Een trein van Thalys en NS op station Rotterdam Centraal

Wim van de Camp: Concurrentie op het spoor houdt NS scherp

Liberalisering heeft veel goede dingen gebracht in Europa, maar het is nu tijd om de scherpe kantjes ervan af te halen en sommige verantwoordelijkheden van de overheid terug te nemen. Dat zegt Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) in een interview met SpoorPro. Dat betekent volgens hem niet dat marktwerking helemaal van tafel hoeft. “Een beetje concurrentie op het spoor houdt NS scherp.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Wim van de Camp: Concurrentie op het spoor houdt NS scherp”

Lourens Willemsen|07.02.19|11:25

Op zich een heel verstandig verhaal van dhr. de Camp. Precies wat hij zegt, het verknippen van het hoodrailnet zou een groot drama worden. Echter hoe hij erbij komt dat privatisering uitstekend heeft gewerkt bij de post is mij een raadsel. PostNL en Sannd staan op het punt van fuseren en worden dan één grote monopolist, beide bedrijven hebben een zeek bedenkelijk personeelsbeleid en de prijs voor het versturen van een brief is in de loop van de jaren ook fors omhoog gegaan.

kees boodt|09.02.19|09:37

De opmerking: ‘een beetje concurrentie op het spoor houdt de NS scherp’ geeft goed weer wat er mis is met de politiek, waar de heer van de Camp al heeeeeeel lang deel van uit maakt. Het zijn n.l. de staten als aandeelhouders die nu al ruim veertig jaar bezig met een privatiseringsproces van het railvervoer. Het gebrek aan een Europees gedeelde visie is de belangrijkste oorzaak van het stroperige proces. A

henk derksen|10.02.19|10:11

Ik denk dat de heer van der Camp nooit met de trein gaat, op sommige trajecten in het oosten reis je met drie vervoerders dus drie keer inchecken en drie keer uitchecken, in de spits kost dat zo,n 12 minuten extra omdat je in de rij moet staan!!! als je al met de trein mee kunt regelmatig zijn die kleine treintjes in de spits zo vol dat je moet wachten op de volgende…. totale vertraging 30+12 is 42 minuten…..inderdaad de privatisering heeft heel veel goeds gebracht…dream on Camp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wim van de Camp: Concurrentie op het spoor houdt NS scherp | SpoorPro.nl
Een trein van Thalys en NS op station Rotterdam Centraal

Wim van de Camp: Concurrentie op het spoor houdt NS scherp

Liberalisering heeft veel goede dingen gebracht in Europa, maar het is nu tijd om de scherpe kantjes ervan af te halen en sommige verantwoordelijkheden van de overheid terug te nemen. Dat zegt Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) in een interview met SpoorPro. Dat betekent volgens hem niet dat marktwerking helemaal van tafel hoeft. “Een beetje concurrentie op het spoor houdt NS scherp.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Wim van de Camp: Concurrentie op het spoor houdt NS scherp”

Lourens Willemsen|07.02.19|11:25

Op zich een heel verstandig verhaal van dhr. de Camp. Precies wat hij zegt, het verknippen van het hoodrailnet zou een groot drama worden. Echter hoe hij erbij komt dat privatisering uitstekend heeft gewerkt bij de post is mij een raadsel. PostNL en Sannd staan op het punt van fuseren en worden dan één grote monopolist, beide bedrijven hebben een zeek bedenkelijk personeelsbeleid en de prijs voor het versturen van een brief is in de loop van de jaren ook fors omhoog gegaan.

kees boodt|09.02.19|09:37

De opmerking: ‘een beetje concurrentie op het spoor houdt de NS scherp’ geeft goed weer wat er mis is met de politiek, waar de heer van de Camp al heeeeeeel lang deel van uit maakt. Het zijn n.l. de staten als aandeelhouders die nu al ruim veertig jaar bezig met een privatiseringsproces van het railvervoer. Het gebrek aan een Europees gedeelde visie is de belangrijkste oorzaak van het stroperige proces. A

henk derksen|10.02.19|10:11

Ik denk dat de heer van der Camp nooit met de trein gaat, op sommige trajecten in het oosten reis je met drie vervoerders dus drie keer inchecken en drie keer uitchecken, in de spits kost dat zo,n 12 minuten extra omdat je in de rij moet staan!!! als je al met de trein mee kunt regelmatig zijn die kleine treintjes in de spits zo vol dat je moet wachten op de volgende…. totale vertraging 30+12 is 42 minuten…..inderdaad de privatisering heeft heel veel goeds gebracht…dream on Camp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.