Jacco Buisman, commercieel directeur, Movares, foto: Paul van der Klei

Movares: spoorinfrastructuur kan ook met beperkt budget beter

De spoorbranche moet met het oog op de aankomende bezuinigingen de huidige infrastructuur zo efficiënt mogelijk benutten. Dat kan onder meer door knooppunten te ontvlechten en optimaal gebruik te maken van het spoornetwerk. Dat zeggen directieleden Klaas Strijbis en Jacco Buisman van advies- en ingenieursbureau Movares. Jacco Buisman volgt op 1 januari 2013 Klaas Strijbis op als directeur bij Movares.

Het ministerie voor Infrastructuur en Milieu maakte onlangs bekend jaarlijks honderden miljoenen te moeten besparen. Daarbij moeten spoorprojecten worden geschrapt of uitgesteld.

Betere benutting

Ook het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) loopt daarbij gevaar. Het grote spoorproject moet ervoor zorgen dat reizigers vanaf 2020 spoorboekloos kunnen reizen tussen de belangrijkste stations in Nederland. 

Buisman: “PHS is een middel waar wij veel heil in zien. Maar als er toch wordt besloten om het niet uit te voeren, dan zal Movares er aan bijdragen om mee te denken over alternatieve plannen.”

“We moeten er ons de komende jaren op richten om zonder veel nieuwbouw een betere benutting van de infrastructuur te realiseren. Daar zijn reizigers uiteindelijk ook mee geholpen.”

Langetermijnvisie

Volgens de aankomende directeur kan dit onder meer met de langetermijnvisie die Movares samen met Strukton Rail heeft ontwikkeld. In deze visie pleiten de spoorbedrijven ervoor om het spoorwegnet in Nederland op te delen in onafhankelijke corridors. De dienstregeling  zou zo minder worden gehinderd door ongevallen, winterse omstandigheden of sein- en wisselstoringen.

Volgens Buisman past deze visie ook binnen de nieuwe economische situatie van Nederland. “We hebben in de visie gekeken hoe we huidige knooppunten kunnen ontvlechten. Dit kan met beperkte budgetten en gefaseerd worden uitgevoerd.”

Procesautomatisering

Movares zal zich de komende jaren verder ontwikkelen als toonaangevend specialist. Daarnaast gaat het ingenieursbureau zich richten op procesautomatisering.

Buisman: “Op dit moment is er bijvoorbeeld nog veel handwerk in het opstellen, berekenen en maken van veiligheidscenario’s op het spoor.”

“Bij procesautomatisering kun je denken aan het op afstand aanpassen van de beveiliging op een spooremplacement of het bedienen van wissels.”

Spoorprojecten

Klaas Strijbis kijkt met veel genoegen terug op de vele projecten die de afgelopen tien jaar mede met behulp van Movares zijn gerealiseerd.

De nieuwe directeur Jacco Buisman was betrokken bij diverse spoorprojecten zoals de spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht, VleuGel en de HSL.

Openbaar vervoer

Het zou volgens Strijbis goed zijn om al in een vroeg stadium na te denken over openbaar vervoer. “Er moet eerst goed worden nagedacht over de ontsluiting van gebieden voordat je die gaat vol bouwen. In IJburg is er bijvoorbeeld eerst een tramlijn aangelegd en daarna pas huizen gebouwd. Daardoor zijn bewoners ook bewuster na gaan denken over de aankoop van een auto. Er is merkbaar meer aandacht voor stadsregionale vervoersstromen.”

”

Buisman: “Dat doen we op dit moment ook bij de Uithoflijn. Daar kijken we hoe met diverse mobiliteiten de stad kunnen ontlasten. We kijken daarbij ook naar andere manieren van vervoer.” De Uithoflijn is een geplande sneltram van Utrecht Centraal naar de universiteitscampus De Uithof.

Breder dan spoor

Movares is zich in de afgelopen vijf jaar ook intensiever op andere branches gaan richten. Strijbis: “Movares is veel breder dan het spoor. We zijn in een fase aangekomen waarin het portfolio aanzienlijk is verbreed.” 

Het ingenieursbureau voerde de afgelopen jaren steeds meer projecten uit voor Rijkswaterstaat en elektriciteitsbedrijf Tennet. Buisman gaat zich inzetten om deze expertise verder uit te breiden en intensiveren.

Marieke van Gompel

Klaas Strijbis, commercieel directeur, Movares
Lees ook:
Onafhankelijke corridors verminderen verstoringen
Minister: gevolgen bezuinigingen voor spoor nog onzeker

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Movares: spoorinfrastructuur kan ook met beperkt budget beter”

Arco Sierts|04.12.12|11:22

Movares leert niks van gemaakte fouten. “”Betere”” benutting is niet de oplossing, maar de OORZAAK van de problemen. Een _nog_ hogere benutting maakt de ellende juist exponentieel groter!
Wat wel helpt is het effectief en doelmatig verminderen van trein-trein-hinder door een aanzienlijk betere dynamische besturing inclusief conflictsignalering/beslissingsondersteuning/tractie-advies, plus cabinesignalering, korte blokken en inhaalsporen. Op die manier haal je meer capaciteit uit dezelfde rails.

Michiel Blaauboer|06.12.12|14:27

Beste Arco, vanwaar deze angst? Korte blokken _is_ toch een vorm van beter benutten van de infrastructuur? Graag zou ik daar samen eens over brainstormen in plaats van naar elkaar roepen. Samen kunnen en moeten we dit probleem op kunnen lossen.

Arco Sierts|06.12.12|15:42

Angst? Ik ben niet bang :-)

Uiteraard is ‘korte blokken” een van de mogelijke technische invullingen van *echt* beter benutten. Eens!

Separatie van corridors is dat duidelijk niet. Corridor-separatie is een combinatie van verkeer/vervoermaatregel (=vrijwel altijd aantasting klantwaarde) plus fysieke inframaatregel (=peperdure separatie-infra als apart spoor / apart perron / fly-over / dive-under). Kortom negatieve klantwaarde, hoge kosten en geen betere benutting van bestaand spoor. Hmmm….

Arco Sierts|06.12.12|16:01

Eigenlijk is het heel simpel: Movares en ProRail doen voorkomen alsof ze enorm betrokken met Beter Benutten bezig zijn, maar ondertussen moet er gewoon beton gestort worden en heel veel aan rails, seinen, wissels en kabels geknutseld worden. Hierdoor wordt er op een klein aantal punten en lijnen relatief veel geld uitgegeven, maar vaak niet goed genoeg. Elders blijven de knelpunten bestaan, want het geld was al op. Daar moet je dan alsnog gaan proppen met treinen.Totaalresultaat is ondoelmatig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.