Pier Eringa, directeur ProRail

Nieuwe ProRail-directeur: treinverkeer sneller op gang na storing

Het kan een keer misgaan op het spoor, maar belangrijk is dat je snel uitzoekt hoe het fout kon gaan en dat de trein blijft rijden. Dat zegt directeur Pier Eringa woensdag in een videoboodschap die is gemaakt op zijn eerste werkdag. “Een van mijn motto’s wordt: hoe kunnen we voorkomen dat die trein stil komt te staan en zorgen dat hij zo snel mogelijk weer op gang komt als het toch een keer gebeurt.”

Eringa vervulde hiervoor diverse bestuurlijke functie, waaronder die van Regiodirecteur bij NS Reizigers. “Je kunt je voorstellen dat ik vanuit mijn NS-verleden vooral ook geïnteresseerd ben in de treinreiziger. Het gaat erom dat de treinreiziger erop kan vertrouwen dat de trein goed rijdt. Daarnaast zijn er ook ander gebruikers van het spoor, dus ik vind het ook minstens zo belangrijk dat ook goederenvervoerders ervaren dat ze goed met de goederentrein over het spoor kunnen rijden.”

Bekijk hier het video-interview met Pier Eringa:

Organisatie

Eringa gaat de komende tijd indrukken opdoen om te kijken wat er bij ProRail goed gaat en wat er nog beter kan. “De uitdaging op de korte termijn is dat ik goed zicht krijg op de organisatie en op de mensen. Daarbij ga ik op zoek naar de succesfactoren die kunnen maken dat het bij ProRail nog beter gaat dan op dit moment.”

Pier Eringa vervulde sinds 2010 de functie van bestuursvoorzitter van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht. Voor zijn komst naar het ziekenhuis was Eringa gemeentesecretaris van Nijmegen en eindverantwoordelijk voor de gemeentelijke organisatie. Eringa heeft ook diverse functies bekleed bij de politie. Hij begon zijn loopbaan als inspecteur van de gemeentepolitie in Leeuwarden en eindigde als hoofdcommissaris en korpschef van de politie Flevoland.

Reiziger

Tussen 1999 en 2002 werkte Eringa als Regiodirecteur NS Reizigers en was hij eindverantwoordelijk voor het vervoer van treinreizigers in Noord Oost Nederland (de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland). Tevens was hij concerndirecteur Veiligheid en lid van het landelijk Managementteam.

“Ik ben wel een beetje opgegroeid in de wereld van politiek bestuur, diplomatie, werken met specialisten maar ook in een wereld waarin gewoon dingen gedaan moeten worden”, stelt de topman.

Ophef

In de Tweede Kamer hadden enkele partijen kritiek geuit op het hoge salaris van Eringa. De topman krijgt een basissalaris van 207.000 euro per jaar terwijl het vastgestelde maximumsalaris 188.000 euro is. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu stelde ter verdediging van het hoge salaris dat ProRail in het kader van de Lange Termijn Spooragenda voor “een grote verandering” staat. De organisatie moet straks beter aansluiten aan de hoge eisen die aan de spoorwegen worden gesteld. Deze opgave stelt hoge eisen aan de functie van president-directeur, vindt de bewindsvrouw.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Nieuwe ProRail-directeur: treinverkeer sneller op gang na storing”

Peter Vandermark|02.04.15|15:39

Nou, als dat werkt een van de belangrijkste verbeteringen aan het reizen per spoor in Nederland sinds lange tijd. Heb een aantal malen met stomheid geslagen het geknoei na problemen staan aankijken en vooral op Schiphol station, met hopen buitenlanders die nergens wijs uit konden worden, was dat een beschamende vertoning. Als er iets is dat we in de UK bij het spoor beter deden dan in Nederland, dan was het “service recovery”, het snel weer op gang brengen van het treinverkeer na verstoring.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.