Treinbotsing Amsterdam

‘Maatregelen spoorveiligheid blijven achter’

Het kabinet dient de veiligheid op het spoor zo snel mogelijk te verbeteren. Dat zegt burgemeester Van Belzen van Barendrecht. Na het grote treinongeluk dat in 2009 in Barendrecht plaatsvond, werden diverse maatregelen aangekondigd. Hoewel de beveiliging van het sein waar de botsing tussen twee goederentreinen plaatsvond is aangepast, blijft volgens de burgemeester de uitvoering van de verdere maatregelen achter. Die aanpassingen worden niet voor 2016 verwacht en dat is volgens hem te laat.

Uit recente cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat de doelstellingen van de spoorsector om het aantal STS-passages terug te dringen tot 133 niet zijn gehaald. Het aantal treinen dat door rood rijdt is in 2012 met elf procent gestegen ten op zichte van het jaar ervoor. In 2011 negeerden machinisten 155 keer een rood sein. Vorig jaar was dat 173 keer. Volgens de inspectie negeerden in de eerste helft van dit jaar 80 treinen het rode sein. Mocht dit tempo doorzetten, dan zullen dit jaar 160 treinen door rood rijden.

Botsing goederentreinen

Twee goederentreinen botsten op 24 september 2009 onder een viaduct in Barendrecht op elkaar. De machinist die door rood reed, kwam daarbij om het leven. Na dat ongeluk nam de roep om veiligheid toe. Ministeries en spoorbedrijven beloofden dat er extra maatregelen zouden komen om de veiligheid te vergroten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde in een rapport onder meer dat  de betrokken goederentreinen in de dienstregeling beter ingepland hadden kunnen worden.

Bij een botsing tussen twee passagierstreinen bij Amsterdam Westerpark kwam in april 2012 een persoon om het leven en raakten tenminste 190 van de ruim 425 inzittenden gewond, van wie 24 ernstig. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid bracht ook daarna een kritisch rapport uit waarin het onder meer concludeerde dat de verkeersleiding en de beveiligingstechniek niet merkten dat de sprinter door een rood sein was gereden. Doordat de machinist van de sprinter een rood sein mistte, botste het voertuig frontaal op een intercitytrein.

Maatregelen

Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, zegt in een interview met TV Rijnmond dat de spoorsector met name positief gereageerd op het onderzoek naar aanleiding van de botsing tussen de passagierstreinen. “Het kan misschien komen omdat het passagierstreinen waren. Misschien spreken goederentreinen minder aan, terwijl daar ook een dode bij is gevallen. De botsing bij twee passagierstreinen bij het Westerpark in Amsterdam heeft ertoe geleid dat zowel de spoorwegen als ProRail stevige maatregelen hebben aangekondigd die voor verbetering van de veiligheid op het spoor komen.”

“Dingen zijn niet van de een op andere dag geregeld, maar er is toegezegd om bij 800 rood licht seinen een verbeterd systeem aan te brengen. Ook is toegezegd om machinisten beter voor te bereiden op dit soort zaken”, aldus Joustra.

Opleiding machinisten

Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer verklaart tegenover RTV Rijnmond: “Het is en blijft mensenwerk. Wij hechten er ook veel waarde dat er ook in de opleiding van de machinisten veiligheid er steviger in krijgen. Ook de communicatiedisciplines die machinisten hebben ontwikkeld in hun carrière zijn belangrijk.” Toets stelt dat bij de ongeveer 40 jongeren die vorige week hun diploma voor hun mbo-diploma Machinist Railvervoer in Rotterdam de veiligheids- en communicatiedisciplines er stevig inzitten.

“We moeten de aandacht van de machinist en de treindienstleider constant vasthouden. Er zijn altijd nog dingen die beter kunnen, zoals bijvoorbeeld het conflictvrij plannen. Ook al zou er een machinist door het rood rijden, dan nog mag dat geen ongeluk veroorzaken. Dat is een handelwijze en planningswijze die we vanaf dit jaar invoeren die heel ingewikkeld is. Dit heeft consequenties voor alle gebruikers van het spoor”, aldus Toet.

Lees ook:

Bekijk het interview met Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid:

Bekijk het interview met Ad Toet, van KNV Spoorgoederenvervoer:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.