Spooronderhoud, werkzaamheden,

Minder hinder door slimmer plannen en combineren spoorwerkzaamheden

Door slimmer te plannen, innovatiever te werken en meer werkzaamheden aan het spoor te combineren verwacht spoorbeheerder ProRail dat reizigers volgend jaar twintig procent minder overlast ondervinden dan in 2018. Dankzij een nieuwe werkwijze kunnen er steeds vaker treinen rijden terwijl er spooronderhoud of -vernieuwing plaatsvindt.

Omdat zowel reizigersvervoer als goederenvervoer blijft groeien, zullen spoorwerkzaamheden zeker niet minder worden. ProRail werkt aan vernieuwing van spoor en stations om de die groei mogelijk te maken en om het spoor te verbeteren. Zo wordt op verschillen de plaatsen wissels gesaneerd en vernieuwd en wordt het spoor uitgebreid. Jaarlijks wordt op ruim 2500 plekken aan het spoor gewerkt. Zo’n 80 procent gebeurt ’s nachts. Dan gaat het vooral om kleine herstelwerkzaamheden en kortstondig onderhoud. Daarnaast zijn er meer dan 550 buitendienststellingen, waarvan vijftig tot zestig meerdere dagen duren. Ze vinden zo veel mogelijk ’s nachts, in het weekend of tijdens vakanties plaats.

Langer vooruit kijken

Om de overlast voor reizigers terug te brengen probeert ProRail waar mogelijk activiteiten te combineren en te voorkomen dat er meerdere keren tegelijk op dezelfde plek gewerkt hoeft te worden. Een nieuwe manier van plannen moet ook helpen om het onderhoud en vernieuwing efficiënter te maken. ProRail is vorig jaar gestart met een nieuwe werkwijze, in afstemming met de spooraannemers. In plaats van een jaar vooruit te plannen, kijkt ProRail nu wel drie tot vijf jaar vooruit. Daardoor kunnen ook de aannemers het werk beter plannen, zodat het onderhoud uiteindelijk goedkoper en efficiënter wordt.

De spoorbeheerder gaat uit van een masterplanning, waarin het draait om combineren van werkzaamheden en een optimale verdeling van specialistisch werk en kosten. Volgens ProRail duurt het een aantal jaar voordat het effect optimaal is. Toch werpt de nieuwe aanpak al de eerste vruchten af. Zo zijn in Leiden de spoorwerkzaamheden die volgend jaar op stapel staan over een langere periode uitgesmeerd. Het emplacement is opgedeeld in verschillende clusters, die om de beurt aan bod komen. Zo kunnen treinen tussen de werkzaamheden doorrijden. Daardoor neemt de hinder met 80 procent af.

Die overlast wordt afgemeten aan Extra ervaren ReizigersMinuten(ERM), een rekenmethode die onder meer is gebaseerd op extra reistijd, de inzet van bussen en omleidingen. Op basis van geplande werkzaamheden becijferde ProRail 489.000 aan Extra ervaren ReizigersMinuten voor dit jaar. In 2019 daalt dat aantal naar 398.000 als de planning gehaald wordt.

Innovaties

Ook innovaties helpen om hinder te beperken, zoals een snelafkoppelaar voor de bovenleidingen. Door de inzet van dat apparaat verliezen aannemers minder tijd met veiligheidsprotocollen en hebben ze meer tijd om te werken. Daarnaast probeert ProRail aannemers met bonussen te stimuleren om effectiever te werken, waardoor er minder buitendienststellingen nodig zijn. Verder wordt gekeken of de termijn waarop een buitendienststelling teruggegeven wordt flexibeler kan. Nu is dat nog zestien weken.

De nieuwe aanpak gaat zeker niet ten koste van de veiligheid van de baanwerkers, zegt een woordvoerder van ProRail desgevraagd. “Veiligheid is prioriteit nummer 1.” Slimme oplossingen, zoals innovatieve hekken en  mobiele werkplaatsen dragen volgens hem bij aan veilig werken.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.