan is het zo vanzelfsprekend. Het is onmogelijk het niet te begrijpen. En dat geldt ook voor die nieuwe medewerker. Je bent vrij snel vergeten hoeveel uren je zelf hebt gewijd aan jouw vak.

Zelfoverschatting

Trouwens, een tweede veel grotere valkuil is zelfoverschatting. Wel eens gehoord van het Dunning-Kruger-effect? Het blijkt te zijn aangetoond dat mensen met kennis overtuigd zijn nog meer kennis te hebben. Laten we elkaar alsjeblieft blijven aanspreken! Dus om informatie te kunnen vertalen naar kennis en daarmee te blijven borgen is hulp nodig. In de branche worden diverse initiatieven genomen. Binnen de eigen organisatie, maar ook samen. En volgens mij gaat dat echt met passie. Ik geloof dat we het als branche samen moeten doen. Wordt kennis als macht gebruikt, dan is de zaak verloren.

De kracht schuilt juist in openheid van het delen van informatie en elkaar helpen de informatie te vertalen naar kennis. Ik doe dat door bij ieder project nieuwe junior medewerkers mee te nemen. De vragen die vervolgens aan mij gesteld worden zijn vaak zo verrassend dat er sprake is van een win-winsituatie. En als je het vak dan uitlegt aan de junior medewerker, is het dan niet zo dat je je zelf soms verrast met nieuwe kennis? Wij staan voor veiligheid van het spoor. De duizenden reizigers per dag vertrouwen daar volledig op. Onbewust, maar toch. Kennisborging is daarvoor de sleutel voor nu en in de toekomst. Begrijpen van informatie is de kracht. Ik roep dan ook iedereen op schaamteloos, maar met respect kennis te delen.

Lees ook:

Auteur: Michiel Veltman

Michiel Veltman is senior consultant spoorbeveiliging bij Royal HaskoningDHV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.