ERTMS Strukton in aanleg bij Zevenaar, foto: Tjitske Sluis

‘Uitrol ERTMS bijna in de startblokken’

Het Bureau ICT-toetsing (BIT) heeft onlangs de plannen van het ERTMS-programma beoordeeld in een BIT-toets. Hoewel de start van de aanbestedingen pas later kunnen plaatsvinden, betekent de uitkomst van deze toets wel dat de uitvoering van ERTMS bijna in de startblokken staat. Dat schrijft ERTMS-deskundige Michiel Veltman van Royal HaskoningDHV in een column.

COLUMN – De aankondiging van een grote storm gaat vaak gepaard met een stilte vooraf. Je voelt het, maar kan het niet omschrijven. Het is niet gewoon stil, maar een stilte voor iets groots. Is het alles bepalend of toch niet? En, wanneer komt dat grootse dan? Tot deze week had ik hetzelfde gevoel bij de bijna majestueuze ERTMS-uitrol in Nederland.

ERTMS onder de loep

Onlangs las ik dat het Bureau voor ICT-toetsing, ook wel BIT genoemd, een advies heeft uitgebracht. Een nogal stevig advies zal ik maar zeggen, namelijk dat ERTMS in Nederland onder de loep is genomen en daar is wat van gevonden. ‘Is dat nou de storm’ dacht ik meteen. Laten we niet vergeten dat ERTMS feitelijk één groot ICT-project is. En ICT, dat is complex. Zie het als je eigen telefoon. Vind maar eens de oorzaak als hij weer niet doet wat jij wilt. Zeker na een update. In Nederland hebben we ervaring met grote ICT-projecten, maar daar ga ik verder niet op in behalve dat het BIT niet zonder reden is geïnitieerd.

Maar ERTMS, zo is de bedoeling, is een update van de infrastructurele aorta van Europa. En het is gecompliceerd. En het doet ook niet altijd wat wij willen. Maar ERTMS is wél onze belofte. Misschien mogen we het zien als het dotteren van de railcorridors in Europa. Met ERTMS kan worden doorgereden waar voorheen gestopt moest worden. En als het helemaal gesmeerd loopt, ook nog dichter op elkaar. Ook al ligt Nederland aan de grens van Europa, het aandeel van Nederland in deze kloppende ader is zeker niet de minste.

Focus

Er zijn zoveel mogelijkheden met ERTMS, maar niet minder vragen. Ondertussen heeft iedereen wel een idee of mening daarover. En zelfs ideeën die misschien getemperd moeten worden, omdat niet de ‘sky the limit’ is, maar wel het economisch belang. Creatieve ideeën en meningen zijn heel erg belangrijk, maar kunnen natuurlijk het effect hebben dat de werkelijke focus een beetje vertroebelt.

De oplettende lezer ziet vast om zich heen dat ook andere lidstaten het licht hebben gezien en het besluit hebben genomen om ERTMS op grote schaal uit te rollen zoals Denemarken, Noorwegen en zélfs Duitsland. Maar ook daar zijn hindernissen die genomen moeten worden. Ook daar is het afwisselend stil en onstuimig in de aanloop naar de storm, namelijk de grootschalige uitrol van ERTMS.

BIT-advies

En nu is er dat BIT-advies. In de reactie van het ministerie staat dat het BIT-advies op de meeste punten herkend en erkend wordt. De adviezen worden ter harte genomen, wat betekent dat de aanbesteding als onderdeel van de uitvoeringsfase iets naar achteren schuift. Maar met minimaal tot geen vertragingsimpact. Het heeft op het totale budget een – wel heel erg relatief – kleine miljoenen meerprijs tot gevolg. Dus de stilte waait over en ‘ERTMS in uitvoering’ maakt zich klaar voor de startblokken. Nu nog het startschot. Laten we ervan uitgaan dat het geen valse start is. Dan is de ERTMS-uitrol een feit en vieren we allemaal uiteindelijk het succes. Ik kijk er naar uit.

Lees ook:

Bureau ICT-toetsing: aanpak ERTMS nog ‘onvoldoende gedegen’

Onderwerpen: ,

Auteur: Michiel Veltman

Michiel Veltman is senior consultant spoorbeveiliging bij Royal HaskoningDHV.

1 reactie op “‘Uitrol ERTMS bijna in de startblokken’”

Arco Sierts|14.05.19|23:36

Wat is nou de inhoud van dit verhaal? Mijns inziens nulkommanul. Puur gebakken lucht, slechts gespannen wachtend tot de honderden miljoenen aan door de burger met hard werken verdiend belastinggeld ongegeneerd binnengeslobberd kunnen worden. Met nul batig effect voor de mobiliteit. Maar ja, wat dondert ons dat nou? Gewoon kei-hard en on-ge-ge-neerd ontelbare miljoenen aan belastinggeld wegslobberen, en daar niks nuttigs voor doen. Luilekkerland in railway engineering.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.