flixtrain, bron: flixtrain

Europese private vervoerders breken grenzen open

Terwijl Europese overheden verdere stappen zetten in de richting van een centrale Europese spoormarkt, doen private vervoerders op hun eigen manier hetzelfde. Ze betreden nieuwe markten, lanceren nieuwe diensten naar buurlanden en breken zo de grenzen open tussen Europese lidstaten.

Een van de voorbeelden is de Duitse private vervoerder FlixTrain. Deze deed onlangs een gooi naar de concessie op een aantal grensoverschrijdende trajecten met Frankrijk en België. FlixTrain is een dochterbedrijf van de bekende busvervoerder FlixBus. Om zijn werkgebied uit te breiden, schreef het bedrijf zich in voor de rechten om vijf lange afstandstrajecten te exploiteren in Frankrijk bij de Franse spoorautoriteit Arafer. Een van de vijf routes is een grensoverschrijdend traject.

FlixTrain deed biedingen op treindiensten van Parijs (Nord) naar Brussel (Nord) – zeven dagelijkse retourverbindingen, van Parijs (Bercy) naar Lyon (Perrache) – vijf retouren per dag, van Parijs (Bercy) naar Toulouse (Matarbiau) – twee retouren per dag, van Parijs (Austerlitz) naar Bordeaux (St Jean) – twee retouren per dag en van Parijs (Bercy) naar Nice (Ville) – een nachtverbinding. Waneer de Franse spoorautoriteit het bod van FlixTrain accepteert, zal FlixTrain vanaf december 2020 kunnen rijden. tegelijkertijd worden Frankrijk en België nieuwe markten naar de thuismarkt Duitsland voor FlixTrain.

Tsjechische  uitbreiding

FlixTrain is niet de enige open-acces vervoerder in Europa die uitbreiding over de grenzen zoekt. Twee private Tsjechische ondernemingen, RegioJet en Leo Express, doen dit al een aantal jaren. RegioJet startte zijn treindiensten in april 2010 met promotionele verbindingen. Na verschillende pogingen op regionale spoortrajecten in in Tsjechië, richt de vervoerder zich nu op de hoofdverbinding in het land tussen Praag en Ostrava. De treindienst op dit traject werd gelanceerd in de zomer van 2011. Tegen het einde van dat jaar deed RegioJet de eerste pogingen om de Slovaakse markt te betreden door de Ostrava-lijn door te trekken naar de Slovaakse stad Zilina. In 2012 versterkte de vervoerder zijn positie in Slowakije door de verbinding Bratislava-Komarno te introduceren en de Zilina-lijn aan te sluiten op Kosice, in het oosten van het land. Na Slovakije maakte RegioJet zijn entree op de Oostenrijkse markt door de Praag-Brno route door te trekken naar Wenen.

Leo Express, een andere Tsjechische vervoerder starte iets later dan RegioJet, in 2012. Dit bedrijf slaagde er ook in om zijn werkgebied uit te breiden tot over de landsgrenzen.  Ook Leo Express rijdt op de hoofdroute tussen Praag en Ostrava. Daarnaast is het actief in Slovakije en Polen. De Slovaakse dienstregeling van Leo Express startte in 2014. Vanaf dat moment reed de trein na Ostrava door naar Kosice via Zilina. De langverwachte verbinding met Polen kwam afgelopen zomer tot stand met de lancering van de Praag-Krakau weekendtrein.

Deze zomer wil het bedrijf de dienstregeling uitbreiden tot een dagelijkse verbinding. Verder onderzoekt Leo Express andere routes in Polen, onder meer naar Warschau en Medyka, een station in de buurt van de grens met de Oekraïne of Terespol, een station aan de grens met Belarus.

Tekst loopt verder onder de foto.

Leo-Express-bus, bron: Leo Express

Partnerschap en bussen

Om nieuwe markten te kunnen betreden, ontwikkelden de open-acces spoorvervoerders een flexibel beleid. Wanneer ze geen goedkeuring kunnen krijgen voor een nieuwe route naar het buitenland, sluiten ze een partnerschap met andere open-acces vervoerders of lanceren ze busaansluitingen. Een dergelijke samenwerking maakte het voor WestBahn, een Oostenrijkse private onderneming, mogelijk om een verbinding te realiseren tussen Wenen en München met een tussenstop in Salzburg.

Deze verbinding is mogelijk dankzij een samenwerking met de Duitse vervoerder Meridian, onderdeel van de Transdev Group. Leo Express ging in 2017 wat verder door de Duitse open-acces vervoerder Locomore over te nemen. Deze treindienst wordt nu in Duitsland voortgezet door FlixTrain. De assets zijn het eigendom van Leo Express terwijl de exploitatie wordt gedaan door FlixBus.

Een andere effectieve manier om te groeien zijn bussen. Eerder genoemde vervoerders RegioJet en Leo Express hebben een goed ontwikkeld netwerk van busroutes om reizigers van en naar eigen treinen te vervoeren. De focus van beide bedrijven ligt op Oostenrijk, Duitsland, Polen en de Oekraïne. Leo Express exploiteert zelfs een aantal minibus routes van Polen naar Tsjechië en Slowakije. Het bedrijf heeft een busverbinding met de WestBahn route op de hoofdstations van Wenen, Linz en Salzburg.

Lees ook:

Auteur: Mykola Zasiadko

1 reactie op “Europese private vervoerders breken grenzen open”

kees boer|27.06.19|19:46

De Westbahn is een enorm succes tussen Wenen en Salzburg evenals de Regiojet tussen Praag en Bratislava/Wenen ; eigenlijk zou ook een particuliere vervoerder moet komen door de Kanaaltunnel met Londen en dat Waterloo z’n eindbestemming krijgt gezien de gunstige ligging nabij het centrum en gezien de prijzen van Eurostar behoorlijk pittig zijn.
O ja,tussen Marseille en Milaan rijdt toch ook een particuliere trein ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.