Eurostar, hogesnelheidstrein Siemens

Vier nationale toezichthouders bezorgd over fusie Siemens en Alstom

De Nederlandse, Belgische, Spaanse en Britse mededingingsautoriteiten maken zich ernstige zorgen over de voorgenomen fusie van de mobiliteitsactiviteiten van Siemens en Alstom. In een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie uiten ze die ongerustheid. Ze delen de bezwaren die de commissie zelf eerder al kenbaar heeft gemaakt.

De vier nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrezen dat de fusie sterk ten koste gaat van de concurrentie. En concurrentie is volgens hen een belangrijke voorwaarde voor een “kosteneffectieve prijsstelling en product- en dienstinnovatie binnen de Europese spoorwegsector”.

Herstelpakket

De Europese Commissie is bezig met onderzoek naar de fusie. Dat onderzoek wees al uit dat het samengaan van Alstom en Siemens waarschijnlijk zal leiden tot hogere prijzen of producten en mindere kwaliteit. Op 12 december dienden Alstom en Siemens gezamenlijk een herstelpakket in bij de Europese Commissie, als reactie op de mededeling met bezwaren die ze eind oktober ontvingen van de commissie. Dat herstelpakket bevat voorstellen om tegemoet te komen aan die bezwaren. De voorgestelde oplossingen omvatten volgens de bedrijven zelf voornamelijk signaleringsactiviteiten en rollend materieel en vertegenwoordigen ongeveer vier procent van de omzet van de nieuwe combinatie.

Voor de vier nationale autoriteiten zijn de toezeggingen van Alstom en Siemens niet voldoende, schrijven ze aan Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor mededinging. De zorgen van de toezichthouders spitsen zich vooral toe op de levering van snelle treinen, die bijvoorbeeld worden gebruikt voor Eurostar en Thalys. Op dat gebied zijn Siemens en Alstom verreweg de grootste spelers in Europa. Een fusie maakt hen dus helemaal oppermachtig en biedt klanten weinig bescherming tegen prijsstijgingen, terwijl nieuwe spelers weinig kans maken op de markt. “Het is duidelijk dat dit een markt is waarin de fusie zeer ernstige en uitgebreide mededingingsbezwaren doet rijzen”, aldus de vier autoriteiten.

Ingrijpender oplossingen nodig

Om hun bezwaren weg te nemen, zouden veel ingrijpendere maatregelen nodig zijn dan de oplossingen waar de bedrijven zelf mee kwamen. Daarnaast zou de fusie ook grote risico’s met zich meebrengen voor de markt van signalisatieproducten- en diensten, menen de toezichthouders.

In het najaar van 2017 bereikten Siemens en Alstom een akkoord over de voorgenomen fusie. De nieuwe combinatie heeft een omzet van 15,3 miljard euro en heeft gezamenlijk meer dan 62.000 werknemers in zestig landen. Door samen te gaan verwachten de bedrijven sterker te staan in de concurrentie met de Chinese concurrent CRRC. Eerder dit jaar ging de Franse overheid akkoord met de samenvoeging. De Europese Commissie neemt rond 18 februari 2019 een besluit over de fusie.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.